Gísli Örn GarðarssonGarðar
Nína Dögg FilippusdóttirKarítas
Ólafur Darri ÓlafssonMarinó
Andri Snær Magnasson
Hanna María Karlsdóttir

Fra boligblokkens skygger

Der bliver flækket næser til den helt store guldmedalje i Ragnar Bragasons sort/hvide Reykjavik-portræt, hvor den islandske hovedstads status som cool og hip bliver vekslet for til et nådesløst blik på livet i de billige betonboligblokke, der forsøger at fungere som ramme for mange forslåede hjem. Som det er temaet i Bragasons film, handler det om forholdet mellem forældre og børn, her med fokus på den næste generation, der forsøger at definere sig selv i skyggen af dens forældre. Her er ikke tale om lykkelige kernefamilier, men i stedet et konstant undertone af fravær, som sætter sig tydelige præg på både Gudmund, der nærmer sig teenageårene som manden i huset hos sin mor og to yngre søstre, og det voksne barn Marino, der stadig bor hos sin mor og med nød og næppe kan passe sit job som medhjælper i den lokale kiosk.

Øst for Paradis
Bragason har indspillet filmene i nært samarbejde med skuespillerne inspireret af britiske Mike Leigh, hvis metode med at lade skuespillerne være med til at udvikle figurerne også er blevet anvendt af Annette K. Olesen her i Danmark. Det giver som regel altid meget nærværende præstationer, og det er så afgjort også tilfældet i Børn, der krydrer sit krasse socialrealistiske indhold med stort overskud både blandt skuespillere og i instruktørstolen. Netop det overskud gør historien udholdelig, for nok uddeles der både fysiske og psykiske øretæver med jævne mellemrum, men poesien og humoren får også plads til at stikke hovedet frem, når den ellers tunge tristesse et øjeblik kigger væk.

Ind i Gudmund og Marinos liv kommer Gudmunds forsvundne far, bøllen Gardar, der slår før han tænker og pludselig midt i livets overhalingsspor overvældes af trangen til at opsøge den familie, han ellers har ladt i stikken. Samtidig møder Marinos mor en ny mand. I sammenfletningen af disse tre liv opstår som modsætning til den tydelige fysiske vold et spændt psykologisk forhold mellem basalt behov for at kende sit ophav og samtidig trangen til at beskytte den nuværende tilstand, som ikke nødvendigvis er optimal, men dog velkendt og derfor til at leve med. Denne problematik tydeliggøres sent i filmen i en imponerende underspillet scene ved et fodboldmål, hvor de centrale personer for første gang mødes ansigt til ansigt. Der sker næsten intet – og alligevel hersker der stor følelsesmæssig tumult mellem dem.

Øst for Paradis
Der er en stor portion stille smerte til stede hos Bragasons figurer, og det tjener filmen stor ære, at den er i stand til at dosere denne smerte, så man som publikum er i stand til at optage den i spiselige doser. Hvis den fornemmelse for dosering kan føres med over i søsterfilmen Forældre, der kommer i biograferne i løbet af foråret, så står vi med et stærkt sæt fra et af de i øjeblikket mest interessante nordiske filmlande.

Hvilken filmfigur er Paul Newman blevet Oscar-nomineret for to gange?

Søg på Google