Anmeldt af:Søren Langelund

Amanda SeyfriedSophie
Pierce BrosnanSam Carmichael
Colin FirthHarry Bright
Stellan SkarsgårdBill
Julie WaltersRosie

Thank you for the musical

Med sit blik ud over det græske ørige en stjerneklar nat åbner en jomfruelig ung blondine sine yndige læber blot for i fuld alvor at bryde ud i en af pophistoriens mest naivistiske ballader, "I Have a Dream". I overmorgen skal hun giftes, og selvom hun elsker sin prins på den hvide hest, og brylluppet skal stå, i hvad der ligner Paradis på jord, mangler der alligevel noget: Hendes far, som hun ikke ved, hvem er. Hun ved dog, det er én af tre mænd, som hendes løsslupne mor hyggede sig med i nogle hede sommermåneder i 70’erne, så hvorfor ikke invitere dem alle tre med til brylluppet? Man har jo lov at drømme om, at alt to døgn senere er endt lykkeligt ud for alle parter! Fra begyndelsen slår Mamma Mia – The Movie således tonen an, for hvad der venter de næste to timer, og det bliver næppe mere sukkersødt eller glansbilledligt end denne filmatisering af den verdensomspændende hitmusical baseret på den svenske supergruppe ABBA’s ikonografiske sange.

Overdreven, men umiddelbar charme
Når de første kitsch-piller er slugt og småchokket over at se Meryl Streep som mor Donna bryde ud i "Money, Money Money" har lagt sig, oplever man dog hurtigt, hvor godt det luftige, pladderromantiske plot passer til de sange, forlægget er bygget over. Af og på scenen repræsenterede ABBA to meget polerede, svenske ægtepar og glade sing-along-sange om dansegulvsdronninger og kærlighedens trivialiteter. Tekstuniverset bestod ikke just af atomfysik, og der var ikke så få sange og bands med mere kant eller rockattitude i 70’erne. Det er de satans gode refræner og umiddelbare melodier, der solgte plader i hundredvis af millioner, og det er lidt den samme charme, filmen besidder. Dog væsentligt mere overdrevent, men hvis man – som musicalgenren ofte påbyder – slår hjernen helt og aldeles fra, er det så godt som umuligt ikke at vugge og nynne med i sædet. Som oftest med et smil på læben.

Forviklet firkantsdrama
Den tynde historie om en datter på udkig efter sin far, tager hurtigt – og heldigvis – sig selv mindre og mindre seriøst. Efterhånden som minutterne går, drejes fokus mod et komisk firkantsdrama mellem Donna og de tre faderbejlere Sam (Pierce Brosnan), Harry (Colin Firth) og Bill (Stellan Skarsgård). Selvom vores egentlige hovedfigur Sophie (Amanda Seyfried), indtil en lidt forceret slutning, efterlades lidt overflødig, er der nok humoristisk glimt i øjet og grandiose musikoptrin til, at filmen i højt tempo buldrer derud af uden at se sig tilbage. ABBA’s sange er stadig lige tillokkende, og specielt velfungerende er "Dancing Queen", der i det små starter som en opmuntring i et soveværelse og ender under åben himmel på en lang badebro med en festende øbefolkning som dansere og kor i filmens største udstyrsstykke. Et øjeblik så storslået, at gåsehuden først forlod min krop adskillige minutter efter.

Medrivende eskapisme
Som kritiker kunne man nemt slagte Mamma Mia – The Movie. Amanda Seyfried overspiller, som var hun på ecstasy, Pierce Brosnan var en klart bedre 007, end han er sanger, og at dømme ud fra den ofte teatralske overstadighed i Phyllida Lloyds instruktion befinder hun sig bedst på Broadway. Filmen er så karikeret og kandiseret, at Grease kommer til at virke neorealistisk til sammenligning, men det er måske også lige præcis derfor, at man ender med at overgive sig. For magen til afslappende, rendyrket og herligt gammeldags musical skal man lede længe efter. Filmet i skønt solbeskinnede omgivelser, fyldt med smilende mennesker og med en som altid suveræn Meryl Streep, som med en fejlfri sangstemme beviser, at der næppe er noget, hun ikke kan præstere. Man forlader biografen med at hilse lærredet med et anerkendende "Thank you for the music", velvidende at man har oplevet en af årets mest substansløse film. Men heldigvis også en af de mere medrivende.