CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Cassandra's Dream

Produktionsland:
USA, UK

Produktionsår:
2007

Manuskript:
Woody Allen

Producere:
Letty Aronson
Stephen Tenenbaum
Gareth Wiley

Fotograf:
Vilmos Zsigmond

Klipper:
Alisa Lepselter

Komponist:
Philip Glass

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(13 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
28-04-06:
Woodys comeback
04-01-06:
Woody Allen i Spanien
 
Anmeldelser:
20-01-14:
Blue Jasmine
26-04-13:
Seven Psychopaths
22-02-12:
Beginners
24-01-12:
Midnight in Paris
27-06-11:
London Boulevard
08-04-11:
You Will Meet a Tall Dark Stranger
19-05-10:
Mig og Melody
24-06-09:
Pride and Glory
17-03-09:
Vicky Cristina Barcelona
26-02-09:
Gensyn med Brideshead
05-09-08:
In Bruges
04-06-07:
Scoop
06-09-05:
A Home at the End of the World
19-04-04:
Anything Else
20-02-01:
Dur og mol
24-01-01:
Mig og Annie
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
Ukendt

Lyd:
Ukendt

Ekstra materiale:
Ukendt
Cassandra's Dream

Anmeldt af:Kenneth McNeil
Genre:Krimi, Drama
Varighed:108 minutter
Instruktør:Woody Allen
 
Anmeldelsesdato:05-06-2008
Medvirkende:Som:
Ewan McGregorIan Blaine
Colin FarrellTerry Blaine
Tom Wilkinsonuncle Howard
Hayley AtwellAngela Stark
John BenfieldMr. Blaine
Clare HigginsMrs. Blaine
Se komplet creditliste her

Forbrydelsens elementer
 
Skiftet fra det fandenivoldske, de eksplicitte litterære referencer og en udpræget fokus på komedie med tragedie som stilgreb, der prægede de tidlige film Bananas, Sleeper og Love and Death, er efterhånden blevet helt faset ud. Det samme er de New York-centriske gruppeportrætter af små-, pseudo- og helintellektuelle 40-årige i én indbyrdes forelsket pærevælling, der kendetegnede bl.a. Manhattan og Hannah and Her Sisters. Frem er i stedet vokset – efter 90’ernes mange forskellige, både vellykkede og mislykkede projekter – et både mere tematisk tragisk-orienteret og mere dramatisk konventionelt udtryk. Først i Melinda and Melinda og senest – og mest fremtrædende – i Match Point. En film, der blev mere eller mindre entydigt rost. En film der behandlede både fornuftens kår i følelsernes vold, ansvar, skyld og længsel.


Copyright:
Scanbox
To brødre og et mord
En interessant vifte af temaer, der går igen i den lille, neurotiske instruktørs seneste film. Cassandra's Dream foregår ligeledes i London, men fortæller en i tonen lysere samt en i metaforisk forstand lettere fortælling. I fokus er de to brødre Ian (Ewan McGregor), der i årevis har udskudt sin drøm om at iværksætte noget selv for at blive hjemme og hjælpe sin fars skrantende restaurant, og Terry (Colin Farrell), en automekaniker med hang til gambling og poker. Begge på hver sin måde ordinære unge mænd fra arbejderklassen, der, uden at være faldet i gennem samfundets huller, bestemt heller aldrig har været dets støtter.
En på én og samme tid usandsynlig, men også ildevarslende skæbnebestemt række af begivenheder, hvor Ian møder den smukke skuespillerinde Angela med den dyre liebhaver-smag, Terry får en lånehajsgæld på én million kroner, og deres succesrige onkel og forretningsmand Howard (Tom Wilkilson) dukker op på besøg fra Fjernøsten, vender dog pludselig alt på hovedet.
Især sidstnævnte rokker ved brødrenes i forvejen rodede liv. Howard er nemlig kommet i uføre, og mod at hjælpe Ian og Terry, med hhv. investeringsprojekt og gæld, fremsætter han et ikke så ordinært krav: At de dræber én af hans partnere fra firmaet! Kan de? Tør de? Vil de? Hvor langt er de egentligt villige til at gå for at realisere deres drømme?

Egoisme forklædt som altruisme
Et oplæg, der i 80’erne og 90’erne ville have afstedkommet en bittersød blanding af komik og tragedie, men her i højere grad tynger seeren med en indre psykologisk strid ikke ulig Dostojevskijs "Forbrydelse og straf" – en bog der i øvrigt også i Match Point blev trukket tråde til. Snarere end et afsæt for situationskomik er det et afsæt for en urolig tur ind i mørkets hjerte, hvor egoisme vejer tungest, og hvor man enten er noget eller ikke. Ian og Terry mødes hjemme, på arbejdspladsen, på barer og ved deres båd, den titulære Cassandra's Dream, og er, selvom de er vidt forskellige, enige om én ting: At de ikke vil være som deres far. At de ikke vil tilbringe hele deres liv med et 9-17arbejde og hver måned kæmpe med at få det hele til at løbe rundt. Cassandra's Dream viser, med sin afbildning af de to brødres skift fra blankt at afvise til langsomt at overveje at begå mordet, ikke blot, hvor skræmmende kort der er fra at gå den lige vej til den kriminelle deroute, men også hvordan et sinds egoisme både over for sig selv og over for andre kan gestaltes som altruisme. Hvordan en egoistisk impuls filtreret i gennem sindets mørkeste afkroge kan få os til ikke bare at lyve, snyde og måske ligefrem dræbe – men også retfærdiggøre det som en nødvendig eller ligefrem en næstekærlig handling.


Copyright:
Scanbox
En uimponerende ramme
På (ny)klassisk Woody Allen-manér findes der dog også i denne seneste film lysglimt i mørket, morsomme stunder iblandet det gravalvorlige. Flere af scenerne efter mødet med Howard, hvor de to brødre med bævende stemme og nervøse trækninger diskuterer hvor, hvornår og hvordan mordet skulle foregå, besidder en unik Abbott og Costello-karakter. ”Skal vi...?”, ”Hvad med...?”, ”Kunne vi...?”, starter Ian og Terry bævende igen og igen for blot at slå snakken om hvor, hvornår og hvordan, mordet burde foregå, hen med en ”let’s just have a drink”-kommentar. Der kommer altid en ny dag – og en ny mulighed for mord.
Trods disse vellykkede både mørke og lyse stunder bliver Cassandra's Dream alligevel aldrig helt lige så overbevisende, som man kunne have håbet, som den burde have været. De to kvinder, Ians gudinde Angela og Terrys forlovede Kate, bliver aldrig mere end figurer, bliver aldrig personer af kød og blod, og især i Angelas tilfælde er det et problem: Hun fremstår alt for kedelig og triviel til at retfærdiggøre Ians ubetingede forelskelse i hende. Værst er dog det teknisk lave niveau. Det er glimrende, at Allen i samarbejde med fotograf Vilgos Zsigmond, der bl.a. har The Deer Hunter og Allens Melinda and Melinda på resuméet, har tilstræbt et mere mørkt, mudret look – men ikke at flere scener nærmest glider sammen. Det er flere steder uinteressant og enkelte steder ligefrem grimt. Et svag visuel ramme til et ellers stærkt billede af menneskets inderste drømme – og mørkeste drifter.
 
DVD-vurdering
Ekstramaterialet vurderes ikke, da distributøren ikke har stillet kopi af udgivelsen til rådighed.

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10
Snemanden12/10
Good Time12/10
Blade Runner 20495/10
My Little Pony: Filmen5/10
Gensynet5/10
The Beguiled5/10
Hobbyhorse Revolution4/10
Flere bio-anmeldelser
 
Baywatch20/10
Wonder Woman16/10
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge9/10
Alien: Covenant6/10
Free Fire2/10
Get Out26/9
Kong Arthur: Legenden om sværdet25/9
Boss Baby15/9
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem blev i 1985 den ældste Oscar-nominerede i kategorien ’Bedste instruktør’?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google