Jet LiEmperor Han
Maria BelloEvelyn O'Connell
Michelle YeohZijuan
John HannahJonathan Carnahan
Luke FordAlex O'Connell

Den unødvendige fortsættelse

Fascinationen af de levende døde har altid været stor i filmens verden. Instruktøren Stephen Sommers genoplivede i 1999 mumie-varianten, som ellers var stort set forsvundet efter storhedstiden som respektabel gyser-undergenre tilbage i de sort/hvide dage. Sommers fik forenet mumiefrygten med et kulørt, Indiana Jones-light eventyr med Brendan Fraser som actionhelt og førsteelsker, udstyret med en kæk bemærkning til hver eneste forhindring. I mangel af konkurrence i ramasjang-genren var Mumien og til dels også dens efterfølger Mumien vender tilbage absolut velkommen sommerunderholdning.

Nu er den tredje film i rækken så klar uden at nogen egentlig har gået og ventet på den. Indiana Jones er selv vendt tilbage og eventyrfilmen er blevet inkorporeret i superhelteuniverserne samt i et vist omfang i National Treasure-serien. Sommers nøjes denne gang med at producere og har overladt instruktørstolen til Rob Cohen, hvis karrierehøjdepunkt med lidt god vilje må siges at være The Fast and the Furious, og de to første films leading lady, Rachel Weisz, har sagt "ellers tak" til en ny svingom med mumierne, så hun er erstattet af Maria Bello, der kæmper en brav, men forgæves kamp for at skjule sin amerikanske accent bag en tyk og kunstig engelsk ditto.

Handlingen er flyttet et par nævefulde år frem i tiden. Den lille søn fra de første film er blevet stor og er selv på udgravningsjagt i Kina for at finde Dragekejserens sidste hvilested. Legenden, som vi ser i filmens åbningsscene, går på, at dragekejseren efter at have lært at beherske elementerne ønskede sig evigt liv for at kunne herske over hele verden, men i stedet blev forhekset af en hævngerrig heks og forvandlet til en terracotta-statue sammen med hele hans hær. Således begravet i ørkensandet har den gale verdenshersker blot ventet på en dumdristig arkæolog ansat af en paramilitær revolutionsstyrke til at blive befriet, finde en vej ud af forbandelsen og genoptage sin jagt på verdensherredømmet.

Tilbage i England sidder Rick og Evelyn i deres selvvalgte pensionisttilværelse og savner spændingen, så det tager ikke mange overtalelsesforsøg fra regeringen for at få dem sendt til Shanghai, hvor Evelyns bror Jonathan har en natklub, og hvor sønnike desuden slår sine folder. Tilsæt en general, der tror på et nyt dragerige og en 2000 år gammel pige, der altid har forsvaret dragekejserens grav for at forhindre, at han slap ud – og så er eventyret i fuld gang.

Mumien: dragekejserens grav står med ualmindeligt gode kort på hånden for at blive kåret til årets dummeste film. Stort set intet i filmen giver mening, og når forfatterne Alfred Gough og Miles Millar (Shanghai Noon/Shanghai Knights) har skrevet sig op i en krog, er der ikke den livline, der ikke kan tages i brug. Replikkerne falder i denne omgang tungt til jorden i forsøget på at ramme den sprudlende sarkastiske dialog, der var den første films forsonende træk, og den platte røvballekomik går for det meste ud over John Hannahs Jonathan, der også i de første film var en rolle skrevet for replikkernes skyld. Denne gang er det bare pinligt, når man gang på gang afslutter en scene ved at klippe ind i et nærbillede af ham, så han med livsleden dybt forankret i øjnene kan levere den bestilte joke.

Men filmen har ét forsonende element. Den morer sig. Hvis man kan tilgive den konstante idioti, de lamme vittigheder og det umiskendelige look af alt for velpoleret CGI-baseret studieproduktion, så rummer den tredje omgang med Mumien (som ret beset slet ikke er mumie) tilstrækkeligt med Afskyelige Snemænd, Drager med tre hoveder, 2000-års ungmøer, selvmorderiske piloter og hele to komplette hære af levende døde. Den er rent kaos, på alle planer, men kedeligt bliver det aldrig – selv om det er svært at tilgive Rob Cohen for at klippe Jet Li og Michelle Yeohs (to af actionfilmens absolutte kapaciteter) store opgør ned til 30 sekunders nærbilleder. Alt efter humør og ønsker til kvaliteten af den foretrukne action-underholdning lægger Mumien: dragekejserens grav sig et sted mellem 1 og 3 stjerner – og så må vi håbe, at Rick og Evelyn finder ro i deres otium, så vi ikke får den første film devalueret yderligere i årene fremover.