Anmeldelsesdato:17-03-2008
Piper LaurieArdens mor
Giovanni RibisiRudy
Rose ByrneLeah
James FrancoDerek
Mary SteenburgenLeahs mor

Forvirret thriller

Arden er en kuet og sky pige. Hun må dagligt finde sig i verbale overfald fra sin hadefulde mor. Piper Laurie spiller igen sin typiske dominerende mor-rolle, mens Toni Collette er datteren Arden, der en dag finder liget af en ung pige på en mark. Det fører til en eftersøgning, der både omfatter en opklaring af pigens mord og en mulig afsløring af hendes identitet. I opklaringen bringes man vidt omkring i syv forskellige kvinders livssituationer og deres derpå følgende skæbner. Alle har de tilsyneladende intet tilfælles, men der er hemmeligheder i deres liv, de må afdække; alle centreret omkring den døde pige.

Lovende, men skuffende
Filmen lægger stærkt ud i en dyster og stemningsmættet tone, der synes at indikere starten på en nervepirrende thriller om opklaringen af et makabert mord. Hemmelighederne ser ud til at vælte ud af væggene og figurerne er uden tvivl interessante – et langt stykke hen ad vejen. Historien er inddelt i fem kapitler og bygget op som en lang introduktion af personligheder af mere eller mindre lyssky karakter. Det er en af filmens styrker, at den formår at holde interessen fangen under denne konstante introduktion af nye figurer: Dels på grund af upåklageligt skuespil fra det imponerende ensemble, dels fordi man har en forventning om, at det fører et bestemt sted hen. Historiens træge tempo og manglende lyst til uddele information lægger nemlig op til, at hvert kapitel ligger inde med sin brik af puslespillet, som betyder – når det hele er blevet samlet – at morderen vil blive afsløret, og man får endeligt svar på alle de spørgsmål, man end måtte brænde inde med. Det er desværre ikke tilfældet.

Et splittet fokus
Karen Moncrieffs vision ender med at fremstå todelt. Hun prøver at lave et stærkt psykologisk og intenst drama om kvinder, der må lære at styre deres eget liv trods alle tænkelige forhindringer, og samtidig har hun en mordgåde hængende om benet, som kræver al tid og energi. I stedet for selv at træffe et valg og fokusere på ét emne, forsøger hun at jonglere med dem begge på én gang. De falder begge lidt til jorden, og det endelige resultat virker forvirret, ufuldført og tilmed overfladisk behandlet, fordi hun ikke har tid til at lave kvindernes liv udfolde sig for alvor. Det er sørgeligt, at de mange spændende kvindeskæbner tilmed aldrig når at krydse veje, og det i stedet føles som fem kortfilm, der ikke har anden relevans for hinanden, end de er fjernt forbundet til en død pige og derfor slet ikke burde være placeret i samme film. Delene er fine nok separat, men den røde tråd, der skal binde det hele sammen til en troværdig enhed, udebliver.

Dvd’en har intet ekstramateriale at byde på, ud over fire trailers. Skammeligt, idet det kunne have været interessant at høre nærmere om instruktør Karen Moncrieffs intentioner med filmen.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8