Anmeldt af:Søren Langelund

Jake GyllenhaalDouglas Freeman
Peter SarsgaardAlan Smith
Alan ArkinSenator Hawkins
Meryl StreepCorrine Whitman
Omar MetwallyAnwar El-Ibrahimi

Når målet helliger midlet

Som senest portrætteret i Oscar-vinderne Babel og Syriana er verdensomspændende kommunikation og politik på trods af den globaliserede tidsalder ikke nødvendigvis blevet nemmere de senere år – slet ikke efter 11. september 2001. Overalt graves der grøfter og opstilles hegn i både metaforisk og konkret forstand, og fokus synes i højere grad at være på at udstille vi menneskers på kort sigt få forskelle frem for de mange ligheder, vi deler i det store perspektiv. Seneste filmiske udstillingsvindue for de menneskelige såvel som etiske problemer med en sådan filosofi præsenteres nu i Afsløringen (elendig dansk oversættelse af originaltitlen Rendition), der med det gribende drama som metode forsøger at stille spørgsmålstegn ved kampen mod terrorens til tider inhumane metoder.

Prisen for sikkerheden
Hvor langt kan og skal man gå, når man prøver at forebygge det næste terrorangreb, og hvilken pris betaler de involverede parter på begge sider af Præsident Bushs neokonservative 'os og dem'-opdeling af verdenssamfundet? I centrum for svarene står den egyptisk fødte kemiingeniør Anwar El-Ibrahimi (Omar Metwally), der lidt tilfældigt linkes til et terrorangreb i Nordafrika, og derfor føres til et hemmeligt afrikansk fængsel udstyret som torturkammer langt væk fra amerikansk lovgivning og moral. Mens Anwars gravide kone Isabella (Reese Witherspoon) desperat forsøger at finde ud af sandheden om sin mands forsvinden, kæmper CIA-lederen Corrine Whitman (Meryl Streep) og -analytikeren Douglas Freeman (Jake Gyllenhaal) med de lokale afrikanske myndigheder for at komme tættere på en opklaring. Koste hvad det vil.

Mennesker frem for skurke
Afsløringen præsenteres som en ambitiøs og til tider en kende uigennemskuelig flettefilm, hvor ovenstående handlingstråde kun er toppen af isbjerget. Den sydafrikanske instruktør Gavin Hood – der i 2006 vandt en Oscar for Tsotsi – insisterer på at komme rundt om hele det sprængfarlige emne uden at miste det nøgterne overblik, hvilket lykkes langt hen ad vejen. Der er ingen rigtige helte eller skurke i filmen: Alle gør de, hvad de tror på, og alle – fra den torturaccepterende CIA-leder til den vordende selvmordsbomber – fremstilles tredimensionelt og med mulighed for sympati og forståelse. Jo, tilskueren opfordres til at tage stilling til problemstillingen, men en bestemt morale indoktrineres på intet tidspunkt.

Stjerneparade – og smuk debutant
Hoods prægnante tematik står specielt i den første time en smule stille, og instruktøren undgår heller ikke et par dramaturgiske svinkeærinder og for konstruerede scener. Alligevel bliver det bestemt aldrig kedeligt, og i de mange roller nærmest snubler en perlerække af stjerner over hinanden for at få lov til at spille sig ud. I birollerne er J.K. Simmons, Peter Sarsgaard og specielt Alan Arkin som altid bundsolide, og Reese Witherspoon, Jake Gyllenhaal, Omar Metwally og en forrygende Meryl Streep bliver i hovedrollerne kun overstrålet af den gudesmukke unge afrikanske debutant Zineb Oukach. Ydermere styrer Hood heldigvis sikkert uden om mange melodramatiske sødsuppefaldgrupper – i hvert fald indtil slutningen, hvor et flertal af de kvindelige medvirkende sætter en ære i at få tudet igennem.

Åbne øjne
Så selvom Afsløringen til tider lidt småklodset, simplificeret og statisk når frem til sit mål, så helliger målet i denne sammenhæng utvetydigt midlet. For det filmiske mål er ærligt og ærværdigt. Som politisk statement minder filmen modigt os om ikke at stikke halen mellem benene, mens vores retssikkerhed og medmenneskelig forsvinder ud i den blå luft, og som mainstream-drama formår den både at underholde og efterlade ikke så få tanker vedrørende en potentiel tragisk udenrigspolitik, som man ellers nemt kan vende det blinde øje til.