Anmeldelsesdato:17-06-2008
August DiehlAdolf Burger
Devid StriesowFriedrich Herzog
Martin BrambachHolst
August ZirnerDr. Klinger
Veit StübnerAtze

Falskmøntnerens overlevelse

Vi starter på den franske riviera. Den lille, tætte Salomon ankommer til Monte Carlo. Hans kuffert er fyldt af knitrende amerikanske dollars. Han går målrettet til spillerbordet, gambler, taber, blinker til en smuk pige og vågner næste morgen med hende i sengen. Og her ser vi det. Det næsten usynlige mærke på hans underarm, der fortæller, at han har været i tyskernes varetægt, i koncentrationslejr.

Herfra spoler historien tilbage til førkrigstidens lystige Berlin, hvor Salomon er underverdenens selvkårede stjerne. "Hvorfor arbejde for at tjene penge, når man kan lave dem selv" er hans motto, og som falskmønter er han uovertruffen. Han er næsten ved at bryde dollar-sedlens kode, da Berlins emsige politiafdeling for falskmøntneri fanger ham og sender ham derhen, hvor alle jøder i de år endte – i nazisternes arbejdslejre. Salomons talent lades dog ikke uopdaget i lejrene, og da han ankommer til Sachsenhausen har han allerede vundet anseelse ved at male forrige lejrledere i triumferende positioner. Her bliver han placeret sammen med et hold af jøder, hvis respektive professioner har et pudsigt sammenfald – og det er så afgjort med overlæg.

For nazisterne er ved at være i pengebekneb, og Himmler har fået den smarte idé at lade de mest talentfulde fanger i Sachsenhausen arbejde på at fremstille falske dollars og pund – så krigen kan finansieres for falske penge. Verdenshistoriens angiveligt største falskneri er i fuld gang, men her nøjes den østrigske instruktør Stefan Ruzowitzky heldigvis ikke med kun at fortælle den historie.

I stedet bliver Forfalskerne til et spændende moralsk drama om, hvor langt mennesket er villigt til at gå for at overleve. Har moral og etik en pris – ja, har man overhovedet et valg, når døden trænger sig på lige udenfor den, i sammenligning med lejren i øvrigt, luksuriøse barak, hvor falskmøntnerne havde både madrasser, bordtennisbord og fri i weekenden. Nuancerne er til stede i skildringen af begge sider – naturligvis er nazisternes projekt stadig den inkarnerede ondskab, men den lokale lejrleder af projektet, Friedrich Herzog, er en fribytter, der ikke tror på nazisternes sag, men ser sig selv som problemløser uanset opgavens art. Hans motivation for at udrydde medmennesker er ikke idealistisk betinget, men blot en opgave, der skal løses på vejen mod forfremmelse. Således sælges der sjæle for fuld kraft på begge sider af magtskellet – nogle for at overleve, andre for at leve – men Ruzowitzky fortæller begges historie med stor menneskelig indsigt og en flot evne til at løfte filmens kerne fra noget konkret og historisk til en almengyldig problematik, om end fortalt i en ekstrem ramme, der forhåbentlig hører historien til. Uden tvivl en af årets markante europæiske film, og en god åbningsreplik for diskussionen om, hvilken pris vi hver især er villige til at sætte på vores frihed og vores overlevelse.

Der reklameres med både featurette og slettede scener på coveret, men begge dele er så fattigt på indhold, at det ikke gavner noget som helst.