Anmeldelsesdato:27-05-2008
Christian BaleDan Evans
Logan LermanWilliam Evans
Dallas RobertsGrayson Butterfield
Ben FosterCharlie Prince
Peter FondaByron McElroy

Den gode, den onde og gråzonen imellem

Ét styk fangetransport, to førsteklasses skuespillere og sådan cirka tretusind affyrede skud er hovedingredienserne i Hollywoods seneste forsøg på at genoplive den klassiske, noget hedengangne western-genre. Med James Mangold, instruktøren bag forrige års vellykkede Johnny Cash-filmatisering Walk the Line, bag kameraet, og ingen ringere end Russell Crowe og Christian Bale i de altoverskyggende hovedroller som hhv. rendyrket røver og retskaffen ranchejer, bør det ikke gå galt. Og det gør det bestemt heller ikke. Man skal således ikke lade sig skræmme af den lidt klodsede titel 3:10 to Yuma, for selvom man har set bedre, flottere og dybere westerns end denne, er der tale om en omgang god gammeldags revolverramasjang.

Farligt møde
Lykken tilsmiler den flittige, men fattige Dan Evans (Bale), da han får muligheden for at tjene en god og særdeles kærkommen sum penge til sin lille, udsultede familie på en afsidesliggende ranch. Han får nemlig til opgave at eskortere den berømte og berygtede røver Ben Wade (Crowe) til retten i Yuma, Arizona. En risikofyldt rejse, da Wades sadistiske slæng et sted ude over sletterne ligger på lur for at befri deres leder. Men Evans lever på en tid, hvor en mand er en mand og tøsedrengen endnu ikke opfundet, hvorfor behovet for at brødføde familien overskygger frygten for aldrig at komme tilbage til den. Da vores stolte, retskafne helt står fuldskæg til fuldskæg med den bramfrie lovbryder, udvikles imidlertid en fælles forståelse og respekt mellem det umiddelbart umage par. Måske de har mere til fælles end først antaget?

Som de lavede dem i gamle dage?
Siden John Ford, Howard Hawks og Sergio Leones gyldne dage, har det været småt med de virkeligt mindeværdige værker fra selv samme western-skuffe, som ofte kaldes moderen til alle amerikanske filmgenrer. Clint Eastwoods Oscar-vindende De nådesløse (1992) og Kevin Costners oversete Open Range (2003) er blandt de få undtagelser, så 3:10 to Yuma falder bestemt på et tørt sted på prærien. Heldigvis kan man mærke, at Mangold har styr på sit udtryk og en grundlæggende forkærlighed for genrens klassiske karakteristika, og selvom hverken plot eller figurgalleri har specielt dybdegående skud i bøssen, skorter det ikke på flot realiserede skuddueller, overfald, plyndringer og den fascination af den øde, smukke natur, som også hører sig til.

Skarpladt underholdning
Bale og Crowe er også både hver for sig og – ikke mindst – sammen så seje og overbevisende, at man forholdsvist nemt accepterer filmens i virkeligheden ret banale forsøg på også at gøre sig klog på den klassiske gråzone mellem det gode og onde, skurk og helt. Manuskriptet har det eksempelvis med at lægge alt for åbenlyse, hellige bemærkninger i Evans’ mund, som når han over for konen forklarer, at han bliver nødt til at sætte en stopper for Wades brutale hærgen, når ingen anden vil. Eller når Wade så fast som en stenstøtte forsikrer Evans’ søn om, at "yes, I’m all bad!". Det får det til at klinge en smule hult og karikeret, ligesom vores skurks handlinger i den ellers velorkestrerede slutning savner en god portion motivation. Det til trods kan man dog ikke frarøve 3:10 to Yuma, at den er skarpladt underholdning og en udmærket opdatering af den gode, gamle western.

Intet ekstramateriale. Desværre!