Anmeldelsesdato:30-07-2007
Catherine FrotLouise Mollet
François BerléandPierre Demouthy
Brigitte CatillonSophie
Michel VuillermozRichard
Christiane MilletGéraldine

Pariserliv på spidsen

Umiddelbart ligner Alexandra Leclères film Mig og min søster en Odd Couple-komedie sat i en fransk udgave af Woody Allens New York. En komedie om sammenstødet mellem persontyper med den landlige søster som den støjende, utilpassede livsnyder, der brager ind i by-søsterens tilknappede og ultra-elitære cirkler, da hun skal til Paris til et møde. Man underholdes mildt af de akavede situationer og nyder de to skuespillerinders præcise forståelse for scenerne, men filmen vil mere, og netop som man tror, at man har gennemskuet dens hensigter, så fordyber den sig pludselig i det elitære upperclass-miljøs svagheder og problemer. Den tjekkede storesøster afsløres som skrævende over en afgrundsdyb kløft af bristede illusioner og falske facader på nippet til at styrte sammen – og komediens milde klang afløses af et næsten brutalt blik ned under overfladen.

Sunrise Film
Med 2 år på bagen og uden det store festivalliv kommer Mig og min søster som en sær, men velkommen forsinkelse i de danske biografer. Skrevet og instrueret af Alexandra Leclère er det en semi-selvbiografisk sag, der blev til med de to fremragende skuespillerinder i tankerne. Isabelle Huppert er ikke overraskende helt præcist ramt til rollen som den iskolde overklassekvinde med et buldrende bål gemt lige bag overfladen – ganske som hun har forløst tilsvarende roller hos f.eks. Michael Haneke, mens Catherine Frot, der i store træk er ukendt i de danske biografer, ustråler al den naive optimisme, som hendes rolle støtter sig på.

Filmens styrker ligger i høj grad i overraskelsen, for nok står neuroserne i kø hos Isabelle Huppert allerede fra første scene, men de begynder først at blive taget alvorligt, da vi indser, at det slet ikke er den tjekkede pige fra byen, der har fat i den lange ende af livet. For til hvilken grænse kan man tillade sig at sætte socialt snobberi over familieforhold af kød og blod? Måske er moralen letkøbt og lidt for åbenlys, men replikkerne flyder godt, skuespillet falder naturligt i rollerne og bedst af alt leveres pointerne med kompromisløse slag, da forstillelsen endeligt skal udstilles.

Ingen anmeldelse af ekstramaterialet, da distributøren ikke har stillet udgivelsen til rådighed.

Darling19/10
Kære far19/10