Anmeldelsesdato:04-03-2008
Espen Klouman-HøinerErik
Viktoria WingeKari
Henrik ElvestadHenning
Christian RubeckLars
Odd Magnus WilliamsonMorten

Road to Ruin

Kari kunne godt lide LP’en Road to Ruin af The Ramones, ergo var hun ikke til The Clash konstaterer en tilfreds Phillip, den ene af vores to hovedpersoner i Joachim Triers lovende debutfilm Reprise. At vi befinder os i nutidens Oslo er så vidt underordnet. Historien kunne lige så godt foregå i Tokyo, New York eller København. At den er lavet af en norsk filmskaber kan den til gengæld ikke løbe fra. De rene linier, det gennemførte design, lyset og stemningen er så skandinavisk, som det kan blive.

Sunrise Film
De unge og de intellektuelle
Erik og Phillip er i starten af 20’erne; unge, kloge og fulde af håb og drømme om succesrige karrierer som forfattere. I åbningsscenen har de afleveret hver deres manuskript i postkassen, og med det samme gør den opfindsomme Joachim Trier os opmærksom på, at han ikke vil fortælle sin film på traditionel vis. Kækt informerer filmens voice-over og et sprudlende overskud af fræk klipning og dokumentarstil, at situationen nu vil udvikle sig i en bestemt retning. Der spoles pludselig tilbage, og så går historien i en helt ny retning, indtil vi er tilbage ved postkassen og de to konvolutter netop er blevet smidt i.
At Eriks afvises og Phillips udgives er drivkraften gennem filmen. Den evige balance mellem angsten og lykken. Phillip ender nemlig snart på et psykiatrisk hospital. Efter udgivelsen blev han udråbt som det nye vidunderbarn på kulturscenen i Norge og samtidig storforelsket i Kari, men det var ikke succesen, men den ustyrlige kærlighed, der placerede ham der.

Udvikling og balance
Mens vi følger Phillip og Erik og deres venner debattere piger, parforhold, musik og andre forfattere, blotlægger Trier og medforfatter Eskil Vogt en smuk sans for at blande humor med melankoli, for Reprise handler ikke kun om Erik – der ikke kan lade være med at bekymre sig for Phillip, eller Phillip der ikke kan finde ud af, hvordan han skal genvinde lykken med Kari – den handler om alle unge, der ønsker inspirationen skal ramme dem, så de ikke behøver at blive voksne og kedelige og nå det stadie, hvor man ikke længere stiller spørgsmålstegn ved tilværelsen og bare giver op. De to forfatterspirer har siden de tidlige teenage-år været besatte af at finde deres store forfatteridol, der som en slags JD Salinger hurtigt trak sig tilbage fra rampelyset, da han var blevet kendt og nu lever et hemmeligt sted i Oslo. Hvor Phillip slægter denne på, da han har mistet lysten til at skrive, har Erik helt andre problemer, idet hans andet forsøg – en roman der handler om galskab – resulterer i udgivelse, men ingen hyldest fra kritikerne. Hvad er værst? Hvad hvis det, man drømmer om, ikke er det rigtige for en? Er det sundt at gå tilbage til kærligheden, man ikke kunne overkomme første gang? Kan man gå andre veje, end den man er på?

Sunrise Film
Lune og poesi
Kunsten at komme videre viser sig ikke at være slem alligevel, men Trier fører os gennem en labyrint af fejltagelser, frustrationer og følelser, inden han barmhjertigt lader historien ende i den positive ende. Eller gør han? Reprise er en filmisk mosaik. Elegant, maskulin og blottet for tidens tendens til klynkende kærlighedsdramaer mellem de klinkende cafe latte-glas og det håndholdte kamera. Poesien flyder frit i mellem de æteriske scener: Rå og hårde uden at være bitre eller kyniske. Ikke at tro på sig selv er ikke det samme som ikke at tro på livet, for Trier er legesyg og ikke beregnende. Der dvæles ikke i dialogen om de store følelser. Drengene taler nemlig ikke om deres problemer. Vi får dem at se i stedet. Med fin tæft for hvornår stilheden er øredøvende, og hvornår musikken dirigerer handlingen, er Joachim Trier et vedkommende og velkomment talent. At det bliver en udfordring af den umulige art at overgå sin debut, volder ham forhåbentlig ikke så store problemer, at han mister lysten. Reprise er i hvert fald en af de bedste debutfilm i årevis og bør snarligt placeres på hylden med filmklassikerne om at være ung og fuld af drømme.

Der er intet ekstramateriale på udgivelsen.