Sara Poulsendk. stemme EVA
Rasmus Bjergdk. stemme Kaptajnen
Jarl Friis-Mikkelsendk. stemme Shelby Forthright
Peter Zhelderdk. stemme Auto
Lars Thiesgaarddk. stemme M-O

Hjem, kære hjem

Pixar har siden spillefilmsdebuten med Toy Story formået at underholde børn og voksne på lige fod samtidig med, at de har vist vejen for animationsfilmen fra de tegnede strimler til computergenerede billeder. At de oveni denne bedrift også har formået at tjene godt på deres projekter er en væsentlig sidegevinst, der har holdt dem inde i gamet – og således udrustet med de tre væsentligste grundelementer i en film: Bred appel, kommercielt potentiale og evnen til at gå forrest i udviklingen er det intet under, at en ny Pixar-film er en tungt hypet begivenhed i biografer verden over. Kan det seneste opus fra arkitektlampe-firmaet leve op til disse forventninger? Det ser i høj grad sådan ud.

Buena Vista
Historien om den lille robot WALL•E (Waste Allocation Load Lifter – Earth model) er nemlig en charmerende, morsom og ganske modig fortælling om jordens undergang og forhåbentlige genopstandelse. Sådan da. Vi er 700 år plus det løse ude i fremtiden. WALL•E har i 700 år muntret sig ganske alene på Jorden efter at menneskeheden fik nok af de stigende mængder affald og fortrak til megakoncernen Buy’N’Larges enorme rum-krydstogtsskibe på en planlagt 5 års tur mellem stjernerne, mens WALL•E lystigt kunne futte rundt på planeten og organisere affaldet. De 5 år blev til 700, fordi livet på det fuldautomatiske krydstogtsskib egentlig var meget behageligt med robotter til alle gøremål – ja, selv det at gå har menneskeheden glemt alt om i mellemtiden (hvordan de så formerer sig berøres slet ikke, og det er nok også godt det samme), og derfor er klodens tidligere så agile indbyggere forvandlet til en flok ubehjælpelige kødbjerge, som har lagt hele deres eksistens i computernes hænder.

Hvad gør 700 år i ensomhed ved en robot? Den logiske svar vil være: "Ingenting", men WALL•E er – heldigvis for filmen – anderledes. Den har nemlig udviklet sig fra at være bits og bytes på arbejde til en nysgerrig lille sjæl, som i sit daglige arbejde samler på allehånde interessante småting, og efter hans 8-16-arbejdsdag er vel overstået triller han hjem i sin hule, hvor samlingen af beviser for menneskehedens efterhånden fjerne tilstedeværelse vokser konstant. Her hygger han sig med en gammel vhs-kopi af musicalen Hello, Dolly, hvor han igen og igen røres helt ned i printpladerne, når han ser to mennesker holde hånd. Hvad mon det betyder?
Tættere på svaret kommer han, da et rumskib en dag sætter en ny robot ned på jorden. Det er en moderne model med navnet EVA, som har til opgave at scanne Jorden for tegn på liv, for når livet en dag vender tilbage mellem affaldsmængderne, er det tid til, at krydstogtsskibet sætter kursen hjem. Fra den dag er intet længere det samme for hverken WALL•E, den ferierende menneskehed eller vores planet.

Buena Vista
Pixar tager igen nye chancer med Wall E, væsentligst ved stort set at fjerne tale fra filmen. Der er stadig noget dialog tilbage, men formidlingen ligger rent i billederne, og det peger i virkeligheden helt tilbage til stumfilmen, hvor billederne var den primære betydningsbærer. Det giver Wall E et rent udtryk, som støttes fornemt op af den – behøver man nævne det? – upåklagelige animation og oprigtige sødme i historien om WALL•E og EVA. Samfundskritikken er åbenlys, ikke blot en sjov bibemærkning til den voksne tilskuer, men i høj grad synlig for hele familien. Vi er ved at forbruge vores klode i knæ, men løsningen ligger ikke i at lade maskiner tage ansvaret, da en maskines tankegang nødvendigvis vil være totalitær – vi må selv melde os ind i kampen, tage ansvaret og løse opgaven. Politisk ladet og noget simplificeret, men let at forstå for alle uden undtagelse.

Formidlingsopgaven lykkes – så kan man lide den eller lade være – og Pixar leverer ved siden af en af de sødeste små, kejtede kærlighedshistorier om, hvor langt man vil gå for den man elsker. Her er animationen nøgleordet. WALL•E i sig selv er med al sandsynlighed direkte på vej ind på listen over legendariske animationsfigurer. En skabning, hvis udtryksregister bliver ved med at overraske og underholde, og som med sin ejegode tilgang til livets udfordringer er en smukt, men uventet valg af helt at sende af sted på et eventyr som dette. Wall E forener fortsat teknisk udvikling med en appel, der bør række helt ned på bagerste række, og hvis ungerne (og de voksne) fremover lærer at tænke lidt over, hvad der sker med pizzabakken, når man lægger den i skraldespanden, så skader det næppe heller vores fælles fremtid.