Anmeldelsesdato:17-12-2007
Jonas WandschneiderCarl
Ulrich ThomsenJesper - Carls far
Emma Juel JustesenRikke
Sonja RichterMaria - Rikkes mor
Jakob Fals NygaardAlbert

Teacher, leave us kids alone....

Efter en forfejlet udstikker til det episke melodrama med Jeg er Dina og en trængt tjans som teaterchef på Aveny T vender Ole Bornedal med Vikaren tilbage til selv samme thrillerformat, som han med Nattevagten nærmest ene mand opfandt dansk genrefilm med. De to film har dog ikke mange yderligere fællestræk, for Vikaren er noget så opsigtsvækkende originalt i dansk film som en fabulerende sci-fi-thriller mestendels henvendt til teenagere. Dermed fortsætter Bornedal den tendens med ambitiøse danske eventyrfilm i Hollywood-format til de unge som Nikolaj Arcels roste og succesrige De fortabte sjæles ø, og det gør han kort og godt fremragende.

SF Film - Erik Aavatsmark
Lektor Blomme fra rummet
Vikaren, der lægger navn til titlen, hedder Ulla Harms og træder en dag ind i 6.B, der dog fra starten er ret mistroiske over for hendes noget særprægede opførsel. Hvor normale vikarer er usikre og nemme mobbeobjekter, er Ulla udstyret med en ondskabsfuld distance, en nærmest fascistoid tilgang til indlæring og en modbydelig evne til at læse elevernes tanker. Klassen opdager, at hun ifølge folkeregistreret ikke findes, og så begynder den grufulde sandhed at gå op for ungerne: Deres vikar er et rummonster! Desværre vil de ignorante forældre ikke tro dem, og kan de alene stoppe Ullas skumle planer – som de i øvrigt ikke ved, hvad går ud på?

Fantastisk langt ude
Ud fra en realistisk målestok er historien selvsagt længere ude på landet end den hønsefarm, som Ulla lander på i starten af filmen, men via en medrivende iscenesættelse fra første indstilling suges man helt og aldeles ind i filmens uimodståelige univers. Man føler sig nærmest hensat til sine ungdomsår og det første møde med Star Wars eller Tilbage til fremtiden, for fra start til slut er Vikaren en på alle måder fantastisk film, der både rører, medriver og ikke mindst skræmmer – også vi store børn.

SF Film - Erik Aavatsmark
Det store format
Ole Bornedal har for nyligt udtalt, at han vil gøre op med det småborgerlige cafe latte-realistiske kammerspil, der har præget dansk film i en årrække, og det løfte indfrier han til fulde med her. Eksempelvis er billedsiden ualmindeligt iøjnefaldende og storslået skruet sammen af mesterfotografen Dan Laustsen, lige som Hollywood-komponisten Marco Beltrami (Scream, Hellboy, Terminator 3 m.fl.) med en gysende og rørende underlægningsmusik gør sit til at få hårene til at rejse sig. Resultatet er et altfavnende episk format, der næppe er set mage i skandinavisk ungdomsfilm.

Paprika og alle de andre
Hovedårsagen til, at filmen ikke kun fungerer på overfladen, er imidlertid, at Paprika Steen i hovedrollen og hhv. de forskellige børneskuespillere og de voksne biroller bestående af bl.a. Ulrich Thomsen, Sonja Richter og en – som i Nattevagten – modbydeligt uhyggelig Ulf Pilgaard, spiller eminent. Specielt Paprika Steen folder med overlegen elegance, stort humoristisk overskud og manisk kølighed hendes figur ud så bemærkelsesværdigt, at enhver kritik om hendes tilstedeværelse i for mange film i for mange ens roller må forstumme.

Et hovedværk i dansk ungdomsfilm
Ydermere stråler det ud af filmen, hvor meget selvtillid den besidder, og hvor lidt den bekymrer sig om Janteloven. Det viser sig dels i dens flotte visuelle effekter og dels i det uimponerede narrative miks af Invasion of the Body Snatchers og Det forsømte forår tilsat Twin Peaks-stemning samt bedårende kosmiske moraler om kærlighed, sammenhold og voksnes mangel på fantasi. I Bornedals hænder får Vikaren vinger på både et ekspressivt, emotionelt og eksistentielt plan, og det endelige resultat er et eventyr, som en ung Spielberg ikke kunne have lavet bedre. Et nyt hovedværk i den i forvejen så glorværdige danske ungdomsfilmstradition er født.

Filmens to trailers er alt, hvad man finder af 'ekstramateriale' på udgivelsen.