Anmeldt af:Kasper Christoffer Larsen

Anamaria MarincaOtilia
Laura VasiliuGabita Dragut
Vlad IvanovViarel aka Domnu' Bebe
Alexandru PotoceanAdi Radu
Ion SapdaruDr. Rusu

Ceaucescus børn

Mennesker i totalitære regimer overfører systemets uretfærdigheder på hinanden. I Ceaucescus Rumænien var aborter forbudt og kvaksalvernes dage kronede. Landets egen instruktør, Cristian Mungiu, har skildret en af mange virkelige historier nøgternt og skånselsløst og blev fortjent belønnet med den fornemmeste af alle filmpriser – Guldpalmerne i Cannes – for sin evne til at ramme der, hvor det gør allermest ondt.

Angel Film
Filmen åbner midt i en samtale. Vi hører ikke, hvad der blevet talt om, kun det sidste "ok". Cirka to timer senere slutter den midt i en anden. Man kommer næppe nærmere begrebet 'slice of life' end 4 måneder, 3 uger og 2 dage. Et udpluk af to unge pigers mest tragiske dag, skildret med en ægthed så rå, at det kan gøre svimlende ondt i maven.

Instruktør Mingiu gør heller intet for at opbløde den ubehagelige historie. Her er ingen åndehuller af baggrundsmusik eller smukke billeder, der kunne minde os, at det bare er film. Men på den anden side heller ingen insisterende nærbilleder eller følelsesmæssige udstillinger. I stedet udspiller scenerne sig nærmest ufortolket og nøgternt. Som om der var placeret en række ubevægelige kameraer midt i den rumænske virkelighed under Ceaucescus rædselsregime.

Den kommunistiske diktator havde i 1966 udstedt et dekret, der forbød abort, i et håb om at øge verdens kommunistiske befolkning. Loven rammer denne films studine Gabitta, der er gravid og vælger at få foretaget et illegalt indgreb. Men den påvirker i lige så høj grad veninden Otilia, som er filmens egentlige hovedperson. Den følger hende i det døgn, hvor mødet med kvaksalveren skal etableres, og det grusomme indgreb skal foretages. Men aborten er ikke pigernes eneste problem, for i et undertrykkende styre synes folk mere tilbøjelige til at udnytte end at hjælpe.

Angel Film
4 måneder, 3 uger og 2 dage er ualmindelig, fordi den bruger så få filmiske virkemidler som muligt. Der sker hele tiden små uforudsigelige hændelser, som måske og måske ikke har betydning for historien. Ganske som i et virkeligt livs almindelig hverdag. Mange scener er lavet uden klipning, og den uhyggeligt præcise iscenesættelse af det, der ligner tilfældigheder, er imponerende. Det er særlig stærk film, fordi det slet ikke ligner film.

Den konfronterende, ultrarealisme er et greb som også benyttes af de belgiske Dardenne-brødre i Le Fils - Sønnen) og af svenske Lukas Moodysson i Lilja 4-ever og Et hul i mit hjerte. Men Mungiu er hverken lige så anklagende eller ensidig i sine karakterskildringer. Hans virkemiddel er at forsvinde. Derfor er han heller ikke bange for at lade kontrasterne, som almindeligvis udelades for at trække tematikken skarpere op, medvirke til at underbygge realismen. Som f.eks. da Otilia må gå til fødselsdagsmiddag hos sin kærestes familie, mens hendes tanker ikke kan slippe veninden, der er under risiko for at bløde ihjel. En ti minutter lang urørlig kameravinkel med højttalende onkler og tanter på begge sider af den lidende veninde er både filmisk uhørt, timing på Woody Allen’sk niveau og overrumplende virkningsfuldt i sit bizarre modsætningsforhold til den egentlige historie. Det er få, der har modet til at lave film på denne måde. Det er endnu færre, der lykkedes. Det gør 4 måneder, 3 uger og 2 dage.

Hvor gammel var Steven Soderbergh, da han brød igennem med sex, lies, and video?