Anmeldt af:Søren Langelund

Sofia HelinCecilia Algotsdotter
Stellan SkarsgårdBirger Brosa
Simon CallowFader Henry
Vincent PerezBroder Guilbert
Bibi AnderssonModer Rikissa

Tempelridderens forbandelse

Skandinavisk filmkunst har om noget været kendetegnet ved en evne til at indfange det intime, tankevækkende kammerspil, hvorimod de stort opsatte internationale co-produktioner og romanfilmatiseringer ofte er slået fejl trods – på vore breddegrader – enorme budgetter. Derfor er det både modigt og beundringsværdigt, at Jan Guillous episke succestrilogi om tempelridderen Arn nu alligevel forsøges bragt til det store lærred af den største og dyreste filmproduktion i Nordens historie. Men er det også klogt?

SF Film - Erik Aavatsmark
Dansker på uriaspost
Bag kameraet står den danske instruktør Peter Flinth, som er velbevandret i middelalder-skildringer fra sin ret vellykkede Ørnens Øje fra 1997, og han synes opsat på at omfavne sin uriaspost. Fra vi i første scene i Det Hellige Land stirrer ind i Arns forpinte øjne, er der lagt an til det helt store ramasjang, da han omgivet af blæsende ørkensand, overdramatisk musik og slowmotion nedlægger sin ansigtsløse fjende. Stregerne forbliver kridtet lige så stærkt op, da kameraet herefter centreres omkring vor helts bøjede ansigt, mens et klodset og langt flashback og en karikeret autoritativ fortællerstemme begynder at berette om, hvordan den svenske stormandssøn fra det kolde nord var endt op i den golde, hede ødemark. Allerede her er man som tilskuer desværre distanceret fra det store drama, da Flinth og co. fra start synes fast besluttet på at skære Guillous fortælling ud i pap, bøje den i neon og mejsle den i bautasten.

Visuelle ambitioner og narrativ negligering
Da fortællerstemmen endelig holder op, får man tid til at nyde de smukke kulisser og svenske landskaber, der præger Arns opvækst på vore breddegrader, men igen halter det med fremdriften. Masser af figurer introduceres kluntet, mens man i en halv time græmmer sig over den stakkels talentløse knægt, som portrætterer den unge Arn. Nu er man ikke længere i tvivl: Flinth synes mest opsat på at give den – undskyld udtrykket – hele Arn’en og mere til i forsøget på at gå Gladiator, Kingdom of Heaven og lignende visuelle storværker i bedene rent stemningsmæssigt, mens han lader selve fortællingen sejle sin egen sø. Da Arn således endelig er blevet en stor knægt og skæbnesvangert forelsker sig i skønjomfruen, han ikke kan få, er mødet og det efterfølgende korte forhold præget af tunge klicheer og forcerede konflikter. Det efterlader publikum uberørte af parrets efterfølgende tragiske adskillelse og Arns tvangsdeportering til Det Hellige Land. Den umulige kærlighed, som om noget skal bære sidste del af spilletiden – og den næste film i rækken – ender med at klinge lidt hult, og som i den endnu større anlagte Tilbage til Cold Mountain er elskende skilt af krig også her noget af en showstopper, når den udføres så konstrueret.

SF Film - Erik Aavatsmark
Manglende motivation
Hvor Jan Guillou bruger megen tid på at nå ind til sin komplekse figur, synes Arns motivationer på lærredet desuden en kende uafklarede – eksempelvis i sit forhold til Gud, som fylder ikke så lidt i hans tilværelse. Da manuskriptet til filmen består af et sammensurium af de to første bøger i sagaen, er der ikke plads til de store karakterstuderende øjeblikke, og det lider specielt Joakim Nätterqvist under i hovedrollen. Hans våde hundeøjne og tøsede udstråling har svært ved at dække over figurens manglende eksistentielle fundament, og i flere scener virker han forståeligt nok en kende forvirret omkring bevæggrundene for Arns adfærd. Det er ærlig talt lidt svært at se, hvad den skønne Cecilia ser i ham!

Troværdigt håndværk – uvedkommende epos
Det efterlader reelt en filmoplevelse, som kun for alvor fungerer teknisk og visuelt – men her er den så til gengæld også flot. Sammenlignet med de internationale forbilleder falder Arn bestemt ikke igennem, men på den anden siden viser den heller ikke noget, vi ikke har set før og bedre. Når selv den svenske natur fremstilles som i et Hollywood-glansbillede a la Doktor Zhivago, er der ikke meget skandinavisk særpræg tilbage. Derfor får Arn kun en halvlunken anbefaling herfra for det modige forsøg og det storslåede, troværdige håndværk. Det for langtrukne, uvedkommende epos bekræfter imidlertid kun fordommen om, at det selv for en tapper tempelridder er svært at bryde en sand filmforbandelse og slå Hollywood på hjemmebane.