Anmeldelsesdato:02-04-2008
Angelina JolieGrendels mor
Anthony HopkinsKong Hrothgar
Robin WrightDronning Wealthow
Crispin GloverGrendel
John MalkovichUnferth

Frem til fortiden

Vi burde kende hans navn. Vi burde prise hans legende. Den sagnomspundne kriger over alle krigere, som i vid udstrækning står fadder til fantasy-genren – i særdeleshed Ringenes Herre – og hvis eventyr sågar udspiller sig i Danmark! Navnet er Beowulf, og måske er han et så ubeskrevet blad herhjemme, fordi hans saga formuleret i et 3000-linjers digt fortalt fra det 8. århundrede er af britisk oprindelse. Nu når han til gengæld både ud til lille Danmark og resten af den store verden i Robert Zemeckis’ computeranimerede Beowulf, og det går ikke stille af sig! Hans enorme overarme og grænseløse vovemod skal således nedkæmpe frådende kæmpemonstre og beskytte det danske kongerige, mens hans libido skal forsøge at modstå uimodståelige fristelser fra det modsatte køn. I sandhed en arketypisk, gammeldags helt – som dog bringes til live med hjælp fra den nyeste teknik.

Varme og kulde
For selvom filmens dejlige skandinaviske skønjomfruer med deres lange, gyldne hår og dybe, blå øjne varmer om hjertet det ene øjeblik, og den troværdigt fremstillede bidende kulde får tænderne til at klapre det næste, så er det hele snyd. Ren computeranimation, selvom det ikke ligner det. Efter en eksperimenteren med filmmediets tekniske grænser i eksempelvis nyklassikeren Hvem snørede Roger Rabbit? og på sin vis også i Oscar-vinderen Forrest Gump, går instruktør Zemeckis i Beowulf nemlig skridtet videre med en klar forbedring af den såkaldte "performance capture"-teknik. En teknik, som han lancerede med den kun delvist vellykkede Polar-Ekspressen fra 2004, og som sikrer en næsten fotorealistisk 3D-computeranimeret gengivelse af rigtige skuespilleres krops- og ansigtsbevægelser. Disse kan Zemeckis herefter inkorporere og videreføre i en fri fabulering uden den fysiske virkeligheds grænser og restriktioner, hvilket passer nydeligt til eventyrformatet.

Angelina – nu endnu (!) mere uimodståelig
Foruden medrivende action-sekvenser, som aldrig kunne filmes med et almindeligt kamera og ikke så få overnaturlige væsner, kan Beowulf på denne vis gnidningsløst introducere den normalt trinde Ray Winstone som et fysisk udseende supermenneske i hovedrollen og ydermere gøre Angelina Jolies ellers i forvejen ikke uefne kropsudformning endnu mere, ja nærmest overmenneskeligt, uimodståelig. Jessica Rabbit fra førnævnte Hvem snørede Roger Rabbit? kan godt vinke farvel til titlen som filmhistoriens mest sexede animerede forførerske – den må nu gå til Jolies ondskabsfulde, men til lejligheden behageligt konstant afklædte kvindemonster!

Mæthed af i dag – indblik af i morgen
Disse ikke så få erotisk ladede scener kombineret med mere eller mindre bestandig vold og blodsudgydelser gør, at filmens censurangivelse på 11 år bestemt ikke er for lavt sat. Spørgsmålet er så, om det seriøse, voksne publikum vil lade børnene blive hjemme og tage en computeranimeret fabel seriøst? Ellers kunne Beowulf gå en svær tid ved billetlugerne i møde. Forhåbentligt er vi tilpas med forvoksede drengerøve, der vil omfavne disse to solidt medrivende og bestemt ikke kedelige timer i dette herligt machoprimitive testosteronhelvede, som ikke er nær så klodset som eksempelvis i 300.
Jo, Beowulf er mere harmløs end revolutionerende, og historien får aldrig rigtig fat i dét episke vingesus, der ville sikre den en plads i storfilmenes hall of fame. Men fornøjelig, flot og forførende er den bestemt alligevel, og lur mig om ikke den både efterlader en mæthedsfornemmelse hos popcorn-underholdningens sultne publikum af i dag og et interessant indblik i filmskabelsen af i morgen.

(- af LB)

Det ser ud til at være en imponerende udgivelse, når man står med coverret i hånden. Der er en hel ekstra disk til ekstramaterialet. Men ved nærmere eftersyn, viser det sig hurtigt at være mindre interessant. De lange featuretter ligner hinanden: Vi ser skuespillerne under optagelserne, Robert Zemeckis render lidt rundt og en række folk bag kameraet og computerskærmene fortæller om, hvordan de har skabt filmen. Uden at det heldigvis bliver for nørdet, ender det desværre med bare at være for kedeligt!