Anmeldelsesdato:07-11-2000
Cameron DiazLotte Schwartz
Catherine KeenerMaxine Lund
Orson Bean
John MalkovichJohn Malkovich
Mary Kay PlaceFloris

Malkovich på hjernen

Bag et arkivskab på 7½. etage af Mertin-Flemmer bygningen i New York findes en tunnel, der fører direkte ind i hovedet på John Malkovich. Kravler man igennem denne portal, vil man opleve verden gennem Malkovich’ sanser, for at efter 15 minutter blive spyttet ud i vejkanten ved frakørslen til New Jersey. Lyder det vanvittigt? Det er blot begyndelsen, "you ain’t seen nothin’ yet".

Der' ingen bånd, der binder mig
Den virtuose, men arbejdsløse, dukkefører Craig Schwartz lever en trist tilværelse sammen med konen Lotte, der bekymrer sig mere for sine chimpanser og papegøjer end for Craig. Men når han tager stillingen som arkivar i Mertin-Flemmer bygningen og ved et tilfælde finder portalen til Malkovich’ hjerne vendes hans liv på hovedet. Craigs sexede kollega Maxine, tilsyneladende en femme fatale af den gamle skole, overtaler ham til at sælge billetter til en tur i Malkovich, naturligvis uden skuespillerens kendskab. Den videre handling skal ikke røbes, blot siges at galskaben eskalerer uafbrudt. For hvad kan der mon ske, hvis man bliver afhængig af sin daglige dosis Malkovich, eller er det muligt at overtage kontrollen af ham, og hvad ville der ske, hvis Malkovich kravlede gennem sin egen portal?

Overraskelser bag hver en hjernevinding
Instruktøren Spike Jonze er en visuel begavelse med en fortid indenfor musikvideo og reklamefilm, og de mange surreelle optrin tager former, der ikke har fortilfælde i filmhistorien. Det skulle da lige være hos Bunuel og Dali. Filmen emmer af originalitet, og størstedelen af æren skal tildeles Charlie Kaufmans uforlignelige Oscar-nominerede manuskript. Historien er fuld af vanvittige påfund og skæve indgangsvinkler til klassiske temaer, og selv om dramaturgien strukturelt set er ganske traditionel, er den alt andet end forudsigelig.

De unge og smukke
Ellers så kønne John Cusack og Cameron Diaz er nærmest uigenkendelige i deres kiksede fremtoninger med fedtet hår og fodformede sko. Malkovich er vidunderlig selvironisk i sit selvportræt og spiller på det faktum, at han ikke er en celebritet ligesom andre stjerner, at man ikke kender ham som privatperson. I små perler af satiriske biroller som sig selv ser vi også Charlie Sheen, Sean Penn og, i sit livs korteste optræden, Brad Pitt.

Bag Hollywood-studiets arkivskab
Being John Malkovich er den mest unikke film, vi har set i mange år. Uden at skride over i egentlig art-cinema æstetik med Jarmusch’sk træghed eller postmoderne indforståethed lykkes det filmen at fortælle den syrede historie både overbevisende og medrivende. Det minder til tider om noget Terry Gilliam kunne have fundet på, men der er en ganske anden følelse af virkelighed. Hvor det fantastiske hos Gilliam enten er en del af en fremmed verden, eller noget, der trænger ind i vores, giver Jonze os oplevelsen af at se en del af verden, der før var skjult. At der findes andet og mere end vi kender, blot gemt bag arkivskabene.

Hvem er jeg?
Filmens behandling af identitetstemaet, af spørgsmålet om selvet, er fascinerende og vittigt. Disse menneskers søgen efter at være en anden, være den, der trækker i trådene, kunne have være uddybet, men mere dialog ville blot have undergravet filmens frenetiske tempo. Store dele af manuskriptet er i forvejen klippet ud, til gavn for fortællingen, og dens endelige form tæt på optimal. Being John Malkovich er ikke blot exceptionelt velfortalt og vanvittig original. Den er vedkommende og tankevækkende, og man kan kun håbe, at dens eksperimentelle form, dens narrative vovemod, vil inspirere Hollywood til at turde være anderledes. Til ikke blot at være dem, der trækker i trådene på deres gamle actionfigurer.

Desværre lever DVD-udgaven af Being John Malkovich langt fra op til selve filmens originale stemning. De to højdepunkter - bortset fra selve filmen - er de dokumentarfilm, som man ser i selve filmen. Den første - Martin Flemmer-bygningens officielle forklaringsfilm om den 7½. etage - virker bedre i selve filmen og mister lidt af sin bizarre morskab i løssalg. Den anden er American Arts & Cultures portræt af John Horatio Malkovich, som handler om den store skuespiller, der har skiftet branchen ud med dukkeførerhvervet. Den står tilgengæld lysende klar for sig selv som et rablende galt bevis på filmens humor og selvironi. Man savner naturligvis et kommentarspor med instruktøren, forfatteren eller et par af skuespillerne. Og så kan man kun ærgre sig over, at billedkvaliteten er til den triste side.