Jim SturgessJude
Joe AndersonMax Carrigan
Dana FuchsSadie
Martin LutherJoJo
T.V. CarpioPrudence

Syretrip og kærlighed

Instruktøren Julie Taymor er en veritabel billedkunstner med biograflærredet som fundament og kameraet som palet. Både i Shakespeare-filmatiseringen Titus og portrætfilmen Frida viste hun sine visuelle evner – og nu har hun taget 30 Beatles-sange under armen og brugt dem som lydspor til en billede-collage, der fungerer nogenlunde som amerikansk-engelsk kærlighedshistorie og tidsportræt af de flippede 60’ere og en hel del bedre som en kreativ gendigtning af de legendariske sanges indhold og budskab. Ganske som det skete med Shakespeare i Titus, får også Liverpool-drengenes sange nyt liv i Taymors ofte svimlende smukke billeder.

Det er med andre ord ikke for at nynne med på en romantisk musical, at man skal løse billet til Across the Universe. Den opgave klarede Baz Luhrmann en hel del bedre i den beslægtede Moulin Rouge, der også brugte kendt musik i nye klæder – og i det hele taget lever Taymor ikke op til Luhrmanns frenetiske energi. Og godt det samme. For nok kan Taymor bruge hele filmsprogets vokabularium, som f.eks. når Bono synger "I'm the Walrus" i syretrippet videoæstetik eller når Eddie Izzard udlever et fælt, miskalkuleret øjeblik omkring "Being for the Benefit of Mr. Kite" i filmens mest Moulin Rougeede øjeblik, men Across the Universe er langt bedre, når den dyrker det lyriske og afdæmpede, hvor 60’ernes "All You Need Is Love"-mentalitet træder mest sympatisk i karakter.

Evan Rachel Wood og Jim Sturgess er fine i de to centrale roller; han fra Liverpool og på jagt efter eventyr i det forjættede land mod vest, hun datter af en fin familie og netop introduceret til Vietnam-krigens brutalitet, da ungdomskæresten kommer hjem i en kiste. Deres navne er (selvfølgelig) Jude og Lucy, og det er gennem deres øjne, at Vietnam-krigens USA udfolder sig. Han koncentrerer sig om sin kunst i New Yorks boheme-slum, mens hun i stigende grad radikaliseres i kampen mod magthavernes krigstrang. Omkring dem cirkler en stort og kulørt persongalleri, som enten kobles på personer fra Beatles-sangenes universer eller på de samtidige personligheder, der var en del af den alternative kultur, som voksede frem fra den unge generation. Af og til bliver det fortænkt, for syret eller for naivt – og så spiller Taymor helt uden sikkerhedsnet. Derfor opleves Across the Universe som en noget ujævn oplevelse – men for hver scene, der falder gumpetungt til jorden, får vi en effektivt drejet og intens udlægning af de sange, vi kender så godt. Mange kan nævnes, men Lucy’s brors session til tonerne af "I Want You" og hans efterfølgende behandling efter hjemkomsten til "Happiness Is a Warm Gun" står specielt stærkt.

Julie Taymor satser ambitiøst med Across the Universe, og det skal hun have ros for. Det er en musical med mange sange, og al reel handling styres benhårdt af de tekster, som vi har en fornemmelse af er på vej. Første gang vi ser figuren Prudence, ved vi, at "Dear Prudence" kommer på et tidspunkt, og da vi ved introduktionen samtidig ser hende synge – en i øvrigt smuk og uventet udgave af – "I Wanna Hold Your Hand" til en anden pige, så kan det ikke komme bag på nogen, at tekstlinjen "...come out to play" skal synges til hende på et tidspunkt, hvor hun, ganske som den rigtige Prudence (Mia Farrows søster) låser sig inde. I dette tilfælde blot i et skab, så hun kan lokkes ud... af skabet. Overtydeligt, ja – uelegant, måske nok – men ikke desto mindre en sød scene, når man ser bort fra den lidt lange omvej frem til den. Sådan er Across the Universe, lidt irriterende, hvis alle mellemregninger skal frem i lyset, men i øvrigt en broget, modig, sød og musikalsk oplevelse, der selvfølgelig skal ses, medmindre man holder The Beatles’ musikalske arv så hellig, at eksperimenter ikke er tilladt.