Sofia HelinCecilia Algotsdotter
Jakob CedergrenEbbe Sunesson
Stellan SkarsgårdBirger Brosa
Joel KinnamanSverker Karlsson
Gustaf SkarsgårdKong Knut Eriksson

Tempelridderen og nonnen

Svenske Jan Guillous trilogi om tempelridderen Arn har været et hit på ungdoms- og voksenværelser over hele Skandinavien, og det var derfor ganske naturligt, at en række skandinaviske producenter gik sammen om den hidtil dyreste produktion i vores del af verden i forsøget på at få den bredt favnende litterære succes omsat til film. Tempelordenen har en naturlig appel i denne tid, hvor alt der bærer det letgenkendelige malteserkors emmer af mystik, hemmelighedskræmmeri og måske endda mord.

Her er Arn anderledes reel. En skæbnefortælling spændt over et helt liv for en bonde fra slutningen af 1100-tallets Västra Götaland. To slægter kæmper om magten over det frodige skovland, og den første af de to film, trilogien blev omsat til, fortalte om Arns opvækst, mødet med den skønne Cecilie og den straf, som ramte de unge elskende så hårdt. Hun røg i kloster og han blev smidt i en brynje og af sted til korstogenes blodige slagmarker omkring Jerusalem. Her mødte han ved et skæbnebestemt tilfælde den arabiske krigsherre Saladin, som forsøgte at holde de invaderende kristne tropper ude.

Vi åbner adskillige år efter den første films sidste billede. Arn er blevet borgherre i Gaza, Cecilie har overlevet under den strenge moder Rikissas åsyn i klostret. Arns barndomskammerat Knut er konge i det politisk ustabile rige, og han trues konstant af Sverker-slægten, der har den danske konges støtte. Det er en forudsætning at have den første film i nogenlunde klar erindring – eller at have læst bøgerne på forhånd – for Arn - Riget ved vejens ende er uden omsvøb en direkte fortsættelse af historien, optaget samtidig med den første film. Både Arn og Cecilie tæller utålmodigt ned til den dag, de har udstået deres straf og atter kan forenes. Og dagen kommer. De elskende mødes – blot for at konstatere at ufreden følger med fra klostertilværelsen og ørkenvarmen til de svenske skove, hvor grundfundamentet til det senere samlede Sverige er ved at blive støbt gennem et bitter strid med den offensive danske konge.

De to film om Arn skal have den store ros, at de på intet tidspunkt forsøger at lefle for deres publikum. I en tid, hvor man kun sjældent tør producere en film til ungdomspublikummet uden sjove vignetter og et højt tempo til at holde opmærksomheden fanget, er det en befrielse at se to skandinaviske tv-stationer som svensk TV4 og DR fastholde et adstadigt tempo og kravet om autenticitet til materialet. Arn føles gammeldags, men i positiv forstand, hvor man giver sig tid til at skabe den rette stemning omkring de to hovedpersoner, hvis lidelseshistorier står så centralt. For det er Arn og Cecilie, der handler om. Guillous vidtfavnende bøger rummer både det storpolitiske aspekt, den drevne actionscene og kærlighedshistorien, men danske Peter Flinth – der fint har løftet opgaven med at føre filmatiseringerne sikkert i land – har fornuftigt nok valgt et centralt fokus på de to hovedpersoners historie. Vi får bestemt både action og en fornemmelse af det politiske spil om magten i Götaland, men filmens rygrad findes i de længselsfulde blikke, som veksles på tværs af slægter, skæbner og, i en stor del af filmen, kontinenter. Dér står Arn - Riget ved vejens ende stærkt, som et autentisk og storladent drama om vores fælles fortid fortalt i flotte billeder og en stor tro på styrken i historien. Forhåbentlig kvitterer publikum og viser, at underholdning for det brede publikum ikke behøver gå efter laveste fællesnævner for at blive en succes – og det er oplagt at tro, at Arn-serien med tiden kan blive en velkommen jule-tv-klassiker på de to producerende stationers programflade.

Hvor mange Alien film har Sigourney Weaver spillet med i?