Anmeldelsesdato:18-10-2007
Benno FürmannNikolaus Sprink
Guillaume CanetLieutenant Audebert
Gary LewisPalmer
Dany BoonPonchel
Daniel BrühlHorstmayer

Mellem skyttegrave

1. verdenskrig er en af de værste krige, kloden har oplevet. Et gigantisk blodbad, hvor våbenteknologien stadig var primitiv nok til at utallige menneskeliv blev ofret i den ene ligegyldige offensiv efter den anden. I stedet for at fokusere på de forfærdelige begivenheder ved fronten, så har den franske instruktør Christian Carion i stedet rettet kameraet mod en fiktiv historie baseret på de mange rygter, der gik om den første juleaften under våben, d. 24. december 1914.

Pludselige fjender
Filmens åbning viser med raffineret tydelighed, hvor Europa står i disse år. Tre skolebørn, fra Tyskland, Frankrig og England, står ved katederet i deres respektive skoleklasser og reciterer nedværdigende digte om modstanderne. Det er elegant lavet, og efter en kort introduktion til filmens centrale personer, er vi dér, hvor filmen foregår – i skyttegravene ved frontlinjen et sted i det nordfranske. De centrale nationer i Europa er på ingen tid blevet kastet ud i en krig, som lokalbefolkningen ikke har samme forhold til som magthaverne – og derfor må man ty til primitive smædekampagner for at opildne kampgejsten blandt soldaterne.

Skønsang for fjenden
Dér, hvor vi befinder os, er tre hære kommet til at ligge meget tæt på hinanden: tyske, franske og engelske (dog repræsenteret af et skotsk regiment) soldater ligger i hver deres skyttegrav med mindre end 100 m. mellem. Der er træfninger om dagen, enkelte meningsløse fremstød beordret af generalerne langt fra fronten og ellers bare den almindelige tristesse i mudderpølen. Juleaften nærmer sig, og da en af de tyske soldater til daglig er operasanger med en handlekraftig dansk kæreste og kollega, så bliver han hentet hjem til officersklubben for at synge julen ind. Her bliver han genforenet med den skønne frøken Sørensen (spillet meget lidt dansk, men ganske klædeligt af Diane Krüger), og da han insisterer på også at komme ud i skyttegraven og synge for sine soldaterkammerater, så tager hun med. At historien her springer så mange logiske led over, at man i princippet skulle afvise den, kommer vi tilbage til.

Jul ved fronten
Vel tilbage i skyttegraven hvor synet af den danske frøken får varmen frem i soldaterne, synger vores tyske operasanger ganske belejligt julesalmen ”Glade Jul”, som jo findes på stort set alle europæiske sprog. Franskmændene og englænderne hører den, stemmer i med fransk accent og sækkepiber, og før man får tænkt en kritisk tanke står den tyske operasanger oppe mellem skyttegravene med et juletræ i den ene hånd og fuld volumen på sangmusklen. Utroværdigt, jo det skulle man mene! Historien herfra kan gøres ganske kort, generalerne mødes og aftaler våbenhvile juleaften – og snart er alle soldater oppe af skyttegravene og i fuld julehygge på den frosne jord mellem deres ufrivillige fængsler. Her spilles fodbold og afvikles julemesse i en skøn forvirring – og uden tanke på de konsekvenser, som den slags lystelighed naturligvis må få.

Splittelse
Her vil den kritiske læser og filmseer med en vis garanti korse sig, men to forhold taler til filmens forsvar. Det ene er, at der rent faktisk er veldokumenterede eksempler på, at fodfolket den første jul under våben trodsede alle gældende reglementer og fraterniserede med den fjende, som indtil få måneder før havde været deres naboer – og det andet forsonende element må tilskrives instruktøren Christian Carion, som midt i usandsynlighederne og den bimlende naive anti-krigs-prædiken alligevel formår at ramme en lang række ægte toner. Denne anmelder sad i hvert fald splittet mellem irritation over plothuller, utroværdige situationer og naiviteten i filmen – og hengivelse til øjeblikke, hvor den næstekærlige juleånd ganske overvældede den kritiske nerve og gav plads til det forsonende budskab om blot en gang imellem at se på tværs af fjendtlige barrierer og finde mennesket i vores modstander. I den forstand er der juleklassiker-potentiale i En dag uden krig - uden at det behøver være et eksempel til efterfølgelse.

Der er interviews og en kort tur bag kameraet til rådighed. Interviewene er faktisk helt fornuftige, fordi de giver de medvirkende tid til at tale om emnerne.

Hvilket skuespillerinde har gæsteoptrådt i tv-serien Friends?