Anmeldelsesdato:23-07-2008
Helena Bonham CarterMrs. Lovett
Alan RickmanJudge Turpin
Timothy SpallBeadle Bamford
Sacha Baron CohenSignor Adolfo Pirelli
Jayne WisenerJohanna

Hævnen er rød

Mere blodig end Sleepy Hollow. Mere energisk end Beetlejuice. Mere velfortalt end Big Fish. Lige så indbydende i sin mise-en-scene som Batman og Edward Saksehånd, og med en Johnny Depp nøjagtigt så forrygende veloplagt som i Ed Wood. Jo, Tim Burtons nye skrækindjagende skud på sin allerede velrenommerede filmstamme, horrormusicalen Sweeney Todd, sætter en tyk streg under den amerikanske særlings position som en af de seneste par årtiers mest dragende instruktører.

Typisk Burton, atypisk film
Sweeney Todd er på en måde en ganske typisk Burton-film. Fuld af diabolsk humor, ekstreme personligheder og ekspressionistisk gotik i et univers, som den livlige kameraføring drager os ind i med stor kraft. Her i form af et aldrig så dystert 1800-tals London, hvor den bitre barber Sweeney Todd (Johnny Depp) sætter sig for at give en meget tæt barbering til den ondsindede liderbuks af en dommer (Alan Rickman), som 15 år tidligere landsforviste Todd og kidnappede dennes barn og smukke kone. Omvendt er filmen om den desillusionerede hævner slet ikke typisk; hverken typisk Burton eller noget som helst andet. Måske den mest drabelige musical og den mest musikalske horrorfilm gennem tiderne – og med sikkerhed en usædvanlig genreblanding, som elskere af begge genrer vil overraskes over, men forhåbentligt også vil komme til at holde af.

Herlig sangpræstation fra Borat
Tag nemlig ikke fejl. Sweeney Todd er en film med stort M som i både 'Mord' og 'Musical'. Hævnen er i Burtons fremstilling ikke sød, men rød af blod som i et bedre giallo-værk, mens langt størstedelen af replikkerne fremføres med klar sangstemme. Det fungerer heldigvis forbløffende godt. Sangene smelter naturligt sammen med handlingen og er i øvrigt så vittige, veloplagte og virtuost udført af alle medvirkende, at man må bøje sig i Londons askegrå støv. Kun et par sange, særligt koncentreret omkring den lidt uinteressante unge matros Anthony, der ved et tilfælde forelsker sig i Todds tilfangetagne datter, trækker tempoet lovlig meget ned. Men hvad gør det, når man så til gengæld får et par sangoptrædener, der indskriver sig direkte på listen over musicalhistoriens bedste: Dels fra ingen ringere end Sacha Baron Cohen (som Todds barberkonkurrent Pirelli) i en ualmindeligt morsom scene, dels Johnny Depp i duet sammen med Alan Rickman i et par fantastisk nervepirrende minutter, hvor man blot venter på, at Todd afbryder deres sang om skønne kvinder for at skære halsen over på sin dødsfjende.

Ubehagelige Harry Potter-skurke
Netop Johnny Depp er som bekendt nomineret til en Oscar for sin præstation, og han er da også vanvittigt cool – og bestemt velsyngende – i sin uforsonlige, indestængte vrede. Desto større cadeau skal Helena Bonham Carter have for fuldt ud at give den barbariske barber kam til sit strittende hår i rollen som tærtebageren Mrs. Lovett, der forelsket og med en metode a la slagterens i Delikatessen går linen ud for at hjælpe Todd. I et par vidunderlige, kontrastfulde fantasiscener ser og hører vi, hvordan hun drømmer om blomster i vindueskarmen og picnic på stranden, mens der kun stråler morderisk gengæld ud af hans følelseskolde øjne. Overfor denne nærmest vampyrblege duo står et ubehageligt og umage skurkepar i form af Harry Potter-filmenes Professor Snape og Peter Pettigrew alias skuespillerne Alan Rickman og Timothy Spall som hhv. Dommer Turpin og hans sleske hjælper. Også her er castingen så skarp som Todds ragekniv.
Burton afvikler hele affæren, så det tager sig ud som en leg, og Sweeney Todd er derved blevet en eventyrlig tragedie fuld af stemning og stimulans for ørerne, men måske først og fremmest for øjnene. Visuel fortællekunst og (for)underlig fortællelyst, når det er bedst.

Der er meget beklageligt intet ekstramateriale på udgivelsen.