Anmeldt af:Søren Langelund

Svend Gehrs
Michael Laudrup
Richard Møller Nielsen
Morten Olsen
Sepp Piontek

"Det er genialt det der"

Selvom det i fodbolddanmark anno 2008 kan være svært at erindre, så var der tider, hvor det danske landsholds spil ikke var lige så flosset og usammenhængende som Parkens græsunderlag. Tider, hvor lilleputnationen mod nord for alvor kunne udfordre fodboldens etablerede giganter, og de danske drenge ligefrem blev nævnt blandt favoritterne til at vinde verdensmesterskabet(!). Historien om de glade jubeldage i 80’erne og frem til kulminationen med EM-triumfen i Sverige en junidag i 1992 er nu blevet til en varm nostalgisk og følelsesmæssigt medrivende dokumentarfilm, som også skildrer et folks mentalitet gennem dets fælles fodboldsprog.

Den grimme ælling
Titlen er ...Og det var Danmark, og bag filmen står de debuterende instruktører Mads Kamp Thulstrup og Carsten Søsted. Førstnævnte er egentlig uddannet fiktionsfilminstruktør, og det er måske derfor, at det lykkes ham og kollega Søsted at få stykket en overraskende stram og vedkommende dramaturgi sammen af fortrinsvist gammelt arkivmateriale, som de fleste af os har set til hudløshed. Vi følger ømt og indgående historien om landholdets forvandling fra latterlig, grim ælling i slut-70’erne til næsten-flyvefærdig fodboldsvane i midt-80’erne, med landstræneransættelsen af tyske Sepp Piontek, der hævede disciplinen og ambitionsniveauet, som det nødvendige højdepunkt. Netop Piontek og efterfølger Richard Møller Nielsen uddyber deres dispositioner i veltilrettelagte nye interviews, hvorfra de præcist, humoristisk og sine steder nærmest filosoferende forklarer fodboldnationens udvikling både på og uden for banen.

Hovedrollerne på banen
Filmens virkelige hovedrolleindehavere er dog naturligvis spillerne på banen. Vi lærer bl.a. om Michael Laudrups magiske dribleteknik og senere landsholdsexit, Preben Elkjærs (med Svend Gehrs udødelige ord) vidunderlige sparketeknik, som dog svigtede mod Spanien i 1984, samt den fysiskbetonede defensive kæde med Søren Busk, Morten Olsen og Søren Lerby i spidsen. Ikke overraskende fokuseres der på slutrunderne i 1894, 1986 og 1992, mens misere-EM’et i 1988 og de to missede VM-slutrunder i 1982 og 1990 træder i baggrunden. Med den kyniske klaphat på hovedet kan man måske klandre ...Og det var Danmark for at tegne et for rosenrødt indtryk af landets helte, selvom det sker med fuldt overlæg for at illustrere, hvordan spillerne og trænerstabens ændrede fokus vandt den danske folkebevidsthed.

Årets grineanfald!
I stedet for blot at gengive vælger instruktørparret ofte at nyfortolke, så man faktisk oplever omridset af en ny, større sammenhæng træde frem fra det velbevandrede arkivmateriale. Jo, der dvæles meget ved de store dramatiske øjeblikke – ja sågar klippes der lidt om her og dér for at øge intensiteten, så Schmeichels straffesparksredning i semifinalen mod Holland eksempelvis præsenteres som modstanderens sidste spark, når det i virkeligheden var det andet. Men heldigvis er filmen aldrig for selvhøjtidelig eller bleg for at servere den ene humoristiske svada efter den anden. Fra en indledende udstilling af 70’er-landstræner Kurt Nielsens bodegaattitude til et afsluttende potpourri af John Faxes mange fejlslagne langskud, ledende op til det ikke helt uheldige lykketræf i EM-finalen, er der kridtet op til årets grineanfald!

Miraklerne kan ske igen
Til tonerne af bl.a. Duran Durans Wild Boys, Arnesens Re-Sepp-ten samt David Bowies Heroes vækkes nationalfølelserne stemningsfuldt, og stærkt hjulpet på vej af Daniel Denciks nærmest bombastisk tempofyldte klipning lykkes det Thulstrup og Søsted at få publikum til helt at glemme de seneste års ærgerlige fodboldtørke med en helt igennem uhyrligt underholdende dokumentarfilm. Man forlader biografen med en genvunden tro på, at mirakler rent faktisk kan ske – og kan ske igen, så længe vi danske drenge og piger holder sammen på og uden for grønsværen.