Anmeldelsesdato:17-04-2008
James MarsdenPrince Edward
Idina MenzelNancy Tremaine
Susan SarandonQueen Narissa
Patrick DempseyRobert Philip
Timothy SpallNathaniel

Moderne magi af den gamle skole

Giselle er en yndig tegnefilmsprinsesse, som bor i en eventyrskov, da hun meget belejligt falder ned i armene på sin prins på den hvide hest, Prins Edward af Andalasia. Næste dag ringer bryllupsklokkerne naturligvis, men desværre vil rigets onde dronning ikke overlade magten til de unge elskende. Så forklædt som en gammel heks tryller hun stakkels Giselle til et modbydeligt sted, hvor ingen lever lykkeligt til deres dages ende: Manhattan! Nu er Giselle pludselig et menneske af kød og blod, en skilsmisseadvokat er det tætteste hun kommer på Prince Charming, og når hun i sang tilkalder dyr for at hjælpe med at gøre rent, er det nu rotter og kakerlakker i stedet for kaniner, hjorte og lærker. Således kan Fortryllet begynde – en i sandhed anderledes og alligevel genkendelig Disney-fabel, som forhåbentligt bliver julens store hit. For ikke siden Mary Poppins trådte ind i en tegning, har tegnefilmens verden mødt den virkelige så uimodståeligt.

Buena Vista
Disney – nu med selvironi
Fortryllet er nemlig både en sød romantisk komedie om den svære kærlighed, en vedkommende musikalsk dannelseshistorie og – ikke mindst – et moderne metaeventyr, hvis genistreg er, at Disney tør føre drømmefabrikkens egne arketyper ind i en moderne verden med ikke så lidt kant og selvironi. På den måde gør filmen grin med selv samme tradition, som den er med til at forny, og den friske måde at blande tegnefilmsverdenen med vores egen udføres så snedigt, at hele familien vil falde pladask for den. Mens de små vil elske en bedårende prinsessehistorie anno 2007, kan vi store nyde selvironien, genrecollagen og de mange intelligente referencer til vores egne barndomsminder, som hurtigt får os til at sænke de kritiske parader. Referencerne præsenteres både åbenlyst og kækt sofistikeret: Mens de fleste vil kunne nikke genkendende til det nydelige ikonografiske genbrug af Snehvides forgiftede æble og Askepots sko, kan feinschmeckerne f.eks. forsøge at spotte stemmelæggerne til så godt som samtlige klassiske Disney-prinsesser i biroller, eller dusinvis af navne og lokationer med en dybere Disney’sk mening. Det er i sig selv ret underholdende, selvom filmens tempo og fortælling heldigvis sjældent giver tilskueren for meget tid til en så nostalgisk form for nørderi.

En stjerne er født
Grunden til man så hurtigt køber det trods alt lidt fjollede koncept, skyldes i høj grad hovedrolleindehaveren Amy Adams. Hun både ligner og lyder i skønsang som en bedårende essens af de klassiske Disney-prinsesser, og des mere hun falder til i vores verden, des sværere bliver det ikke at forelske sig i hende for både hendes nye bekendtskaber og os. Jeg indrømmer blankt, at Adams’ kombination af uovertruffen skønhed, komisk perfektion og romantisk naivitet gik lige i mit blødsødne hjerte. En stjerne er ubetinget født – og heldigvis taler både hun og resten af figurerne engelsk. I hænderne på Kevin Limas sikre instruktion er de medvirkende så gode, at det næsten ikke havde været til at bære, hvis de havde fået tvungne danske stemmer til glæde for de allermindste blandt publikum.

Buena Vista
Magi som sjældent set
Fortryllet er dog så universel en oplevelse, at man skal være døv og blind for ikke at få noget ud af den. Til særligt at forkæle øregangene er den ottedobbelte Oscar-vinder Alan Menkens perfekt stemningssættende musik, som endda indeholder skønne samplinger af hans egne mesterlige kompositioner til Den Lille Havfrue, Skønheden og Udyret m.v. Ligesom filmen i sin helhed både parodierer og hylder Menken sit eget ophav, og resultatet er et værk, som i den grad lever op til sin titel. Jeg har i hvert fald for en stund fået genvækket min romantiske barnetro på "de levede lykkeligt til deres dages ende". Hvis Walt Disney vender sig i graven over denne nyfortolkning af hans eviggyldige meritter, er det af ren og skær fryd, for det er mange år siden, at en Disney-film har været så magisk og dårende dejlig som Fortryllet.

Ekstramaterialet er ikke anmeldt, da distributøren ikke har stillet kopi af udgivelsen til rådighed.