Anmeldt af:Søren Langelund

Anmeldelsesdato:13-06-2008
Will SmithNeville
Salli RichardsonGinny Neville
Alice BragaAnna
Charlie TahanEthan

Big Willie alene i verden

Vi lærte i børnebogen om Palle, at på trods af ultimativ frihed er det næppe sjovt at være mutters alene i verden. Efter en halvanden time med julens blockbuster, I am Legend, kan man så tilføje: Nej, og slet ikke hvis det er i selskab med frådende vampyrer! Will Smith spiller det sidste levende menneske på kloden, efter en dødelig virus har lagt gaderne øde – i dagstimerne. For i ly af natten pibler inficerede monstre frem fra mørke kroge, som går efter struben først og spørger bagefter. Heldigvis er Smiths figur, Robert Neville, foruden at være en genial videnskabsmand og hårdkogt oberst også en ikke ueffen jæger, så han kan både forsvare sig og skaffe mad på bordet, alt imens han utrætteligt forsøger at finde en kur mod virussen. Før vampyrerne finder ham!

Mere menneskestudie end actionbrag
I mellemtiden forsøger Neville at opretholde en så normal hverdag som muligt, så den larmende stilhed og altomsluttende ensomhed ikke gør ham alt for vanvittig: Han lejer dvd’er i den lokale videoforretning – som han har udstyret med mannequiner for det kunstige selskabs skyld – spiller golf, ser tv optaget på video og går ture med sin eneste følgesvend, hunden Sam. Alt imens fortidens følelser og spøgelser jager ham – meget bekvemt for vores baggrundsforståelse af figuren. På den måde er I am Legend mere et psykologisk menneskestudie end en udpræget horror- eller action-film, og måske derfor virker filmen klart bedst i sine spændingsopbyggende scener. Man er simpelt hen mere fascineret af personen Neville end hans planer om at redde planeten, ligesom frygten for, hvad der KAN ske ved mørkets frembrud, virker mere kuldegysende, end når det så indtræffer.

Subtile Smith
Det er for så vidt en styrke, at en ved første øjekast overfladisk blockbuster kan have så megen dybde, men det får altså også den ikke tilsvarende imponerende action til at falme en smule i sammenligning. Specielt går det ud over filmens sidste halve time, hvor det virker som om, at producerne i et forsøg på at lefle for masserne har indskudt ekstra ramasjang uden den store motivation eller mening. Selv det kan dog ikke udhule en ellers skræmmende troværdig miljøbeskrivelse af filmens apokalyptiske fremtidsscenarium. Med til at opretholde denne er også en sjældent set subtil Will Smith, som ikke vinder nogen Oscar for sin præstation, men alligevel formår at holde så meget liv i sin ensomme storbycowboy, at man langt hen ad vejen sidder på kanten af biografsædet. Det kræver en skuespiller af høj kaliber, når han vitterligt ene mand skal bære filmen – og sågar uden hjælp fra hans karakteristiske overkække oneliners!

Mindre end 'legendarisk' kan også gøre det
Man kunne på forhånd frygte, at de herrer Akiva Goldsman og Mark Protosevichs manuskript kunne nærme sig bundniveauet fra tidligere rædsler som Batman & Robin, Lost in Space (Goldsman) eller Poseidon (Protosevich). Men heldigvis er der så tilpas lidt med dialog, at det kun for alvor går galt i en scene, hvor Neville forsøger at udråbe Bob Marley som verdens sande frelser. Instruktionen ligger solidt i hænderne på Francis Lawrence – som de fleste nok mest kender for at stå bag Britneys "I’m A Slave 4 U" og Justins "Cry Me a River"-videoer. Med hjælp fra en sikker fotografering af Andrew Lesnie (Babe, Ringenes Herre) får han specielt i filmens første time etableret ægte suspense, som får koldsveden til at løbe ned ad ryggen. Lidt ærgerligt er det, at slutningen ikke indfrier forventningerne, ligesom computereffekterne heller ikke står mål med filmens budget. Men selvom I am Legend som film ikke er gjort af legendarisk stof, skal den nok sikre underholdningen juleferien over.

Der er to skriver i boksen – med hver deres version af filmen – og på hver disk er der tilmed spændende indslag om filmens tilblivelse, inklusive de animerede kortfilm, der blev lanceret som ’opvarming’ til filmens premiere.
Dem finder man på disk 1, mens disk 2 byder på resten af godterne. Der er en vældig og værdig bunke af fine små featuretter, men man savner lidt et kommentarspor. Ellers er det rart at blive forkælet med en super lækker dvd-udgivelse!