CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Auf der anderen Seite

Produktionsland:
Tyskland, Tyrkiet

Produktionsår:
2007

Manuskript:
Fatih Akin

Producere:
Fatih Akin
Klaus Maeck
Andreas Thiel

Fotograf:
Rainer Klausmann

Klipper:
Andrew Bird

Komponist:
Shantel

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(19 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
03-12-07:
European Film Awards 2007 - Vinderne!
30-12-04:
Tysk-tyrkisk kulturmøde i Cinemateket
14-12-04:
Fra Mod muren til holocaust-drama
 
Anmeldelser:
12-04-18:
Ud af intet
29-12-10:
Soul Kitchen
09-06-06:
Crossing the Bridge - The Sound of Istanbul
21-03-06:
Mod muren
24-02-06:
Kebab Connection
 

Læs også...
I temaet Julens bedste film:
 
Dykkerklokken og sommerfuglen
The Darjeeling Limited
Fortryllet
Fighter
Gone Baby Gone
I am Legend

På himlens kant

Anmeldt af:Simon Christensen
Genre:Drama
Varighed:120 minutter
Instruktør:Fatih Akin
 
Premieredato:14-12-2007
Medvirkende:Som:
Nurgül YesilçayAyten Öztürk
Baki DavrakNejat Aksu
Tuncel KurtizAli Aksu
Hanna SchygullaSusanne Staub
Patrycia ZiolkowskaLotte Staub
Nursel KöseYeter

Med lette trin over kultur- og generationskløfter
 
Det autobiografiske element er slet skjult i Fatih Akins 'multiprotagonist'-fortælling, der med enkle spring i tid binder seks skæbner sammen. Den præcise orkestrering af tilsyneladende tilfældige hændelser, der maler paralleller og ligheder frem for grænser, sikrede filmen prisen for Bedste Manuskript i Cannes 2007.
På himlens kant tematiserer generationer, tilhørsforhold, politik, kulturer og religiøse spørgsmål på den befriende ikke-moraliserende måde, der alligevel tegner et troværdigt (og smukt) billede af livet og udfordringerne i tysk-tyrkiske miljøer.


Copyright:
Camera Film
Døden som forudsætning
Fatih Akin (årgang 1973) er født af tyrkiske forældre i Hamborg og har levet sit liv mellem to kulturer. På himlens kant er hans femte spillefilm, men mest af alt en opfølger, et andet akt, i hans trilogi om kærligheden, døden og ondskaben, som startede med gennembrudsfilmen fra 2004: Mod muren, som vandt Guldbjørnen i Berlin.
Nejat Aksu (Baki Davrak) er ung professor i tysk litteratur ved Hamborg Universitet. Hans lettere fordrukne far, Ali Aksu, bor i Bremen og får tiden til at gå med hestevæddeløb, havetomater og glædespiger. Ali møder den prostituerede, tyrkiske Yeter, som han tilbyder kan flytte ind hos ham mod betaling. Men forholdet går ikke efter planen, og Nejat tager til Tyrkiet for at finde Yeters familie.
Samtidig i Istanbul følger vi Ayten, der viser sig at være Yeters datter, som hun har mistet kontakten til. Ayten er imidlertid medlem af en bevæbnet kurdisk modstandsbevægelse og bliver tvunget til at flygte efter en demonstration. Hun tager flyet til Hamborg og møder Lotte Staub, som hjælper Ayten med at finde sin mor, men uden held. Lotte og Ayten indleder et intimt forhold til hinanden, men lykken brister, da Ayten ved en tilfældighed bliver opdaget som illegal indvandrer. Lottes mor, Susanne Staub, må modvilligt betale sagsomkostningerne for Ayten, hvis politiske synspunkter strider mod Susannes EU-drømme.

Parallelitet
Tilskueren må konstruere mening ud af de to samtidige handlingsforløb, om eftersøgningen af datteren Ayten og eftersøgningen af Yeter, der besværliggøres af, at de ikke bruger deres fødenavn Özturk. Det, der gør manuskriptet fremragende, er den måde, hvorpå denne modsatrettede søgen efter mor og datter bliver spejlet, og hvordan vores hovedpersoner befinder sig så tæt på hinanden, uden de ved det.
I mellemtiden bliver man trukket ind og ud af tyske og tyrkiske miljøer, fra Goethe, EU-politik og Volkswagen til fiskerbyer ved Sortehavet, Istanbuls baggader og tyrkiske fængsler. Men filmen handler ikke bare om kulturforskelle, men også om kærlighed mellem far og søn (mor og datter), om tilgivelse, død, og vi besøger livets skyggesider hos de prostituerede i Bremen, møder den religiøse og politiske konservatisme, gadebander, politiets brutalitet og bevæbnede, politiske bevægelser.
Gennem hele filmen har vi desuden en kamp på sprog, som springer ud og ind af det tyrkiske, tyske og engelske, som en understregning af, hvor man føler, man hører til. Nejat taler konsekvent tysk, når han tager afstand til sin far og Yeters forhold, men slår over i tyrkisk, jo nærmere han kommer dem igen. Brugen af symmetriske indstillinger i filmen understreger lighederne, både mellem generationerne og mellem de tre brudte familier.


Copyright:
Camera Film
Til intellektet og følelserne
På himlens kant hopper rundt i mange temaer, men det er egentlig ikke noget problem. Filmen vil ikke prædike, men derimod blot bruge disse temaer som baggrund, som materiale i historierne og beskrivelsen af karaktererne og forskelle mellem dem, og det er i virkeligheden genistregen i denne film. Karaktererne og miljøerne virker autentiske, som var de beskrevet indefra, og alligevel med en distance, som ikke dømmer, men sætter tilskueren i position som dommer. Samtidig har vi at gøre med et højt fortælleniveau, der forklarer indviklede historier, og får det til at være lysende klart, hvem er hvem. Man sidder ikke og prøver at opklare, hvad der sker, men i stedet hvorfor, hvornår og hvordan.
Mens den første time virker en anelse lang, så bliver det opvejet af de mættede miljøbeskrivelser og af de små historier, som elegant væves sammen i den anden. Det her er ikke underholdning, hvis man ser bort fra de sparsomme sekvenser med skyderi, flugt og situationelle komiske bemærkninger, men i stedet et billede forankret i virkeligheden, hvis historiefortælling stimulerer følelser og intellekt.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (3 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
ENVER ALTINTAS
12-12-2010 18:36
DEN ER PISSE DÅRLIG !!!

Miig...
6-10-2008 17:41
Hej jeg har hørt at filmen bliver vist i cinemateket d. 19.10.08.. Hvor kan man købe billetter til filmen? Er der nogen som ved det..

Thomas Sejersen
22-12-2007 13:22
Denne tyrkisk/tyske film er et must-see. En meget velfortalt historie.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken spansk skuespiller inkarnerede den cubanske digter Reinaldo Arenas i Before Night Falls?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google