Anmeldt af:Kenneth McNeil

Justin BarthaRiley Poole
Diane KrugerAbigail Chase
Jon VoightPatrick Gates
Helen MirrenProf. Emily Appleton
Ed HarrisMitch Wilkinson

Et skattekort uden retning

Godt og vel midtvejs udspilles en scene, der ikke blot er symptomatisk for filmen, men nærmest i sig selv er filmen. Arkæolog, eventyrer og charmør Ben Gates (Nicolas Cage) og hans stand-up-komiker-sidekick – undskyld, partner – Riley (Justin Bartha) er rejst til Paris for at inspicere den anden af tre Frihedsgudinder. Godt hjulpet på vej af en fjernstyret helikopter og et par franske qui-qui-merde-merde-arketypiske betjente finder de en gåde. "Across the sea these twins stand resolute." "Tvillinger?", undrer Ben sig. "På tværs af havet?" Er det en handelsrute? To vigtige poster på hver sin side af f.eks. Atlanten? Eller er det to tårne? Måske et umage arkitektonisk par?
Ben grubler – og grubler lidt mere. Og så: "Nå ja!" Skibet HMS Resolute var jo en gave fra Dronning Victoria i 1876, forklarer han Riley og betjentene. Et skib, der, da det senere blev hugget op, blev til to skriveborde nu placeret hos hhv. den engelske Dronning i London og hos den amerikanske Præsident i Det Hvide Hus. "To! Tvillinger! Resolutte tvillinger!" Og afsted til London.

Buena Vista
Forvrøvlet Arkæologi For Viderekomne
Så er stilen ligesom lagt. Hvis den da ikke allerede var blevet det med outrerede anklager, konspirationsteorier om drabet på Abraham Lincoln, små screwballkomediske øjeblikke og en solid omgang Forvrøvlet Arkæologi For Viderekomne. National Treasure - Book of Secrets formår på imponerende vis flere steder at udfordre selv 60’er-camp-klassikere som Batman: The Movie i kitsch, kult og klamme one-liners, men kun sjældent med dennes overbevisning. Modsat Adam West-filmen fra 1966 forsøger efterfølgeren til National Treasure nemlig både at blæse på og ophøje genrekonventioner. Og dét uden større held.
Bevares, der er masser af glimt i øjet og selvironi, som når Ben f.eks. stikker sin arm ind i en mørk hule og skriger af falsk smerte for at psyke sine medeventyrere, men i (alt) for mange action-, indbruds- og infiltrationssekvenser savnes gnisten. Instruktør Jon Turteltaub har tidligere instrueret feel good-kitsch-klassikeren Cool Runnings og blødt Bullock-romantik som Mens Du Sov, men synes her – ligesom i originalen – ude på dybt vand. Indbrudssekvenserne i London og Washington er overstået, inden de kommer i gang, den obligatoriske biljagt er en tam omgang Bourne-light og et klimatisk møde med en statsleder får end ikke snerten af nerve. Selv et af de eneste originale set-pieces, hvor eventyrerne må balancere på et stort bræt for at undgå at styrte i afgrunden, ødelægges ved at være både 1-2 minutter for lang og alt for forudsigeligt klippet.

En skattejagt uden gemt guld
Lige siden barske og usoignerede Indiana Jones tilbage i 1981 i Spielbergs Raiders of the Lost Ark formulerede en ny slags helt/antihelt i én og gjorde skattejagter populære på ny, har det vrimlet med ihærdige arvtagere. Indtjeningsmæssigt har National Treasure-filmene været de bedste. Hvis blot det filmiske havde kunnet følge med. Ligesom med den første film vil mange sikkert stille sig tilfredse med Cages tandpastesmil, forvrøvlet dialog forklædt som cool og en lind strøm af stunts og effekter både til lands, til vands og i luften. Men det gør den desværre ikke bedre. Ikke stram nok til at være action, ikke sjov nok til at være camp – og simpelthen ikke god nok at tage i biografen efter. Køb hellere Indiana Jones-boksen på dvd. Eller sågar Tomb Raider!