Anmeldelsesdato:10-04-2008
Casey AffleckRobert Ford
Sam RockwellCharley Ford
Sam ShepardFrank James
Ted LevineSheriff James Timberlake
Mary-Louise ParkerZeralda James

Jesse James’ sidste dage

Man mærker allerede på titlen, at der er noget uregerligt, noget trodsigt over Andrew Dominiks første store amerikanske film. Den new zealandske instruktør blev kendt over hele verden med festivalhittet Chopper med Eric Bana og røg ud i et rent helvede med Jesse James-projektet, der er blevet klippet om og har ligget hos filmselskabet i forbløffende lang tid efter optagelserne, som fandt sted i efteråret 2005.

Men filmen har været ventetiden værd. For i stedet for den misdannede skabning, man kunne frygte efter så lang fortrydelsesret fra filmselskabets side, får vi en helt særlig personskildring, der bruger filmens univers som skueplads for følelserne i det umage venskab mellem den karismatiske lovbryder Jesse James og opkomlingen Robert Ford, som udover at være forgabt i sit store idol også har et ønske om at bryde sit kejtede ydre og gøre sig kendt. Vi kommer ind i historien i slutningen af James-brødrenes aktive karriere til et sidste togrøveri, før de bryder op og Jesse bliver efterladt med minderne og en stigende paranoia for at blive afsløret. Når man har så mange mord og røverier på samvittigheden som han, er man et eftertragtet bytte for folk, der gerne vil være kendt som "Manden, der myrdede Jesse James".

Der sker ikke meget i Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford. Efter en imponerende åbning falder filmen tilbage i den stilstand, der også præger Jesse James, mens vi følger personerne omkring ham, fætteren Wood og Roberts storebror Charley samt den dameglade Dick. I sin angst for at blive afsløret tager Jesse James rundt og besøger de involverede i det sidste kup – og hvis der er noget i deres opførelse, der gør ham utryg, tager han konsekvensen. Da turen kommer til inderkredsen begynder det psykologiske magtspil, hvor venskabet bevares på ydersiden, men mistroen hele tiden lurer – i blikke, i sludderen omkring middagsbordet og ude på rideturene.

Det er i disse enkeltscener, at hele dramaet udspiller sig. Her er ingen ydre fjende, der skal bekæmpes, ingen traditionelle western-ingredienser, man kunne forvente, når man ser genre-mærkaten. Så det er vigtigt at have forventningerne indstillet rigtigt, ellers vil de mere end to en halv times dvælen ved udvalgte øjeblikke i codaen på Jesse James’ liv blive en hård omgang. Midtersektionen i filmen kunne godt strammes yderligere op, så den havde matchet den stærke start og slutning bedre, men netop tempoet er med til at trække den villige tilskuer ned i den sump af ødelæggende følelser, der dominerer den støt stigende nervøsitet i det lille trekløver.

Brad Pitt vokser som skuespiller fra rolle til rolle (når man undtager de nødvendige frikvarterer sammen med Ocean-banden), men den mest imponerende præstation kommer her fra Ben Afflecks mere upåagtede lillebror Casey Affleck, der går i et med rollen som Robert Ford. En figur så sammensat af sym- og antipatier, at man som tilskuer befinder sig i samme minefelt af følelser overfor hans uværdige krybende fascination af idolet og samtidig imponerende stædighed og tro på egne evner, som endte med at blive Jesse James’ endeligt. Et spændende værk, som kræver at man ved, hvad man går ind til – men som så også belønner tilskueren med en mindeværdig anderledes oplevelse.

Der er desværre intet ekstramateriale på udgivelsen. Ikke engang nogle trailers. Svært skuffende!

Darling19/10
Kære far19/10