Anmeldt af:Mathilde Risvig

Iben HjejleRikke Lyngvig
Lars MikkelsenThomas Jargil
Faigh ZamaniNazir Osmani
Henrik PripArne Hansen
Sonja RichterSara Jargil

En omkostningsfri løgn

Der findes valg i kategorien; hvilken pizza skal jeg vælge i dag? Og der findes valg i kategorien; skal jeg redde et andet menneskes liv? På samme måde findes der også forskellige typer løgne. En type kunne hænge sammen med førnævnte pizza og lyde sådan her: "Skat, de havde kun Hawaii-pizza!". Den anden kunne hedde: "Jeg slog min fangevogter ned og flygtede fra Taleban". Selvom man i virkeligheden fik hjælp fra selvsamme fangevogter til at flygte. Det er den sidste slags valg og den sidste type løgn instruktør Kathrine Windfelds film Flugten handler om.

Hjælp ønskes
En engageret, idealistisk og indigneret journalist Rikke Lyngvig er på reportage i Afghanistan, da hun tages til fange af en lokal Taleban-gruppe. De nægter at udlevere hende, før Danmark har trukket sine tropper ud af landet. Unægtelig et fromt men også fuldstændigt urealistisk ønske. Det står hurtigt klart for Rikke Lyngvig, Taleban-gruppen og os andre, at det her kun bliver grimmere og grimmere, før Rikke vil ende med at dø. Derfor får hun hjælp af en ung mand, Nazir, til at flygte. Til gengæld skal hun holde tand for tunge om, hvordan hun slap fri, for ellers vil Nazir blive anklaget for forræderi og henrettet af sine egne Taleban-fæller.
Hjemme i Danmark fortæller Rikke Lyngvig sin lille hvide løgn om, hvordan hun undslap det berygtede Taleban og opnår solid medieberømmelse, mens Nazir flygter fra Afghanistan til Danmark i håb om et bedre liv. Han er træt af de afghanske blodsudgydelser, og han vil have Rikke Lyngvig til at hjælpe sig.

Filmatiseringens svære kunst
Flugten er en filmatisering af journalist Olav Hergels politiske roman 'Flygtningen' (2006). Olav Hergels roman er langtfra et dybdefilosofisk værk om eksistensens svære kunnen, men den er en levende mosaik af isnende politisk satire, pinlige afsløringer af journalisters sjusk og dovenskab og forskellige menneskeskæbner med noget på spil. I bogen ender Rikke Lyngvig og Nazir nærmest med at blive dræbt af amerikanske efterretningsagenter, før begge søger landflygtighed i Sverige.
Den samme dynamik gør sig overhovedet ikke gældende i Kathrine Winfelds Flugten. Her er det eneste Rikke Lyngvig har på spil sin egen forfængelighed. Hun har intet at miste. Journalistisk er hun, sin løgn til trods, stadig en helt, ekskæresten vil i bukserne på hende, og et eventuelt retsligt efterspil for at huse en potentiel terrorist er helt fraværende. Filmen vil gerne postulere, at Rikke Lyngvig træffer et skæbnesvangers valg ved at lyve, og da hun forsøger at gøre løgnen god igen ved at hjælpe Nazir, ofrer hun alt? Det offer er bare meget svært at få øje på i filmen – tværtimod gør hun jo bare uret ret igen, og så er den potte ude.

Savner Sonja
Slagkraftige Iben Hjejle spiller Rikke Lyngvig, og hun fungerer klart bedst i starten af filmen, hvor hun er taget til fange i Afghanistan og som menneske helt pillet ned. Senere, tilbage i Dannevang, kommer Iben Hjejles medfødte skraphed til at overskygge Rikke Lyngvigs eventuelle andre nuancer. Lars Mikkelsen spiller Rikke Lyngvigs ekskæreste Thomas Jargil, og det gør han troværdigt og charmerende. Han og Iben Hjejle fungerer fint sammen, men filmens sande heltinde er Sonja Richter som Thomas Jargils semi-forsmåede Nordkyst-hustru Sara Jargil. Sonja Richter kan noget med bare at se ud, og hun tilføjer sin spinkle rolle et væld af nuancer. Hun formår at tilføje klichéen om den forsmåede hustru styrke.

Intimspillets mester
At filmen kommer til at virke skabelon-agtig er muligvis ikke instruktør Kathrine Windfelds skyld, men snarere manuskriptforfatter Rasmus Heisterbergs mange fravalg i forhold til Olav Hergels roman. Alt for mange, specielt politiske nuancer er røget i svinget, og fokus er lagt på en halvkedelig flugt fra en træg, dansk ordensmagt. Så står der som sagt en utroværdig moralsk fabel tilbage.
Hvad der til gengæld fungerer upåklageligt i Flugten er personinstruktionen, hvilket er en færdighed instruktør Katrine Windfeld har helt styr på. At hun faktisk også har styr på politiske intriger, har hun til fulde bevist med de to svenske tv-serier Kronprinsessen (2005) og Kongemordet (2007). Begge baseret på romaner af Hanne-Vibeke Holst. Må Kathrine Windfeld i fremtiden enten komme til at filmatisere den tredje Hanne-Vibeke Holst bog, Dronningeofret eller få fingrene i en anden film med både politiske og personlige nuancer.