Anmeldelsesdato:30-10-2007
Ryan PhillippeEric O'Neill
Laura LinneyKate Burroughs
Caroline DhavernasJuliana O'Neill
Gary ColeRich Garces
Dennis HaysbertDan Plesac

Mentor og spion

Instruktøren Billy Ray har en fin og velkommen forkærlighed for at beskæftige sig med virkelige historier, ja lad os bare kalde dem skandaler, og ikke mindst de personer, ambitioner og motivationer, der ligger bag handlingerne. I Shattered Glass handlede det om journalistiske forfalskninger og nu er det Robert Hanssen-sagen, der havde været årets begivenhed i USA i 2001, hvis ikke lige september havde bragt terrorangreb og de deraf følgende forandringer i verdensordenen.

Chris Cooper, en af USA's mest undervurderede skuespillere, er enestående god som den egenrådige og stejle Hanssen, der efter en lang karriere i udenrigstjenesten er blevet forflyttet til en stilling som chef for en intern afdeling i FBI. Opus Dei-katolik med daglige besøg i kirken, en trofast ægtemand og tilhænger af en streng disciplin i arbejdet – men også en spion af den værste slags, som gennem 25 år har solgt informationer om hemmelige agenter og dermed reelt stået for deres død til russerne. Et sammensat og kompliceret menneske, der al sin snuhed til trods ikke helt har gennemskuet, at afdelingen, han er blevet gjort til chef for, er en falsk facade for et omfattende opklaringsarbejde, der er iværksat mod ham.

Til at give førstehåndsberetninger til den veritable hær af efterforskere, der kæmper for at få det afgørende bevis på Hanssens forræderi, udvælges den helt unge Eric O'Neill, som bindes en halv hsitorie på ærmet om, at Hanssen har gjort sig skyldig i seksuelle perversioner på internettet – hvilket i øvrigt også var ganske korrekt – og at han derfor skal afrapportere så meget som muligt om hans gøren og laden. O'Neill fascineres af den stramt disciplinerede modstander, som snarere antager skikkelse af mentor, og ven/fjende-billedet bliver mere og mere uklart.

Sandrew Mteronome
Billy Ray iscenesætter med fin fornemmelse for autenticiteten i dramaet. Bedrag er ikke helt så renskåret som Shattered Glass, der næsten havde et dokumentartisk præg, men er til gengæld en mere helstøbt film. Ryan Phillippe som Eric O'Neill kan ikke hamle op med Chris Cooper i nærvær og tilstedeværelse, men sammensætningen af de to skaber en fin dynamik i en historie, der i langt højere grad handler om personerne bag spionsagen og dens opklaring end den handler om selve spionhandlingerne – som ret beset består af mange kedelige timer ved en fotokopimaskine. Dermed skriver Bedrag sig ind i den nye trend i spionfilm-genren, der nedtoner de nervepirrende spændingsscener (Bedrag har dog en god, helt klassisk en af slagsen), og i stedet kigger bag cottoncoaten og de store solbriller for at beskrive de mennesker, der kan klare at leve med så store hemmeligheder for dem selv og deres nærmeste. Selv facadespionen over dem alle – James Bond – er hoppet på bølgen og har startet historien om agenten forfra for at få personkarakteristikken på plads. I Bedrag lykkes den vinkling gennem godt håndværk og om end mindre i format, så er Billy Rays film klart mere vellykket end forårets The Good Shepherd, der gerne ville spille på mange af de samme tangenter.

Spændende ekstramateriale, hvor en solid håndfuld slettede scener samt alternative udgaver af eksisterende scener præger menuerne. Der er også en ok, men lidt kortfattet tur bag kameraet, samt en række featuretter, der på glimrende vis behandler filmens tematikker, blandt andet om muldvarpe i efterretningstjenester. Et interview med Chris Cooper går også i dybden med hans måde at arbejde med en figur på. Alt i alt glimrende uddybning og understøttelse af filmen selv.

Human Flow9/11
The Shining9/11

I hvilken klassiker hører man Frank McCloud sige følgende: