CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
We Own the Night

Produktionsland:
USA

Produktionsår:
2007

Manuskript:
James Gray

Producere:
Marc Butan
Joaquin Phoenix
Mark Wahlberg
Nick Wechsler

Fotograf:
Joaquín Baca-Asay

Klipper:
John Axelrad

Komponist:
Wojciech Kilar

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Sandrew Metronome

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(19 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
22-10-07:
Wahlberg erstatter Gosling
04-02-05:
Nicholson og de unge drenge
 
Anmeldelser:
22-06-15:
The Gambler
27-10-08:
Reservation Road
21-10-08:
The Happening
26-05-08:
Live!
25-04-06:
Four Brothers
25-02-03:
John Q
11-06-01:
The Yards
21-08-00:
Clay Pigeons
10-05-00:
Apostelen
02-05-00:
Boogie Nights
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
2,35:1

Lyd:
DTS, Dolby Digital 5.1

Ekstra materiale:
Making of-featurette, trailers
We Own the Night

Anmeldt af:Kenneth McNeil
Genre:Krimi, Drama
Varighed:112 minutter
Instruktør:James Gray
 
Anmeldelsesdato:09-04-2008
Medvirkende:Som:
Joaquin PhoenixBobby Green
Mark WahlbergJoseph Grusinsky
Robert DuvallBurt Grusinsky
Eva MendesAmada Juarez
Tony MusanteJack Shapiro

Intet nyt under den silende regn
 
I alt, fra hovedpersonen Bobby Greens tunge gang i gennem den silende regn til de russiske narkohandleres sorte læderjakker og sadistiske smil, emmer We Own the Night af krimi. Ikke klassisk film noir med nedrullede persienner, cigaretrøg oplyst af skrivebordslamper og sexede femme fatales, men den mere realistiske, mere menneskelige slags. Den slags, hvor der dræbes uden monologer, smerter begraves dybt nede og mænd først rigtigt er mænd, når de har oplevet lidelse og tab.
Den rå slags krimi. Lige som Carlito's Way stærkt optaget af hvordan man kan fanges midt i mellem miljøerne, med ét ben på politistationen og ét i den kriminelle underverden. Lige som The Departed interesseret i forholdet mellem familier forbundet med blodets bånd og familier forbundet i den fælles interesse. Ligesom – og så alligevel ikke.


Copyright:
Sandrew Metronome
I det grå grænseland
Manuskriptforfatter og instruktør James Grays tredje film på tretten år når nemlig desværre hverken De Palmas eller Scorseses film til knæene. Fortællingen om natklubmanageren Bobby Green (Joaquin Phoenix), der i slut-1980’ernes New York nyder både stor personlig og professionel respekt, og som tilmed i Amada (Eva Mendes) har en både sexet og sympatisk kæreste, er nemlig fra første til sidste frame frygtelig forudsigelig.
Bobby trækkes i to retninger af hhv. sit arbejde, hvor han kender og servicerer både små og store fisk i den kriminelle andedam, og sit retskafne bagland; sin far, politikommissæren Burt (Robert Duvall) og sin bror, politibetjenten Joseph (Mark Wahlberg). Politiet forsøger at infiltrere den russiske narkohandler Vadim og dennes kumpaner, der omvendt forsøger at lede politiet på vildspor, smugle narko ind og foretage handlerne lige under politiets næser. Midt i det hele lander Bobby i en konflikt, der dag for dag, politiaktion efter politiaktion og narkohandel efter narkohandel bliver mere umulig. Hvem skal han vælge? Hvordan beholder han både sit job og sin gunstige position uden at sætte forholdet til sin familie yderligere over styr? Hvordan eksisterer han både i en verden, der hader kriminelle og i én, der afskyr ordensmagten?

En kedelig udredning og -regning
Den lidet overraskende løsning på disse dilemmaer indtræffer ca. midtvejs i gennem We Own the Night, hvorefter den sidste time blot bliver én lang udredning. Svarene er givet, og tilbage er kun mellemregningerne: At få Bobbys situation gjort mere og mere umulig, ved at stramme skruen fra begge sider med både løfter om penge, sikkerhed og loyalitet samt trusler om tortur af hans elskede; at presse hans forhold til Amada ud til kanten; og endelig at bygge op tik et voldeligt udbrud, der på én gang har karakter af en katarsis og af en skæbnesvanger katastrofe.
Senere grædes der snot i whisky og uddeles tæsk til forræderiske venner, men også dét er naturligvis set før. Resultatet er en film, hvor summen er mindre end enkeltdelene, ja, hvor enkeltdelene slet og ret aldrig finder sammen.


Copyright:
Sandrew Metronome
Mere apati end sympati
Den ellers så talentfulde Joaquin Phoenix degraderes i rollen som Bobby til nærmest stum, stoisk lidelsesfigur, hvis tunge sind og tunge bevægelser mere minder om hans Johnny Cash-personificering i Walk the Line end om en ung natklubmanager, mens hverken Mendes, Wahlberg eller Duvall lykkes med at få skåret deres figurer i andet end pap.
Hvor der burde være sympati, er der kun apati. Hvor tilskuerens øjne burde være klistret til lærredet, løsriver de sig i stedet og stjæler et kig på armbåndsuret. To timer er lang tid, når man har set det hele før. We Own the Night er kun momentvis – bl.a. i en hudløs dialog mellem Bobby og hans far samt i en rå French Connection-agtig biljagt – mere end selvhøjtidelig b-films krimi.
 
DVD-vurdering
Featuretten har stor fokus på instruktør og forfatter James Gray, som går i detaljer med stort set hele filmens proces. Af en making of-featurette er dette en af de bedre.

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8
Patriarken17/8
Lys i mørket17/8
The Big Sick17/8
The Dark Tower17/8
Danserinden10/8
Annabelle 2: Skabelsen10/8
Fortiden foran os10/8
Flere bio-anmeldelser
 
Ghost in the Shell11/8
Kong: Skull Island8/8
T2 Trainspotting28/7
20th Century Women25/7
Logan24/7
La La Land17/7
A Cure for Wellness10/7
The Great Wall4/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
I hvilken film finder man rollenavnene:
Barbossa, Swann, Norrington & Turner?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google