Paul WalkerBrian O'Conner
Michelle RodriguezLetty
Jordana BrewsterMia Toretto
John OrtizRamon
Laz AlonsoFenix

Vild og voldsom

Så er den her, fjerde model af bil-serien The Fast and the Furious, og det værste man kan sige om den er dens uopfindsomme navn. På den anden side, situationen er i denne omgang mere seriøs, instruktør Justin Lin skærer ind til benet, så hvorfor ikke bare kalde den Fast and Furious? Man skal dog ikke være bange for, at filmen skiller sig voldsomt ud fra sine forgængere. Samme fartentusiastiske holdning, bare flere 'musclecars' end 'import'-biler. F&F-franchisen er simpelthen blevet opgraderet.

Ud og køre med de sindssyge
Filmens åbningsscene har mange utvivlsomt allerede set en gang eller to, da den dominerer traileren, men de sammenklippede sekunder gør den absolut ingen retfærdighed. Scenen er intet mindre end sublim. Alt fungerer. Lovende start. Midt på den øde dominikanske landevej, mens Dominic og Letty er i fuld gang med at stjæle de enorme benzintanke fra en lastbil i høj fart på vej ned af en bakke, bemærker man dog hurtigt, at i en af de andre biler sidder figuren Han fra The Fast and the Furious: Tokyo Drift. Han døde i den film, men er ikke genopstået fra de døde. Nope, Fast and Furious viser sig at være en prequel til 3’eren. Ikke kun åbningsscenen, hele filmen.

På tide med superDiesel!
Med det i baghovedet ved man også, at Dominic Toretto overlever denne film, og det kunne man ellers godt være i tvivl om, for han er fuldstændig ustyrlig. Der bliver uddelt tæsk til højre og venstre – og Dominic, han slår hårdt. Herved får Vin Diesel endelig lov at bruge den intensitet, vi har savnet fra ham. Der er nemlig ikke meget af den konsekvensløse hyggestemning fra 2 Fast 2 Furious over F&F4. Justin Lin har nærmere skelet til Manns Miami Vice, for det er ikke længere kun sjovt at ræse rundt i L.A.s gader. Lin og forfatter Chris Morgan har i stedet valgt at lade serien blive voksen. Der er selvfølgelig stadig høj musik, smækre babes og (især) frække biler med i mange af billederne, men filmen er gennemsyret af en langt mere alvor tone end i de foregående film – dog uden at den bliver lige så kikset selvhøjtidelig som den første var det.

Rå hunde og hårde mænd
Kronologisk foregår F&F4 fem år efter Brian overgav sine bilnøgler til Dominic efter deres sidste ræs. Fra 2F2F ved vi, at Brian O'Connor fik reddet sin karriere, og nu er han så endt hos FBI, hvor han klarer sig fint. Han er ikke længere den usikre drengerøv fra de første film – og det klæder ham (og filmen!). Hans chef bjæffer om en stor sag mod den undseelige narkobaron Arturo Braga, der skal ned med nakken, og naturligvis har de kun få dage til at udføre jobbet. Samtidig render den eftersøgte Toretto rundt og leder efter den samme skurk og så behøves der vel ikke mere information? Traditionen tro skal denne slyngel også bruge nogle dygtige folk til at køre bil. Hallo, vi kender to! Er det forudsigeligt? Ja, men også en fed mulighed for at smide endnu en ny type ræs ind i serien. Denne gang en GPS-styret jagt gennem Los Angeles. Hvem lukker vejene, spørger O'Connor. Ingen, smiler højrehånden til den frygtede Braga, denne films køter, kaldet Ramon og spillet af den alsidige John Ortiz – der spillede præcis den samme type rolle i Miami Vice – så denne gang har vi en troværdig skurk; en tung modstander.

Halvt hævndrama – halv actioneksplosion
Man skal altså ikke forvente spas og ræs i gaderne fra intro til rulleteksterne med dette kapitel – i hvad der har vist sig at være en varieret filmserie – for her er der trist stemning og hævn på menuen. Dialogen vakler i enkelte scener, men det er overraskende tilfredsstillende at se Paul Walker og Vin Diesel sammen igen. Spejderdrengen og gaderoden fungerer fremragende som ufrivillig duo, men filmen formår heldigvis ind i mellem de tyngende passager at indflette nogle hæsblæsende action-scener, der vil udmatte selv dem på bagerste række i biograferne. Det er ikke specielt blodigt eller ubehageligt for sarte sjæle – eller intelligent – men det er hårdtslående, brutal, adrenalinpumpet action, der, når sidste scene fader ud, efterlader én med en voldsom trang til mere. Forhåbentlig vender dette vinderhold tilbage med en femmer – og det kan ikke gå hurtigt nok.