Anmeldelsesdato:29-08-2007
Sergi LópezCapitán Vidal
Maribel VerdúMercedes
Ariadna GilCarmen
Doug JonesFauno
Álex AnguloDr. Ferreiro

Den labyrintiske vej mod enkeltheden

Latinamerikansk film har ikke siden 60’erne blomstret internationalt i samme grad som nu. Æren må først og fremmest tilskrives de brasilianske instruktører Walter Salles og Fernando Meirelles samt de tre mexicanske kammerater Alfonso Cuarón, Alejandro González Iñárritu og Guillermo del Toro. De fortæller alle drønenergisk, visuelt frapperende og med noget på hjerte, og ubesværet formår de at sammenblande en jordnær, ofte hård realisme med en stærk, påtrængende symbolik. I sin kombination af overraskende barskt drama og arketypisk eventyr er del Toros for nyligt Oscar-vindende Pans Labyrint måske det mest udtalte eksempel på dette. Et usædvanligt gribende eksempel, ingen må snyde sig selv for.

Camera Film
Guerillastyrker mod psykopatiske Vidal
Som i de allerbedste myter formår Del Toro at formidle noget kompliceret og nærmest uforståeligt i en helt enkel ramme. Den unge Ofelia flytter med sin gravide mor ind hos sin nye far, Kaptajn Vidal, i 1944, fem år efter Den Spanske Borgerkrigs afslutning, hvor en guerillahær stadig kæmper en mere eller mindre utopisk kamp mod Francos styrker. Vidal er mere interesseret i sit kommende drengebarn end i sin hustru, og helt ligeglad er han med Ofelia. Hun læser i stedet eventyr, indtil læsningen bliver håndgribelig, da hun i en gammel labyrint møder en mystisk faun. Faunen kan berette, at Ofelia er en forsvunden prinsesse, hvis uskyld dog muligvis er blevet ødelagt af livet i menneskeverdenen – og hun må derfor klare tre svære prøver for igen at kunne indtage sit magiske rige i udødeligheden.

Magisk realisme for den frie tanke
Om Ofelias mytiske udfoldelser er hendes egne indre opfindelser, eller om de er sande i filmens univers, er et tolkningsspørgsmål. I den sydlandske magiske realisme skal man ikke afkræve en logisk forklaring, men blot acceptere allegorien, der smukt lader de overnaturlige episoder i Ofelias eventyr og de særdeles virkelige begivenheder i kampen mod Vidal spejle sig i hinanden i et humanistisk antikrigsbudskab for den frie tanke og sjæl. del Toro slægter Carlos Saura på i sin antifascisme-tematik, Isabel Allende i sin fortællestil.

Camera Film
At gå magten imod
Fablens metaforiske simplicitet tilknyttes historien om oprøret mod fascismen. Den psykopatiske Kaptajn Vidal er det anakronistiske, onde system kropsliggjort, og det er ikke del Toros hensigt at beskrive ham, endsige fascismen, som et psykologisk sammensat fænomen. De virkelige valg minder om eventyrets, og gennem den skarpe symbolik fremstår budskabet lysende klart snarere end groft banaliserende. Sommetider skal det historisk uforståelige gøres mindre komplekst for at blive forståeligt – og for at anskueliggøre det indlysende rigtige i at træffe et farligt valg om at gå magten imod. Det uforståelige er inkarneret i Vidal, valget ligger i sidste ende hos Ofelia, men først hos Vidals tjener Mercedes og læge Dr. Ferreiro, som sætter deres liv på spil for at hjælpe oprørerne.

Feer, fauner og kæmpetudser
Nogen vil måske på papiret lade sig skræmme af en historie med feer, fauner og kæmpetudser. Men der er intet sukkersødt over hverken fabel eller virkelighed. Den labyrintiske eventyrverden, Ofelia farer vild og skal finde vej i, komplementerer den virkelige ved ligeledes at være hård og til tider uigennemskuelig. Eventyret er nok barnets, men langt fra barnligt – mere Brødrene Grimm end Disney. Pans Labyrint er brutal og blodig, og del Toro afliver flere af de umiddelbart sympatiske karakterer uden storladen patos. Bang – og så hurtigt videre! Ligesom i livet.

Fuldt fortjente Oscars
Håbet og desillusionen flettes uoverskueligt ind i hinanden, forstærket især af de mørke, kolde billeder fra virkelighedsscenerne. Inspireret af blandt andre Alice i Eventyrland, Goya og Troldmanden fra Oz har del Toro skabt et stilistisk pragtstykke, og filmens tre Oscars for Guillermo Navarros flotte fotografering, den gennemført troværdige makeup og den intet mindre end mesterlige scenografi er fuldt fortjente. Faktisk burde også Javier Navarretes musik have udskiftet sin nominering med en statuette. De melodisk melankolske toner spiller op i øregangene i flere dage, og man ønsker sådan set ikke, at de skal forsvinde.

del Toro i filmeliten
Guillermo del Toro har hidtil været kendt for interessante genrefilm i ikke mindst horror-, tegneseriefilmatiserings- og gyserafdelingen. Ved hjælp af en fortsat genresikkerhed og en dyb originalitet skruer han med Pans Labyrint en tand op for seriøsiteten og ambitionerne og indskriver sig i den absolutte filmelite. I sin til tider nærmest kyniske dysterhed virker hans film så meget desto mere ægte frem for unødigt tåremanipulerende, og netop derfor er det ikke en skam – og faktisk nærmest umuligt at lade være med – at fælde en tåre undervejs. Pans Labyrint er den mest helstøbte film, de danske biografer har set i år.

(- af LB)
Det er en vældig sød intro, vi får af skaberen bag filmen Guillermo del Toro, og den lovende start udvikler sig snart til en gennemført guide gennem del Toros film. Første featurette ”The Power of Myth” er et langt interview med instruktøren, som omfattende forklarer og fortæller om eventyr generelt og Pans Labyrint i detaljer. ”The Faun and the Fairies” handler om det fantastiske kostume Doug Jones skulle optræde som faunen i samt de andre figurer som alruneroden, frøen og selvfølgelig den blege mand.

De næste tre featuretter er ganske korte, mens de seks indslag i ”Director’s Notebook” og de fem i ”Storyboard”-delen til gengæld er dybdegående og saglige, men stadig spændende.
Sidste punkt på menuen på disk 2 er teaser-traileren, mens den ’rigtige’ biograftrailer findes på disk 1.

Det er lige før, at det ikke kan blive mere luksuriøst. Et kommentarspor ville dog have gjort udgivelsen perfekt, men med al den baggrundsviden Guillermo del Toro & Co. uddeler behøver man næsten ikke mere information. Næsten!