Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Jesper Asholtdk. stemme Asterix
Gérard DepardieuObelix
Peter Audedk. stemme Obelix
Stéphane RousseauRomantix
Laus Høybyedk. stemme Romantix

Citius, Asterix, Fortius

De Olympiske Lege bærer som bekendt mottoet "hurtigere, højere, stærkere", men i filmverdenen er jagten på rekorder ikke nødvendigvis af det gode. Tænk bare på storfilmen Cleopatra, der gik så voldsomt over budget i 1963, at den var ved at kvæle sit filmselskab, og som forhåbentligt kun deler periode og ikke skæbne med Asterix og De Olympiske Lege. Cirka €80 millioner har sidstnævnte kostet, hvilket gør den til den dyreste franske og en af de dyreste europæiske film nogensinde. Paradoksalt – eller måske symptomatisk? – at den så alligevel blot er en let overset bagatel.

Zidane og Schumacher på oldgræsk
Det er tredje gang, Gérard Depardieu trækker i de blå-hvide king size-klovnebukser som Obelix, men første gang med Frédéric Forestier og Thomas Langmann som instruktører. De har åbenlyst fundet det morsomt at lege med et så stort budget i historien om, hvordan Romantix – Galliens svar på Brad Pitt – med Asterix og Obelix på slæb tager til De Olympiske Lege i Grækenland for at vinde den skønne prinsesse Irina for næsen af selveste Cæsars ucharmerende søn Brutus.
Om pengene er blevet brugt med fornuft, er en anden diskussion. Flotte er de mange skud fra fugleperspektiv over det mægtige Romerrige, rimeligt veludførte er de mange CGI-effekter, og hele miljøet omkring legene i Olympia emmer også af oldgræsk stemning, liv og eventyrlighed. Ganske morsomt er det da også, at Michael Schumacher medvirker som rytter i oldtidens svar på Formel 1, hestevæddeløb, i en Ferrari-rød stridsvogn. Men når så tilmed fodboldstjernen Zinedine Zidane, tennisstjernen Amélie Mauresmo og basketstjernen Tony Parker også medvirker, har man nået et niveau for filmisk namedropping, der kun tjener til at dække over mangel på underholdningsmæssig substans.

Fanget i dopingfælden
Dét er egentlig lidt synd, for underholdning tilbyder den nyeste udgave af de gæve galleres kamp mod den romerske overmagt faktisk et langt stykke hen ad vejen. Mange af de olympiske konkurrencer er seværdige at følge, og det er et sjovt, selvironisk – og politisk korrekt! – påfund, at Asterix og Obelix bliver diskvalificeret pga. doping. Lige lidt hjælper det, at Obelix jo helt uskyldigt blev smidt i dopinggryden som barn, for trylledrik er sandt at sige ikke helt fair i konkurrencesport! Fornøjeligt er det også at følge den latterlige Brutus’ evigt mislykkede forsøg på at sætte sin far Cæsar til livs og overtage magten, men at både denne konflikt og romancen mellem Romantix og Irina fylder så meget har også et par uheldige konsekvenser. Dels er filmen med sine to timer noget lang i spyttet, og dels bliver Asterix reduceret til en bifigur, som gør filmens titel lidt misvisende. Man savner rent ud sagt mere nådesløs tæven af romere og frådende indtagelse af vildsvin fra galleruniversets mest charmerende karakterer, Asterix og Obelix.

Gode danske stemmer
Den karikerede, underskønne humor, som René Goscinny og Albert Uderzos tegneserieforlæg er så rig på, finder desuden kun halvt om halvt vej til Asterix og De Olympiske Lege – og måske egner den sig grundlæggende bare bedst til det animerede format. De danske stemmer fungerer overbevisende, men vel er det oplagt, at Cæsar skal sige "terningerne er kastet", "også du, min søn Brutus" og "jeg er græsk-katolsk", men det er ikke videre originalt. Den vittige – og nogen steder slet ikke vittige – dialog kunne således godt være strammet op, og lige lidt hjælper det så, at det voksne publikum kan tygge på allusionen til Hitlers propagandistiske OL i Berlin i 1936 eller gnide sig i skægget over, hvordan den meget velcastede Alain Delon som Cæsar refererer til sin egen rolle i Viscontis Rocco og hans brødre. Elementer, der naturligvis er skudt over mål i forhold til børnemålgruppen, som dog sandsynligvis vil finde en vis fornøjelse i Asterix og De Olympiske Lege. En film, hvis motto imidlertid burde have været "kortere, skarpere, sjovere".