Premieredato:30-10-2009
Frank Hvamstemme Torben
Sidse Babett Knudsenstemme Sylvia
Lars HjortshøjNewton
Michael Carøestemme Bo

Morgenthalers kostråd

Man siger, at seks stykker frugt og grønt om dagen er sundt, men efter hektiske og fornøjelige firs minutter i selskab med Æblet & Ormen kan det populære sundhedsråd glimrende udvides med, at én enkelt Morgenthaler kan give det samme tilskud til både krop og sind.

Copenhagen Bombay
Det er nemlig aldeles opløftende at være i selskab med præmie-æblet Torben, der hænger så fint på æbletræet med alle de andre skinnende dukse-æbler og drømmer om en karriere som det flotteste i supermarkedets æbleudvalg. Der er kun én fare på vejen, nemlig at blive ramt af utøj. Det sker for kammeraten Hermann i filmens åbningsscene, hvor vi lærer, at hvis først de ubudne gæster har sat sig fast, så rummer karriereræset mod frugtafdelingen ingen nåde.

Skæbnen rammer naturligvis Torben som en boomerang, da han en dag vågner op i nærkontakt med Sylvia, en orm som har udset sig Torbens røde fyldige krop som udklækningssted på hendes vej fra orm til sommerfugl. Ned fra træets trygge krone med Torben, der utrøstelig ser sig smidt ud af det fine selskab. Heldigvis følger loyale Newton med fra sin udstødte tilværelse som vanskabning, fastklemt mellem to grene og mast til en pæreform – og snart efter afgangen fra æbletræet suppleres trioen af det evigt swingende kirsebær Bo.

Copenhagen Bombay
Genren er musikalsk roadmovie, mens det sunde firkløver bevæger sig gennem farer og fremmede lande mod den ormedoktor, der kan befri Torben for det karriereomstyrtende ormebesøg, men undervejs synker den måske nok oplagte, men alligevel opfindsomt præsenterede pointe ind under den kernesunde skræl hos det stræbsomme titelæble. Ambitioner og det forkromede karrieremål er ikke nødvendigvis hele målet med livet, hvis det sker på bekostning af ens rigtige venner. Og måske er der større mål i livet end de umiddelbart synlige.

Stemmerne er vigtige i en animeret film og nok har produktionsholdet bag Æblet & Ormen, det fremadstormende og altid interessante Copenhagen Bombay, valgt klassisk og sikkert med udgangspunkt i kendte komiske stemmebånd, men alligevel er kombinationen lykkedes. Frank Hvam er tilpas studs og pigefornærmet som Torben, mens Sidse Babett Knudsen er hele filmens livlige omdrejningspunkt som Sylvia, der ikke er udelt tilfreds med, at Torbens eneste ønske er at få hende ud af verden. Lars Hjortshøj er tilpas Robert Dølhus-inspireret som Newton og Michael Carøes Bo virker slet ikke til at holde nede.

Anders Morgenthaler er på ganske få film nået langt og vist et bredt filmisk favntag – fra den hårdtslående debut med animationsfilmen Princess over det afdæmpede drama Ekko til småbørnekortfilmene i Carsten og Gittes filmballade. Nu har han angiveligt valgt børnefilmene for at lave film til sine børn, mens de vokser op – og det ligner en rigtig god idé. Sjældent har flowet i fortællingen nemlig fremstået så veloplagt og ubesværet, som i Æblet & Ormen, der vender tilbage til klassiske hånd-animerede dyder fra tegnefilmens store historiebog. Det er derfor ikke en avanceret billedside, som venter publikum og deres forældre, men i stedet god gammeldags 2D-underholdning med fokus på sjove optrin, gode melodier, højt humør (også for de voksne) og en fin lille pointe om at finde den plads, man har det bedst med, i livets store cyklus.

"Alan Smithee" er det pseudonym, der traditionelt bliver brugt af instruktører, der ikke er villige til at putte deres navn på en katastrofal film – hvilken af disse instruktører har brugt dette pseudonym?