Anmeldelsesdato:07-01-2008
Rutger HauerRoy Batty
Sean YoungRachael
Edward James OlmosGaff
M. Emmet WalshBryant
Daryl HannahPris

Blade Runner v. 4.0

Som computerprogrammer, der løbende opdateres op gennem versionsnummerserier for hele tiden at kunne tilfredsstille markedets behov, har Ridley Scotts Blade Runner gennemgået en lignende udvikling. Siden premieren i 1982 har den efterhånden legendariske science fiction-film om et samfund, hvor replikanter og mennesker lever side om side, undergået en række revisioner – kulminerende med den nærværende ”The Final Cut”-udgave.

Denne løbende revision skyldes, at filmen havde en hård fødsel af den slags, som projekter fanget mellem ambitiøse instruktører og budgetfikserede producenter ofte kan have. Ridley Scott, som på det tidspunkt var en yngre reklamefilmsinstruktør, der netop havde overbevist om sine evner med Alien – den 8. passager, havde en omfattende visuel vision for sit værk – og den vision kostede forsinkelser, budgetoverskridelser og et filmhold, der aldrig rigtig blev gode venner. Scott fik derfor ikke sidste hånd på den film, der fik premiere i 1982 – og floppede ved billetlugerne.

Historien om Rick Deckard – replikantjager i et fremtidigt Los Angeles – er bestemt heller ikke en umiddelbar tilgængelig actionfilm i tråd med det image, som hovedrolleindehaveren Harrison Ford havde fået med Spielbergs forrygende Jagten på den forsvundne skat året før. Deckards jagt på 6 undslupne replikanter tager nemlig hurtig form af en søgen efter den tabte menneskelighed i en verden, hvor begrebet ”menneskeligt” har mistet sin betydning. Kunstige mennesker indgår som en etableret del af samfundet, og som i alle sci-fi-værker fra den bekymrede del af genren, behandler Philip K. Dicks originalfortælling og Scotts film hvad de potentielle konsekvenser for ”det menneskelige” måtte være, når man ikke længere kan skelne mellem mand og maskine. Det er der kommet en eftertænksom, lyrisk, deprimerende og frem for alt en enestående smuk film ud af – som selv de skarpeste kritikere ved premieren sidenhen har måttet bøje sig for.

Hvad er det så for ændringer, der retfærdiggør alle disse versioner af filmen, som pt. tæller et director’s cut fra 1992, et originalt workprint som kun var tiltænke previews før premieren, men som blev vist offentligt for en meget kort bemærkning i 90’erne og både en amerikansk og en international udgave af filmen tilbage fra 1982? Juraen har været en del af forklaringen – først i 90’erne faldt rettighedsspørgsmål på plads, så Scott kunne sende sin dengang foretrukne director’s cut-udgave på gaden. Den rummede de mest markante ændringer indholdsmæssigt, da den fjernede den forklarende voice over og indsatte scener, som var med til at sløre sandheden for tilskueren. Scott ville gerne, at man selv skulle arbejde sig ind i Blade Runner-universet snarere end føres ind i det – og dobbelttydigheden i figurerne blev forstærket i modsætning til det renere helte/skurke-univers, der herskede i originaludgaven. Det centrale spørgsmål om, hvorvidt Deckard selv var replikant, fik ny næring med en ændret slutning og netop denne tvivl om identitet lå så centralt i filmens præmis, at det klædte historien at få den frem i lyset. I denne seneste The Final Cut har Ridley Scott været alle versioner igennem og fundet det, han selv kalder det ideelle klip, og oveni er foretaget en række digitale rettelser af den type, som George Lucas også brugte til at rette uønskede ting i de originale Star Wars-film. Kosmetiske rettelser af tidligere værker kan man altid have en holdning til – men i Blade Runners tilfælde havde de noget kaotiske produktionsforhold resulteret i et par smuttere, som det kun pynter at få på plads, bl.a. den meget tydelige brug af stuntdouble i replikanten Zhoras dødsscene.

Blade Runner er en fornøjelse at gense, også i The Final Cut. Om den er bedre eller dårligere end de tidligere versioner er en smagssag – selv den gamle voice over har sine tilhængere, fordi lyden af Harrisons Fords livstrætte stemme hører uløseligt sammen med den første oplevelse af filmen. At den livstrætte tone så skyldtes, at han slet ikke brød sig om tanken om en voice over og derfor ikke gad lave den, er blot en af de mange baggrundshistorier, som netop denne filmer så rig på. Men hvor indholdsændringerne mest er af kosmetisk art, så har denne nye dvd-version fået en teknisk overhaling, der gør den til markedets bedste udgave. Udgivelsen kommer i flere versioner – både den ”lille” 2-disc-udgave, der anmeldes her, og større udgaver på hhv. 4 og 5 dvd’er, hvor især den sidste er den ægte samlerudgave med alle eksisterende versioner af filmen tilgængelig.

Udover Blade Runner The Final Cut får man dokumentarfilmen Dangerous Days (som var Blade Runners arbejdstitel), og den er intet mindre end fremragende. Tre en halv time i selskab med alle, der var involveret i projektet – og som selv her 25 år senere ikke helt kan skjule, at det var en hård og opslidende produktion. Systematisk gennemgår dokumentaren arbejdet helt fra manuskriptstadiet og frem til de seneste versioner af filmen – og i hele processen fornemmer man tydeligt, hvor stort et minefelt en Hollywood-produktion kan være, når både kunstneriske ambitioner og budgetter skal tilgodeses. Dangerous Days er sympatisk opdelt i kapitler, så man kan bide den over i flere dele – men den bør ses af alle, der ønsker forståelse for, hvad det er for en film, man netop har set.

Sammen med den nye udgave af Ridley Scotts mesterstykke får man tre forskellige kommentarspor til at sætte den nye oplevelse i perspektiv. Alt efter humør kan man vælge mellem instruktør Ridley Scott, de to forfattere Hampton Fancher og David Peoples i selskab med producer Michael Deeley og Katherine Haber eller billed- og effektfolkene Syd Mead, Lawrence G. Paull, David L. Snyder, Douglas Trumbull, Richard Yuricich og David Dryer. Jo flere personer, der skal deles om lydsporet, jo mere uoverskueligt bliver det, men da man har mødt alle personerne i "Dangerous Days" kan de anbefales at supplere med kommentarsporene som det sidste. På den måde kender man de involverede og deres baggrunde på forhånd.