Anmeldelsesdato:26-08-2008
Greg KinnearBradley Smith
Radha MitchellDiana Croce
Billy BurkeDavid Watson
Selma BlairKathryn Smith
Alexa DavalosChloe Barlow

En lunken kop

Den Oscar-vindende instruktør og manuskriptforfatter Robert Benton er dukkefører A cup of Love – et virvar af menneskeskæbner, der vikles ind i hinanden og ofte afvikles igen. Benton har en imponerende karriere bag sig, der strækker sig over de sidste fem årtier, og startede tilbage i 1967 som manuskriptforfatter til gangsterdramaet Bonnie and Clyde, som han modtog sin første Oscar-nominering for. Over årene har han modtaget yderligere syv nomineringer (for sit talent bag kameraet såvel som bag de skrevne sider) og har fået den gyldne statuette med sig hjem hele tre gange; senest i 1985 for manuskriptet til dramaet Places in the Heart. Han er med andre ord en erfaren herre i fortællinger, der centrerer sig om svære menneskelige relationer på kritiske tidspunkter i deres liv, samt de til tider livsforandrende konsekvenser, der følger med de vanskelige valg. I A cup of love sidder Benton solidt placeret i instruktørstolen, men er desværre ikke ansvarlig for replikkerne. Og det er filmens største fejl.

Lesbiske, filosofiske, bedrageriske og kærlighedshungrende
Bradley (Greg Kinnear) ejer byens kaffehus og er lykkelig gift med Kathryn (Selma Blair). Det tror han i hvert fald, indtil Kathryn møder Jenny og bliver lesbisk. Han slikker derefter sine følelsesmæssige sår med ejendomsmægleren Diana (Radha Mitchell), men hun er forelsket i den gifte David, hun har en affære med. Oscar, der arbejder i kaffehuset, forelsker sig hovedkulds i den smukke Chloe, da hun ansøger om et job, men han er ex-junkie og har en voldelig far, der truer sig gennem livet og alt hvad der ikke passer ham. Det noget omstændige misk-mask af forhold og følelser bliver nøje registreret og overvåget af professor Harry Stevenson (Morgan Freeman), der fungerer som historiens store forkynder af visdomsord grundet sin livslange erfaring med forholdets utallige faldgruber. Hans egen erfaring bunder dog i dyb sorg, da han, trods et mangeårigt lykkeligt ægteskab med Esther (Jane Alexander), har mistet en søn til stofmisbrug. Han tør ikke længere spille spillet, men nyder at give alle andre råd... indtil han møder den livsomfavnende unge Chloe (Alexa Davalos), som faktisk også har et par ting at lære Harry.

Lommefilosofien runger hult
Kærlighed = umenneskelige vilkår, som filmen gør alt for at proppe ned i halsen på os. Baseret på romanen "The Feast of Love" af Charles Baxter, har Allison Burnett forfattet manuskriptet, og leveret til videre til Benton, der straks kastede sig over projektet. Men efter at have været vidne til de mange forliste forhold i lidt over halvanden time, sætter kedsomheden ind, og de mange kloge ord, der ytres gennem filmen, begynder at fremstå anmassende og alt for åbenlyse i forhold til Bentons meget stilrene og selvsikre instruktion. Rollebesætningen er heldigvis alfa omega for ham, og det bringer utvivlsomt filmens prædikende tone ned på et akkurat acceptabelt niveau. Ensemblet er (med den enkelte undtagelse af Fred Ward som Oscars far, "The Bat", der leverer et overgearet og karikeret portræt af en frustreret mand i sorg) dybt tilfredsstillende fra ende til anden; især australske Radha Mitchell er exceptionel som den kølige og kalkulerende Diana med en altædende lidenskab, der truer med at kradse hul i facaden. Desværre er de formidable optrædener og smukke billeder ikke nok til at løfte filmen op på det fabelagtige og almægtige niveau, den så desperat higer efter. Ord rækker ikke, og i dette tilfælde trækker de dramaet ned på et meget menneskeligt plan – småkedeligt og fuld af fejl.

Fyld, fyld og 3 nogenlunde interessante featuretter, der lige akkurat opfylder mindstekravet for et acceptabelt udvalg.

Hvilke to skuespilleres roller kunne i filmen Den perfekte storm ikke fordrage hinanden?