Rutger HauerRoy Batty
Sean YoungRachael
Edward James OlmosGaff
M. Emmet WalshBryant
Daryl HannahPris

Blade Runner v. 4.0

Som computerprogrammer, der l√łbende opdateres op gennem versionsnummerserier for hele tiden at kunne tilfredsstille markedets behov, har Ridley Scotts Blade Runner gennemg√•et en lignende udvikling. Siden premieren i 1982 har den efterh√•nden legendariske science fiction-film om et samfund, hvor replikanter og mennesker lever side om side, underg√•et en r√¶kke revisioner ‚Äď kulminerende med den n√¶rv√¶rende "The Final Cut"-udgave.
Denne l√łbende revision skyldes, at filmen havde en h√•rd f√łdsel af den slags, som projekter fanget mellem ambiti√łse instrukt√łrer og budgetfikserede producenter ofte kan have. Ridley Scott, som p√• det tidspunkt var en yngre reklamefilmsinstrukt√łr, der netop havde overbevist om sine evner med Alien ‚Äď den 8. passager, havde en omfattende visuel vision for sit v√¶rk ‚Äď og den vision kostede forsinkelser, budgetoverskridelser og et filmhold, der aldrig rigtig blev gode venner. Scott fik derfor ikke sidste h√•nd p√• den film, der fik premiere i 1982 ‚Äď og floppede ved billetlugerne.

Warner Bros.
Historien om Rick Deckard ‚Äď replikantjager i et fremtidigt Los Angeles ‚Äď er bestemt heller ikke en umiddelbart tilg√¶ngelig actionfilm i tr√•d med det image, som hovedrolleindehaveren Harrison Ford havde f√•et med Spielbergs forrygende Jagten p√• den forsvundne skat √•ret f√łr. Deckards jagt p√• 6 undslupne replikanter tager nemlig hurtig form af en s√łgen efter den tabte menneskelighed i en verden, hvor begrebet "menneskeligt" har mistet sin betydning. Kunstige mennesker indg√•r som en etableret del af samfundet, og som i alle sci-fi-v√¶rker fra den bekymrede del af genren, behandler Philip K. Dicks originalfort√¶lling og Scotts film hvad de potentielle konsekvenser for 'det menneskelige' m√•tte v√¶re, n√•r man ikke l√¶ngere kan skelne mellem mand og maskine. Det er der kommet en eftert√¶nksom, lyrisk, deprimerende og frem for alt en enest√•ende smuk film ud af ‚Äď som selv de skarpeste kritikere ved premieren sidenhen har m√•tte b√łje sig for.

Hvad er det s√• for √¶ndringer, der retf√¶rdigg√łr alle disse versioner af filmen, som pt. t√¶ller et director‚Äôs cut fra 1992, et originalt workprint som kun var tilt√¶nkt previews f√łr premieren, men som blev vist offentligt for en meget kort bem√¶rkning i 90‚Äôerne og b√•de en amerikansk og en international udgave af filmen tilbage fra 1982? Juraen har v√¶ret en del af forklaringen ‚Äď f√łrst i 90‚Äôerne faldt rettighedssp√łrgsm√•l p√• plads, s√• Scott kunne sende sin dengang foretrukne director‚Äôs cut-udgave p√• gaden. Den rummede de mest markante √¶ndringer indholdsm√¶ssigt, da den fjernede den forklarende voice over og indsatte scener, som var med til at sl√łre sandheden for tilskueren. Scott ville gerne, at man selv skulle arbejde sig ind i Blade Runner-universet snarere end f√łres ind i det ‚Äď og dobbelttydigheden i figurerne blev forst√¶rket i mods√¶tning til det renere helte/skurke-univers, der herskede i originaludgaven. Det centrale sp√łrgsm√•l om, hvorvidt Deckard selv var replikant, fik ny n√¶ring med en √¶ndret slutning og netop denne tvivl om identitet l√• s√• centralt i filmens pr√¶mis, at det kl√¶dte historien at f√• den frem i lyset. I denne seneste The Final Cut har Ridley Scott v√¶ret alle versioner igennem og fundet det, han selv kalder det ideelle klip, og oveni er foretaget en r√¶kke digitale rettelser af den type, som George Lucas ogs√• brugte til at rette u√łnskede ting i de originale Star Wars-film. Kosmetiske rettelser af tidligere v√¶rker kan man altid have en holdning til ‚Äď men i Blade Runners tilf√¶lde havde de noget kaotiske produktionsforhold resulteret i et par smuttere, som det kun pynter at f√• p√• plads, bl.a. den meget tydelige brug af stuntdouble i replikanten Zhoras d√łdsscene.

Warner Bros.
Blade Runner er en forn√łjelse at gense, ogs√• i The Final Cut. Om den er bedre eller d√•rligere end de tidligere versioner er en smagssag ‚Äď selv den gamle voice over har sine tilh√¶ngere, fordi lyden af Harrison Fords livstr√¶tte stemme h√łrer ul√łseligt sammen med den f√łrste oplevelse af filmen. At den livstr√¶tte tone s√• skyldtes, at han slet ikke br√łd sig om tanken om en voice over og derfor ikke gad lave den, er blot en af de mange baggrundshistorier, som netop denne film er s√• rig p√•. Men hvor indholds√¶ndringerne mest er af kosmetisk art, s√• har denne nye version f√•et en teknisk overhaling, der minimum er et gensyn v√¶rd.