Ioan GruffuddKevin (Kenneth
Alice EvansChloe (Clara
Gérard DepardieuJean-Pierre Le Pelt
Birgitte RaabergCruella De Vil
Martin HestbækKenneth

Balstyrisk hundefest

Tilbage i 1960'erne lavede Disney en herlig tegnefilm om to unge mennesker og deres to dalmatinerhunde. 101 Dalmatinere hed den, for udover de to voksne dalmatinere var der 99 dalmatinerehvalpe, som i fællesskab med nød og næppe undgik Cruella De Vils lange pelsglade fingre. For fire år siden kom så spillefilmen bygget på den klassiske tegnefilm, der næsten til punkt og prikke fulgte det animerede oplæg. Filmen blev en stor børnefilmssucces, så det kan næppe overraske, at der kommer en fortsættelse.

En omvendt Cruella
Denne gang hedder filmens kønne unge par ikke Roger og Anita men Kenneth og Clara. Han er en dyreglad rod med selvstartet hundehjem, kaldet En Ny Chance, hun er tilsynsværge med hang til dalmatinere - hendes dalmatinerpar Prik og Kulstift er faktisk gengangere fra den første film, hvor de dengang var to af de mest markante af de 99 hvalpe. Men filmens egentlige hovedperson hedder stadig Cruella De Vil, psykotisk pelselsker og indikeret hundehader. Cruella har siden sidste film været i fængsel, hvor hun blev udsat for Dr. Pavlovs terapi, der kort sagt har fået hende til at elske hunde. I det hele taget er Cruella blevet venlig og rar, så da hun opdager Kenneths kærlige men økonomisk katastrofale hundehjem, engagerer hun sig i det. Uheldigvis for Clara er hun blevet Cruellas tilsynsværge, og da hun skal tjekke op på Cruella møder hun derved Kenneth og sød gøen opstår - næsten med det samme.

Superhunden Klunte
Også denne gang bliver en masse søde dalmatinerhvalpe udsat for groft overfald fra frøken De Vils side, for selvfølgelig går noget galt med hendes hundeglade humør. Og også denne gang er det de altid kvikke hunde, der må redde sig selv ud af hundepinen. Filmens firbenede hovedperson er denne gang Prik og Kulstifts datter Klunte, der har fået sit maleriske navn, fordi hun er lidt kluntet, men da dette er en Disneyfilm er hun naturligvis også enormt nuttet, og ekstremt handlekraftig. Lille Klunte har store mindreværdskomplekser, fordi hun ingen pletter har, men da dagen skal reddes, er hun lidt af en hærfører. Faktisk får hun mest af alt Lassie til at ligne en hjernedød gulvmoppe.

Plettet fornøjelse
Instruktøren Kevin Lima har tidligere lavet film for Disney, sidste gang var det tegnefilmen Tarzan. Lima har derfor god erfaring med de nuttede væsener, der (for) meget af tiden opfører sig som mennesker. Det er i det hele taget svært at tolerere hundenes overlegenhed. Klunte er simpelthen al for smart, og det ødelægger filmen, at hun virker som en anden super-hund. På dette område var etteren ikke nær så slem. Da Klunte efter flere bedrøvede miner får påklædt sig en strikket trøje med sorte plettet, ruller ens øjne nærmest om i nakken, men er man mindre kynisk vil dette nok ikke virke så kvalmende, og børnene vil utvivlsomt elske Klunte. I andre er hermed advaret!
Handlingen minder også for meget om etterens. Eneste forskel er, at de små hvalpe denne gang ikke ruller i sod men mel. Originaliteten har ikke ligefrem fået førsteprioritet, men tempo, sødme og romantik er der til gengæld ikke blevet sparet på.

HUNDrede procent underholdende - for de små
Glenn Close er i storform, og det nye unge par virker også efter hensigten. Gerard Depardieu som fransk bundtmager og pelsdesigner giver Close sjovt modspil. Skuespillerafdelingen er alt i alt fremragende. Desværre virker den danske version ikke al for godt. En ting er at oversætte en tegnefilm, men når det drejer sig om levende mennesker bliver det straks sværere, og denne gang mislykkes forsøget fuldstændig. Den danske version virker flad og kunstig, og selv ikke de behagelige skuespillere kan redde helheden. Er man under alderen, hvor man stadigt ikke taler andet end dansk, vil man garanteret ikke bemærke noget, så tag roligt børnene med i biografen - de små vil med HUNDrede procent nyde hundene.