Anmeldt af:Alexander Vesterlund

Nicolaj Kopernikusstemme Benny
Esben Pretzmannstemme Kjeld
Annette Heickstemme Yvonne
Albert S. Lundstemme Jensen
Jonas Schmidtstemme Holm

Et 70’er-ekko i 3D

At genopfinde fortællinger, man troede var blevet fortalt for sidste gang. Det er en af de ting, den nye 3D-teknologi kan tilbyde filmproducenterne. Og nu har man brugt de teknologiske landvindinger til at genoplive den folkekære Olsen-Banden, der efterhånden har været en tur gennem en del mere eller mindre opfindsomme nyfortolkninger. Kalkulen må have været simpel: Børnene skal sidde og more sig med 3D-briller i hovedet, mens forældrene nikker grinende genkendende til Olsen Banden-parodierne, politiker-parodierne og kongehus-parodierne. Men Olsen Banden på de bonede gulve ligner en forældet revy fra 70’erne i en opdateret 3D-verden, der i øvrigt aldrig er visuelt imponerende. Men det helt grundlæggende problem er, at filmen er fuld af satire – uden at have noget at sige.

Nordisk Film & A Film
Historien er, som den plejer. Vi starter med et mislykket kupforsøg, der får Egon i fængsel. Straks kommer han ud i friheden til Benny og Kjeld – og senere Yvonne! Og med sig har den altid hovmodige småforbryder en ny plan, der skal råde bod på det bedrag, der til at begynde med sendte ham bag tremmer. De skyldige er Statsministeren og hans spindoktor Hallandsen, der narrede Egon ud i et tyveri af H.C. Andersens originale fjerpen med falske forklaringer om nationens sikkerhed og 30 millioner kroner. Men mens Statsministeren i stedet vil bruge fjerpennen i en lyssky handel med Kina for egen vindings skyld, sætter Egon sine hjælpeløst effektive venner i gang. Han skal bare bruge noget honning og en bunke rotter, og så går det nok alt sammen. Snart er Christiansborg på den anden ende. Og senere også Amalienborg.

Og ja, parodierne rammer godt, særligt Nicolaj Kopernikus i en rammende Benny-parodi. Vi får alle replikkerne: "Skide godt, Egon" og "Altså Egon for fa’en", osv. Og så selvfølgelig hans lysende latter. Derudover har vi den bitre og autoritetsforskrækkede kriminalbetjent Jensen – som Axel Strøbye plejede at spille – og hans assistent Holm, som Jonas Schmidt lægger stemme til, og som sjovt nok fuldstændig lyder som flodhesten Dolph. Og så har vi tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen, som man allerede har set parodieret til ukendelighed, og det samme gælder Dronningen og Prinsgemalen.

Nordisk Film & A Film
Filmens afgørende ambition skal efter alt at dømme ikke findes i fortællingens dynamik og originalitet, men i figurernes evne til at ligne originalerne, og hvad er egentlig meningen med det? For jo mere filmen vil læne sig op ad det genkendelige, des mere forudsigelig bliver den. Og det kan nostalgien altså ikke kompensere for. Samtidig er det problematisk, at forlægget i sig selv læner sig op ad parodien – eller i hvert fald endte med at gøre det. På den måde ligner Olsen Banden på de bonede gulve en parodi på en parodi. Det er en satirisk tynd kop te, der ikke flytter Olsen Banden, selvom den er rykket frem til nutiden.

Samtidig har man genbrugt en af seriens mest mindeværdige, men også mest fortærskede scener, hvor Egon dirigerer Benny og Kjeld gennem murene i Det Kongelige Teater. Nu er det blot Christiansborgs partilokaler, der i øvrigt afslører partiernes sande identiteter: Enhedslistens lokale er fyldt med graffiti og flakser, Dansk Folkepartis med porcelæn og Dannebrog, mens man hos De Radikale bare brygger caffé latte. Det kan man trække på smilebåndet af, men opfindsomt kan man ikke kalde det. Idéen lever for nostalgien og genkendelighedens skyld.

Man bør simpelthen forvente mere af en film, der både vil imponere med folkekær nostalgi og en nervepirrende historie, og som vil forholde sig til en politisk virkelighed i dagens Danmark. Og ikke mindst med effekter i 3D. Se bare, hvordan animationsgenren er blomstret op som en genre, der med gode historier snildt kan konkurrere med ægte, levende billeder og forene en barnlig æstetik med eventyrligt opfindsomme fortællinger for børn og voksne. Dette er dog næppe ambitionen her, og mindre ville såmænd kunne gøre det. Men det er et problem, at man ikke har noget nyt på hjerte, men snarere vil presse en citron, som filmen selv demonstrerer ikke har mange dråber tilbage. Hvis nogen overhovedet.