Anmeldt af:Søren Langelund

Heath LedgerThe Joker
Maggie GyllenhaalRachel Dawes
Gary OldmanLt. James Gordon
Morgan FreemanLucius Fox
Aaron EckhartHarvey Dent

Ridderen af det mørke dyb

Spejdende ud over gotiske Gothams nattehimmel forlod vi for tre år siden den kappeklædte hævner, som har fascineret os i årtier – men som først for nylig lukkede os helt ind under sin maske. Udover at genoplive Batmans skrantende filmkarriere på forbilledlig vis efterlod Christopher Nolans Batman Begins et væld af interessante muligheder for en efterfølger – muligheder, som The Dark Knight nu forløser på en måde, så genren aldrig bliver den samme igen. En af årets mest ventede film formår ikke kun at leve op til forventningerne. Den sætter nye standarder for, hvor dybt en tegneseriefilmatisering kan trænge ind i den menneskelige psykes afkroge.

Mellem genialitet og vanvid
Efter at have ryddet godt og grundigt ud i Gothams forbrydermiljøer skulle man tro, at Batman (Christian Bale) kunne øjne en chance for at trække sig tilbage. Men hurtigt bliver både han, politikommissær Jim Gordon (Gary Oldman) og chef-anklageren Harvey Dent (Aaron Eckhart) klar over, at underverdenen i virkeligheden er ved at rejse sig som aldrig før. Under ledelse af en hensynsløs galning, der spreder ekstremt anarki og kaos omkring sig som ringe i vandet. Navnet er Jokeren (Heath Ledger), og hurtigt bliver han Batmans personlige nemesis, potentielle undergang – og samtidig en af filmhistoriens mest fængslende bad guys.
Nolans interesse er at eksaminere den hårfine grænse mellem genialitet og vanvid, det onde og gode, mere end at stille de to op som almengyldige modsætninger. Og som var det ying og yang lykkes det ham at få sin helt og skurk til at føles som en perfekt afbalanceret enhed. Begge er de hjemsøgte, dæmonplagede særlinge, der som Shakespeares Hamlet ikke er nemme at afkode eller klassificere. Er Batman gal, genial eller begge dele? Er det i virkeligheden ham mere end Jokeren, der sender samfundet i opløsning? Ja, hvad gør egentlig en helt til en helt, en slyngel til en slyngel? Filmens svar er heldigvis lige så fyldestgørende, som spørgsmålene er interessante.

Hvorfor så seriøs?
I en af utallige stærke scener vender Jokeren sig mod sit offer og spørger "Why so serious?", men som tilskuer er man lykkelig for, at tegneseriehistoriens mest substantielle superhelt tages alvorligt som aldrig før. Er man til mere harmløs tjubang-underholdning, skal man i stedet løse billet til Iron Man eller Indiana Jones, for The Dark Knight lægger sig i stemning, genre og kvalitet mere i forlængelse af nyklassiske amerikanske krimisagaer som Michael Manns Heat og Brian De Palmas De Uovervindelige. Som pendant til Eliot Ness er Batman blot en væsentlig mere kompleks skikkelse, ligesom Jokerens vansirede vanvidsportrættering i uforudsigelighed og skræmmende fremtoning klart overskygger Al Capone. Nolans univers føles så autentisk og er æstetisk såvel som narrativt skåret så meget ind til benet, at man næsten glemmer at trække vejret. Selvom instruktørens fokus er eksistentielt, byder filmen også på konstant action og spænding – vel at mærke af den troværdigt motiverede og velkoreograferede slags, der som musiksatser på én gang indgår i og bygger op til én stor, klimatisk symfoni.

Et ikon er født
Selvom Christian Bale træder i karakter som den første velfungerende kombination af playboyen Bruce Wayne og den tavse hævner Batman, ligesom såvel Aaron Eckhart, Gary Oldman og Michael Caine spiller fejlfrit, tilhører filmen Heath Ledger. Den australske hjerteknuser vender tilbage fra de døde med en frygtløs, karismatisk præstation af en anden verden, og med ham får vi endelig en gennemsyret dæmonisk Joker uden humoristisk overdrev eller facade. En nådesløs naturkraft, et destruktivt monster, der stopfodres med øjeblikkeligt ikonografiske replikker og kun behøver at spørge "can I show you a magic trick?", før vi med svedperler på panden begynder at kigge efter biografens nødudgang af ren og skær frygt. Giv Ledger Oscar-statuetten allerede, for hans apokalyptiske kaosridder er et godt bud på den mest mindeværdige filmpsykopat siden Hannibal Lecter.

Superlativer uden ende
The Dark Knight er så dundrende dyster og ætsende intens – to en halvtimes destilleret adrenalin – at den risikerer at skræmme de sarte sjæle væk, som vil have muligheden for at komme op til overfladen og trække luft. Så meget tillid har den til egne kvaliteter, at den som den første superheltefilm nogensinde føler det overflødigt at nævne navnet på sin hovedfigur i sin titel. Et sådant mod og tilsvarende store ambitioner klæder en ofte klichetung genre, som i The Dark Knight har fået intet mindre end den bedste tegneseriefilmatisering til dato. En af de senere tids mest ufravigelige mainstream-oplevelser, der meget vel kan blive for dette årti, hvad Terminator 2 og The Empire Strikes Back var for hhv. 90’erne og 80’erne.