Anmeldt af:Kenneth McNeil

Melissa GeorgeStella Oleson
Danny HustonMarlow
Ben FosterThe Stranger
Mark Boone JuniorBeau Brower
Mark RendallJake Oleson

Eine Symphonie des Grauens...

Lige så langt øjet rækker, strækker den sig. Den hvide sne. Lige så hurtigt, som øjet kan blinke, opsluger den alt omkring sig. Den mørke nat. Den evige mørke nat, der i 30 dage vil omslutte den lille by Barrow, isoleret i det nordlige Alaska. Hvert år en hel måned uden sollys og uden nogen måde at slippe væk fra eller nå frem til byen på. Kun et fåtal, en fjerdedel, af byens befolkning på ca. 600 tåler den lange periode i isolation – resten rejser til familie og venner væk fra Alaska.
Én af disse er brandsikkerhedskontrolløren Stella Olsen, der lige akkurat ikke når sit fly, og dermed er strandet i den eneste by, som hun for alt i verden ikke vil strande i. Barrow er nemlig hendes eksmand, sheriffen Ebens (Josh Hartnett), hjem, og luften mellem dem er stadig koldere end selv den arktiske vind omkring dem. Det ligner 30 udmagrende og nærmest uudholdelige dage, men bliver snart meget værre. Alle dyrene i byens kennel findes brutalt slagtede, strømmen – og dermed også telefoner og computere – går, en mand findes myrdet med hovedet kappet af, og en fremmed mand dukker op ud af ingenting og fabler løs om "they’re coming". Barrow har fået besøg. Blodhungrende besøg. Og det er ikke et socialt visit.

Uro selv i de mere rolige scener
Det er et simpelt, men effektivt oplæg, hvor vampyrerne som stærke, skruppelløse dræbermaskiner er tættere på Blade end Nosferatu, men generelt er filmen tættere på The Thing end tidligere vampyrfilm. Instruktør David Slade har tydeligvis skelet kraftigt til John Carpenters 80’er-nyklassiker i både visuelt og narrativt design, og resultatet er blevet en tilsvarende effektiv horror-thriller, der gradvist opbygger en imponerende uro i især de ellers rolige scener.
De få overlevende – ført an af Eben og Stella – gemmer sig i løbet af de 30 dage bl.a. på et skjult loft og på en barrikaderet politstation, og det er i lige så høj grad her, som i de mellemliggende blodige vampyrovergreb, at 30 Days of Night får det til at løbe én koldt ned af ryggen. Frygten skrevet på de svedige ansigter – og følelsen af at sidde ved siden af dem, være én af dem. Et klaustrofobisk tæt kamera og et stramt lyddesign, hvor man kan høre vampyrerne springe fra tag til tag, skrige højlydt og i ny og næ fortære én af de sidste overlevende.
Én scene – hvor en ung, skræmt pige går ned ad hovedgaden og råber "help!", men hvor Eben, Stella og de andre ikke, af frygt for at afsløre deres gemmested, kan hjælpe – gennempiercer i særdeleshed hjertet.

Budbringere af død
Hvem de overlevende er, hvor de kommer fra og hvad deres styrker, svagheder, mål og meninger er, skitseres kun groft. Og det samme gælder vampyrerne. "Vi må udslette menneskene, så de stadig blot tror, at vi er et mareridt", fortæller deres leder (Danny Huston) på volapyk-vampyrsprog, og man forstår, at de er en organisation, der i århundreder har opereret i det skjulte. Derudover forbliver de dog kolde dræbermaskiner.
De er dødens budbringere snarere end figurer, ligesom de overlevende er håbets bærere snarere end mennesker af kød og blod. Men dermed ikke sagt, at dét er et problem. 30 Days of Night er baseret på en tegneserie, og som sådan berettiget til at sætte stil over substans som i f.eks. den overdrevne, indledende slagtning af menneskene, hvor kameraets i fugleperspektiv rolige tur ned gennem byens hovedgade danner en imponerende kontrast til uroen nedenfor, hvor hoveder, arme og ben flyver i alle retninger.

Sort, hvid og blodrød
Instruktør David Slade, der debuterede i 2005 med den aldeles glimrende Hard Candy, viser her en fornem forståelse for horrorens anatomi og har tydeligvis sparret med sin producer – en vis hr. Sam Raimi. Godt hjulpet på vej af især Hartnett som den opofrende helt og en suveræn Huston som den snedige, sadistiske leder af vampyrerne, samt et overbevisende design.
30 Days of Night trækker på en simpel, kontrastrig palet af sort, hvid og – i momenter – blodrød, og er både i det generelle design af byen Barrow og i de enkelte scener på loftet, på industriværket m.v. overbevisende. Man tror simpelthen på stedet, på optrinene, på udviklingen. I hvert fald i det omfang man nu engang kan tro på vampyrhorror.