Anmeldelsesdato:02-01-2008
Eddie Murphyori. stemme Æsel
Cameron Diazori. stemme Fiona
Antonio Banderasori.stemme Puss in Boots
Julie Andrewsori. stemme Queen Lillian
John Cleeseori. stemme King Harold

Troldekongens fald

Han er grøn, han er skøn, og han er tilbage igen for at redde kongeriget: Den ildelugtende og bramfrie trold Shrek, som med sin flotte, levende og skideskægge debutfilm fra 2001 både narrativt og animationsteknisk satte så høje standarder, at selv Pixar måtte se misundelige til. Shrek formåede som få at fængsle og more voksne i mindst lige så høj grad som børn, og den sarkastiske og intertekstuelle leg med filmgenrer og klassiske eventyr fortsatte også over i den uundgåelige toer fra 2004. Desværre er det langt fra alle gode gange tre med den nye Shrek den tredje, hvis eneste motivation synes at være indtjening.

Kong Shrek?
I Langt Langt Borte ligger kongen for døden, og eventyrkongeriet står til at skulle regeres af Kong Shrek den første. Den tanke har Shrek svært ved at forlige sig med, så han rejser ud for at finde en anden arving til tronen. Knapt har han imidlertid forladt slottet, før gemene Prins Charming indtager tronen. Som tæskehold har han alle tænkelige eventyrskurke, fra Kaptajn Klo til Askepots onde stedsøster (med stemme af Jørgen de Mylius!), så det kommer til at kræve sin trold, hvis Shrek, Fiona – og de troldeunger hun bærer i maven – skal kunne leve lykkeligt til deres dages ende. På papiret en mere episk historie end i de forrige film, men som set i dusinvis af andre sequels før denne går dybden, hjernen og hjertet ud, når iveren efter bedre brag, flottere glitter og et forøget figurgalleri går ind.

Komik på vågeblus
Jo, Shrek og ikke mindst hans trofaste væbnere Æsel og Den Bestøvlede Kat er stadig mere fornøjelige at være i selskab med end gennemsnittet, men specielt de to sidstnævnte får indtil slutningen alt for lidt plads til at blive mere end skygger af de fabelagtige bifigurer, vi kender dem som. I det hele taget synes den narrative vægtning forfejlet, og et ret søgt og for moralistisk plot om indre værdier er i fokus på bekostning af sprælske og rene komiske punchs. Der er simpelt hen for få kække referencer og for få originale scener, man bagefter flokkes om at referere til – kort og godt for lidt at grine af.

Kill your darlings
Det største problem for Shrek den tredje er imidlertid, at filmen vil langt mere, end det efterhånden tyndslidte koncept kan bære, og det er ærgerligt, at man ikke har turdet skære det overfyldte persongalleri og unødvendigt knudrede manuskript ned til mere rendyrket underholdning. Resultatet er et for forudsigeligt og tandløst helteepos med kun sporadisk smågeniale indfald – som da kagemanden ser sit liv passere i revy fra ovn til kransekagefigur, eller en distræt Merlin forbytter Æsels krop med Den Bestøvlede Kats. At animationen er endnu mere levende og sprudlende end i forgængerne, ligesom de danske stemmer fungerer upåklageligt, er derfor ikke tilstrækkeligt.

Favntag med middelmådigheden
Mens de mindste biografgængere måske ikke vil have så meget imod en genkendelig og gennemsnitlig tur ind i eventyrlandet, vil kritiske og forventningsfulde voksne savne den originale films iderigdom og vovemod. Det er godt, der er gået tre år siden den sidste Shrek-film, så der er store chancer for at dele af publikum overser, hvor mange vittigheder, der reelt er genbrug. Overses kan det dog desværre næppe, at Shrek den tredje er mere ordinær samlebåndsproduktion end boblende magisk fabulering. Et sørgeligt favntag med netop den middelmådighed, den oprindelige film så skønt gjorde oprør imod.

Ekstramaterialet er ikke vurderet, da distributøren ikke har stillet kopi af udgivelsen til rådighed.