Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Sam NeillThéo
Lucy RussellNora Howe-Nevinson
Michael FassbenderEsmé
Charlotte RamplingHermione
Simon WoodsClive Fennelly

Triviallitteratur på film

Det er svært at gøre sig klog på, hvor fransk films evighedstalent François Ozon vil hen med sit seneste værk. Godt nok er han notorisk for at skifte genre og filmisk udtryk, som vi andre skifter underbukser, for ubesværet at svæve fra letbenet, veloplagt komediekrimi i 8 kvinder til psykologisk, erotisk, mystisk thriller med Swimming Pool. Men den forudsigelige uforudsigelighed plejer at have et mål, og Ozon har hidtil fremstået afklaret i forhold til det enkle værks retning og mening. Den afklaring synes pist borte i hans seneste film, den engelsksprogede Angel, der med et års forsinkelse nu får dansk premiere.

Camera FIlm
Ironi eller ej
Som tilskuer er det i hvert fald svært at vide, i hvor høj grad det demonstrative melodrama skal forstås ironisk, som en distanceret leg med genren – og man må betvivle, at Ozon selv ved det. Når hovedpersonerne i hestevogn eller automobil forbipasserer det engelske landskab omkring århundredeskiftet med overtydelig hjælp fra bagprojektion, er man ikke i tvivl. Det er man heller ikke, når den svulstige violinmusik tordner løs, når farveskalaen ligner noget fra et glansbilledalbum, eller lyset er så blødt som solbadende smør. Men når historien om en ung fattig piges optur fra fritidsskribent til feteret succesforfatter og efterfølgende (uundgåelige) nedtur blot fortsætter og fortsætter efter det hysteriske, overgearede dramas skematik i en ganske alvorlig tone, sætter tvivlen ind. For hvad skal vi med en fornyende genreleg, hvis den tiltænkte fornyelse er lige så uinteressant som forlægget?

Filmatisering af pladderroman
Angel er en filmatisering af en engelsk pladderroman fra 50’erne og er først og fremmest et kitschet forsøg på at genoplive det klassiske Hollywood-melodrama fra samme periode. Angel Deverell (Romola Garai) er en håbefuld, ligefrem og narcissistisk ung kvinde, der ikke interesserer sig for litteratur, men som elsker at skrive det. Hun researcher ikke sine fortællinger, men har en så veludviklet fantasi, at en imponeret London-forlægger giver hende chancen. Pludseligt bliver hun en voldsomt populær forfatterinde, der rammer tidsånden med sine håbløst romantiske, virkelighedsfjerne romaner, som hun spytter ud i en lind strøm.

Camera FIlm
Melodramatisk morale
Undervejs forelsker Angel sig i den sortseende maler Esmé (Michael Fassbender), som aldrig slår igennem med sine dystre kunstværker, selvom de – forstår vi hurtigt – har en mere langtidsholdbar kunstnerisk værdi end Angels floskuløse triviallitteratur. Angels snæversyn bliver udfordret af både krig og kærlighed, og efterhånden forvandles hendes ungpigehåb til bitre realiteter i den kæmpevilla, hun som underklassepige altid drømte om at bo i. Indfrielsen af de materielle drømme er ikke altid lykken, lyder en af de melodramatiske moraler mod slutningen, hvor vi indtil flere gange har måttet spørge os selv: Hvad rager hele redeligheden egentlig os?

Forkælet møgunge i hovedrollen
Intellektuel camp eller ej, Ozons film er ligeså hul og patetisk som de bøger, Angel skriver. Veloplagt i starten, hvor replikkerne flyder med et glimt i øjet, men hurtigt bliver det trættende at følge et så forudsigeligt overklassedrama i pufærmer. Monstrøst melodrama bliver ikke mindre tåkrummende af, at instruktøren ved, at det er monstrøst melodrama – det giver højst et lille sporadisk smil blandt ivrig gab og hovedrysten. Og nok kan man kalde det intertekstuel filmbevidsthed, men det er et basalt problem at tilbringe to timer med en hovedperson, som er så gennemgående irriterende og usympatisk, som Angel er; en opportunistisk naivist, en ensporet gås, en forkælet snotunge. Vi fryder os, da hun kommer ned med nakken.
Ozon lægger sig et fatalt sted mellem sjov og alvor, og Angel er derfor blevet et fejlslagent eksperiment, der ikke blot er mislykket, men også ganske uinteressant.