Anmeldelsesdato:18-12-2007
Shareeka EppsDrey
Anthony MackieFrank
Deborah RushJo Dunne
Jay O. SandersRuss Dunne
David EastonJeff Dunne

Halvt forbillede, helt menneske

Plagede stofmisbrugere synes for tiden næsten at være mere tiltrukket af at være hovedfigurer i independent film end at sniffe vanedannende kokain - indenfor de seneste måneder har vi alene herhjemme fået Alpha Dog, Factory Girl, Little Fish og Candy at se. Så hvorfor er Ryan Flecks Half Nelson noget særligt? Det er ikke qua det træge tempo eller den rå, uindbydende håndholdte æstetik eller et på alle måder billigt udseende, som de færreste formentlig ikke vil finde hverken originalt eller slående. Det er til gengæld på grund af den imponerende måde, der portrætteres hjertevarme og karakterdybde i en på overfladen kold historie, så man forlader biografen overraskende opløftet og berørt, næsten som var det en farverig 50’er-musical, man havde set.

Skolelærer med næsekløe
På handlingsplanet er der dog langt fra en flamboyant musical til det underspillede gadeplansdrama i Half Nelson, som udspiller sig omkring den unge skolelærer Dan, spillet af en for rollen Oscar-nomineret Ryan Gosling. Foruden de larmende unge og den lave løn, som alle lærere blot må acceptere, kæmper Dan også med et narkotikaproblem og et natligt liv på kanten, som er alt andet end forbilledligt for de 13-14-årige elever. Det tynger ikke overraskende hans ellers ret virkningsfulde indlæringsmetoder i dagtimerne, men da den sorte pige Drey (Shareeka Epps) opdager sin lærers problem, begynder et problematisk, men særligt venskab.

Vi er alle syndere
Dan er ikke en cool, hip type med store overarme, som tager stoffer for at være nede med de fede eller bruge af sin rige fars kassebeholdning. Han er på mange måder en gennemsnitlig, følsom fyr, og det er derfor, det lige netop er interessant at følge den deroute, som han hverken fortjener eller opsøger. ”We are sinners, but we can thrive to be good”, fortæller han sine elever, og det er samme simple morale, han selv forsøger at leve op til. Dan nærer ingen illusioner om at komme sit misbrug til livs, men forsøger alligevel at få noget ud af sit liv. Half Nelson er ikke interesseret i at pege fingre ad sin hovedfigur eller trave rundt i en ligegyldig fortid. Den fokuserer ufordømmende her og nu på, hvor Dan står i sit liv, og hvordan forholdet til Drey får ham til at se verden på ny. Det hele er så meget nede på jorden, at det måske lyder på nippet til det kedelige, men Half Nelson er det meste af tiden det stik modsatte pga. manuskriptets skarphed og instruktionens nærvær, der udstiller en fascinerende og alt andet end simpel, ung mand.

Gosling i særklasse
Ryan Gosling leverer i hovedrollen en de præstationer, som man med rette kan smide ’ingen anden kunne havde gjort det lige så godt’-prædikatet efter, for han besidder den sårbarhed, uskyld og sympati, der skal til, for at man falder for hans figur. Just som man afskriver ham som endnu en charmerende pretty boy, strammer han grebet ved at udstille sine inderste dæmoner og rådvildhed på en måde, så man nærmest får lyst til at kramme lærredet. En bemærkelsesværdig præstation i en bemærkelsesværdigt inspirerende film, der både undgår misbrugs- og ”den ufejlbarlige lærer”-klicheerne og ikke er bange for kun at have handling på det psykologiske plan.

Stærk stilstand
Half Nelson kunne godt have været en kende kortere og skarpere i kanterne, lige som man kunne have varieret mere i de mange afklædende, desorienterende tætte billedbeskæringer. Men i det store hele har Ryan Fleck begået en stor lille film om en særpræget lærer, der underviser i, hvordan verdenshistorien er skabt af forandringer, mens han selv sidder fast. En af de film, hvor den manglende ydre dramatik til fulde opvejes af de dramatiske følelser, filmen vækker i en.

Det er kun filmens egen trailer, der er med på udgivelsen.