Anmeldelsesdato:08-07-2008
Michael CeraPaulie Bleeker
Jennifer GarnerVanessa Loring
Jason BatemanMark Loring
J.K. SimmonsMac MacGuff
Allison JanneyBren

Ubeskyttet underværk

Den firdobbelt Oscar-nominerede Juno er undfanget i de danske biografer som det seneste stjerneskud på en nybrydende latterhimmel. De mest suveræne amerikanske komedier har de senere år været domineret af det såkaldte "frat pack", nemlig skuespillere som Ben Stiller, Owen Wilson og Will Ferrell i mestendels karikerede roller og absurde scenarier. Nu er en ganske anderledes type komedie over os. Billedsiden er realistisk grovkornet, der er større empati med personerne i al deres kiksede fremtoning og jordnære problemer, og skuespillerne hedder eksempelvis Seth Rogen, Michael Cera og Jonah Hill. Film som Knocked Up, Superbad og nu Jason Reitmans kæmpesucces har en større naturlighed over sig, end det længe er set i genren.

Fox Film
Adoptivforældre fra Den Blå Avis
Juno er så uforceret cool, så ubesværet sød, så uanstrengt sjov som noget værk i lang tid. En let fortalt historie om den 16-årige Juno (Ellen Page), der har været superbad og derfor er blevet knocked up af sin ven og fysikmakker Bleeker (Michael Cera). Og som fortryder sit ønske om at abortere, da hun finder ud af, at fosteret har fingernegle! I stedet beslutter hun sig for at tilvejebringe barnet og derefter fluks bortadoptere det til et lykkeligt ungt par, der ikke selv kan få børn – et par, som Juno finder efter lidt søgen i (hvad ellers?) det amerikanske svar på Den Blå Avis.

Gør grin med graviditeten
Her kunne man så forvente en fortælling om, hvordan Juno i løbet af sin graviditet bliver så tilknyttet til sit barn, at hun simpelthen ikke kan give det væk. Men det ville være at undervurdere både filmen og dens titelperson. Sidstnævnte er så ligefrem og afklaret, at det simpelthen aldrig kommer på tale, og en af filmens løbende og ualmindeligt skarpe jokes er netop, at Juno med en udtryksløs mine gør grin med sin egen tilstand som "cautionary whale". Selv siger hun, at hun ikke ved, hvem hun er – men man forstår hurtigt, at hun i langt højere grad end adoptivforældrene, den 110 procent skrukke Vanessa (Jennifer Garner) og slasher- og musiknørden Mark (Jason Bateman) har fod på sin gøren og laden.

Fox Film
Idéen om Projekt Barn
Juno er noget så sjældent som en komedie med hjerte såvel som noget hjerte. Om at lade sig selv blive voksen eller at lade sig lade være. Om de nutidige forældres idylliserede forestillinger om Projekt Barn. Om at skide på, hvad andre tænker om tykke maver og teenagesex. Men nu skal det heller ikke lyde så alvorligt. For Juno er først og fremmest en film så umiddelbart charmerende og tilgængelig, at den finder direkte vej til både tårekanaler og lattermuskler. Knivskarp i sin dialog skrevet af den debuterende og Oscar-vindende manusforfatter – og eksstripper! – Diablo Cody. Herligt fortalt med ironiske panoreringer i de fremragende personintroduktioner og med en episodisk struktur bygget op om årstiderne. Fuld af forrygende morsomme detaljer som Bleekers evige tic tac-tyggeri, high school-drengenes evige løbeture i deres umage rød-gule sportsdragter og Junos evige piberygning (uden tobak!). Og med et fænomenalt soundtrack af nyere indie-musik – tilsat ældre rock – som gør filmen til et stemningsmæssigt adoptivbarn af Zach Braffs Garden State.

Uundgåeligt hit
Hvad der dog mere end alt andet gør Juno til en så smittende livsbekræftende oplevelse, er de komiske og elskværdige figurer, der befolker den. Junos hunde- og negleelskende stedmor (Allison Janney) og hendes sarkastiske, men sympatiske far (J.K. Simmons) kan man ikke få nok af. Bleeker er så tør, halvkikset og afslappet, at man har lyst til at kramme ham, og veninden Leah er vidunderligt rapkæftet. Ikke mindst er der så Juno selv. Canadiske Ellen Page har allerede bevist sit uomtvistelige talent i den kontroversielle, men glimrende Hard Candy og den sære The Tracey Fragments. I Juno har hun fået sit fortjente, endelige gennembrud med en præstation fuld af komisk timing i den lidt monotone stemme med antydningen af teenage-skingerhed over sig. Sårbar, men selvsikker. Nonchalant, men proaktiv. Smuk, men uforfængelig. Page har en stor andel i, at Jason Reitman har fulgt sin aldeles lovende Thank You for Smoking op med en film, der ikke uden grund er blevet kaldt dette års Little Miss Sunshine, men faktisk er en mere mindeværdig film end denne. Et uundgåeligt hit med sit nærvær, sit ægte udtryk og sin sløve elegance.

Lige som filmen er kommentarsporet ikke vanvittigt afslørende og banebrydende, men det er underholdende og charmerende og kan varmt anbefales. Man er i godt selskab med instruktør Jason Reitman og manuskriptforfatter Diablo Cody, der flot skiftes til at fortælle sjove historier og uddybe lidt på filmen – uden at det bliver for indforstået. Ligeledes er de fire featuretter også spændende og de 11 fraklippede scener er fine at få med, i sær da de også kan opleves med kommentarer fra Reitman & Cody. Yderligere er der masser af skæve små bonusser i ekstramaterialet som en hjemmelavet musikvideo, et gag reel og en håndfuld screen tests.