Premieredato:01-02-2008
Michael Stahl-DavidRob Hawkins
Mike VogelJason Hawkins
Lizzy CaplanMarlena Diamond
Jessica LucasLily Ford

Håndholdt monsterangreb

De fleste af os har været udsat for begejstrede venner eller familiemedlemmer, der stolt bekendtgør, at man lige skal se en video fra ferien/fødselsdagen/udflugten eller skolekomedien. Trangen til at flygte melder sig omgående, for er der i virkeligheden noget værre end at skulle tvinges gennem en kornet og rystende gengivelse af noget, man i forvejen ikke havde lyst til at se?

Der er nu ingen grund til at flygte fra Cloverfield, der er det seneste påfund fra producenten J.J. Abrams, en af de mest effektive fortællere i amerikansk tv med serierne Felicity, Alias og Lost på generaliebladet. Nu har han fået kammeraten Matt Reeves (The Pallbearer) til at stå bag en ualmindelig effektiv rejse gennem et New York under nedrivning. Stilen er pseudo-verité i Blair Witch-stilen, blot fungerer idéen om, at hele filmen er optagelser, de medvirkende selv har stået for, en hel del bedre her under et angreb på New York end det gjorde langt ude i skoven hos de okkulte dokumentarfilminstruktører tilbage i 1999. For hvad er det jo netop, der sker i dag, når noget går galt: Op ryger striben af mobiltelefoner med kamera, så man kan forevige, at man var til stede.

J.J. Abrams og Matt Reeves kommenterer fint på netop vores behov for at dokumentere vores tilstedeværelse i livet ved at optage alt omkring os i Cloverfield, som de første 15-20 minutter følger en afskedsfest for Rob, der har fået job i firmaets kontor i Japan. Det er en af festens deltagere, der har fået fornøjelsen af at filme hilsener fra gæsterne, som Rob passende kan tage med sig til Japan og sikkert aldrig få set alligevel. Båndet, som festen optages på, rummer optagelser fra en flirt, som Rob havde en måneds tid tidligere med overklassepigen Beth – og på ret snedig vis fungerer de naturlige pauser i optagelserne, hvor den uerfarne fotograf undervejs får spolet lidt frem på båndet, som flashbacks ned i Rob og Beths baggrundshistorie, når vi nu ser videobåndet afspillet. For Cloverfield er intet andet end en afspilning af det videobånd, der er fundet i det område, der tidligere var kendt som Central Park efter "Cloverfield-hændelsen". En kort indledende tekst præsenterer det som bevismateriale, men ellers er der ingen henvisninger til livet før eller siden – kun de ting, der i to omgange er blevet optaget på båndet. Først med Rob og Beth – og siden med afskedsfesten og det, der følger.

For festen bliver afbrudt. Brutalt. Rystende. Noget angriber New York på festens højdepunkt. Ikke et lille angreb. Ikke blot to skyskrabere, der bliver pillet ud af skylinen. Nej, det er det altødelæggende angreb. Helt på linje med vores hovedpersoner, aner vi ikke, hvad der angriber eller hvorfor det gør det – og vi bliver ærlig talt ikke meget klogere undervejs. Men hvem ville også blive det, hvis man rent faktisk stod i situationen. Hvor lang tid gik der den morgen i september 2001, før folk dækket af støv forstod, hvad der var sket med dem, med tvillingetårnene og med verden i al almindelighed? I hvert fald længere tid end der kan optages på et videobånd. Cloverfield er katastrofen oplevet på nærmeste hold – nu bare med et bestialsk monster i stedet for passagerfly.

Teknisk er projektet lykkes til fulde. Spændingsmæssigt er intensiteten, da ragnarok bryder ud, på sit højeste. Og så er der heller ikke mere at komme efter i Cloverfield. Det er et komprimeret adrenalinsus, fremdyrket af kløgtigt udtænkte scener og en meget gennemført fotografering, der giver præg af at være helt uovervejede håndholdte optagelser, men i virkeligheden er minutiøst skårede udsnit af en dyster fiktionsverden. Vi genkender New York – men ødelæggelsernes omfang er så totale, at verdens største by snart henligger som en ruinhob. Personerne kommer vi aldrig rigtig tæt på, og det er egentlig også underordnet. Den eneste hurdle, vi skal have overstået, er firkløverets beslutning om, på vej væk fra Manhattan, at vende om og følge den insisterende Rob på en redningsmission op mod Central Park, hvor Beth ligger såret i sin fars lejlighed. Denne trang til at søge ind gennem Helvedets forgård er ikke lige til at forklare – men accepteres den, har man i Cloverfield en gennemført tilfredsstillende monsterfilm, hvor teknik og energi så langt opvejer det tynde plot. Eksperimentel kan den ikke kaldes – dertil lykkes eksperimentet for godt. Men trendsættende for denne type film, der udspiller sig som én lang jagt, bør den blive. For dokumentarpræget og det præcise prioritering af veludtænkte enkeltscener snarere end en samlet helhed giver i høj grad nerve til en ellers fortærsket historie om monumentale ødelæggelser på elskede omgivelser.