Anmeldelsesdato:30-01-2008
Moon BloodgoodStarfire
Russell MeansPathfinder
Clancy BrownGunnar
Ralf MoellerUlfar
Jay TavareBlack Wing

Vikingetogt i slow-motion

I 1987 lavede norske Nils Gaup en oscarnomineret film med titlen Ofelas. Den er nu blevet genindspillet – eller rettere sagt brugt som undskyldning for Marcus Nispel til at dvæle i farvedrænede billeder af mytiske kampe mellem invaderende vikinger og en heltmodig hvid indianer med navnet Ghost. Det er egentlig Mel Gibsons Apocalypto, der efterlignes med billedsiden lånt fra 300, men resultatet er hverken medrivende eller flot.

Vi befinder os på den amerikanske østkyst en gang før Amerika blev til USA. Vikingerne kommer, imposante, gryntende og med en god portion Peter Jackson-Orc i sig, i deres skibe for at plyndre, afbrænde og voldtage. En lige lovlig lang rejse for en lystig tur i byen, men lad nu det ligge. En indianerkvinde redder et vikingebarn fra et efterladt skib – og så vokser Ghost op som en anden Tarzan. Bare lidt omvendt – det vilde barn vokser op i civilisationen. Mange år senere ankommer et nyt hold vikinger med plyndringstogt på dagsordenen og nu er Ghost blevet til Karl Urban, der fysisk fylder rollen ud til widescreen-fjernsynets store fornøjelse, og han kaster sig naturligvis over et indædt forsvar af sin nye families land. Det resulterer i en lang jagt rundt i skove og bjerge med hjemmelavede fælder og akrobatik i slow motion. Ja, faktisk foregår forbløffende stor del af filmen i slow motion, men alting gik vel også langsommere dengang.

Marcus Nispel, der er som skudt ud af Michael Bays kamera, tog skridtet fra musikvideoer og reklamefilm til de "rigtige" film med genindspilningen af The Texas Chainsaw Massacre – og så gik der Pathfinder i den. Han kan sine billeder – i dén grad – men han mangler stadig en ordentlig historie at hænge den op på. For hvor nogle film reelt kan undvære en historie og leve alene i form af billederne, så er Nispels (og i høj grad også Bays) billeder lækre, men indholdsløse. De er desperat afhængige af en ordentlig historie til at fastholde interessen. Den har Pathfinder ikke – for ét er, at den er lavet før både 300 og Apocalypto, men den udsendes efter og fremstår derfor som kopien, men da den også helt mangler den fortælling, som i et vist omfang var til stede i begge de to forlæg, så nytter det intet at komme hverken først eller sidst. Et fejlskud af den slags, man typisk får listet ud på dvd i årets sløve måneder.....som f.eks. januar.

Omfattende og godt ekstramateriale med mange featuretter og kommentarspor med instruktøren. De slettede scener ledsages fint af forklaringer på, hvorfor de røg ud.

Hedi20/4
Creative Control20/4