Colin FarrellRay
Brendan GleesonKen
Ralph FiennesHarry Waters
Clémence PoésyChloë
Jordan PrenticeJimmy

Det belgiske paradoks

Det er altid svært at vide, hvad man skal forvente, når en teaterdramatiker rammes af lysten til at lave film. Kan man frigøre sig nok fra scenesproget til at filmen får sit eget liv? Kan man lave billeder, der fænger, og skabe et tempo, som passer til biografen i højere grad end teateret? For nordirske Martin McDonagh er en del af svaret givet på forhånd efter han i 2005 vandt en Oscar for bedste kortfilm med Six Shooter. Nu er han klar med første produktion i det lange format, og det er en næsten ubetinget fornøjelse at følge den stilsikre sammenblanding af karakterstudie og komedie, mens to mænd lærer hinanden at kende i titlens døsige belgiske middelalderby.

Camera Film
Colin Farrell og Brendan Gleeson er de to lejemordere, som vi straks fra åbningen får sendt af sted til Brügge. De skal væk fra følgerne af et job i London, og deres chef har sin helt egen grund til at vælge den i filmisk sammenhæng ukendte belgiske turistattraktion. Læremesteren og lærlingen, det maniske mod den ophøjede ro. Makkerpar-filmens faste spilleregler overholdes nøje, mens de to mordere lærer hinanden at kende under ganske umage forhold. Gleesons rutinerede Ken tager guidebogen i hånden og begynder at studere attraktioner, mens Farrells opløste Ray først finder sine egne ben efter karrierens første lejemord, da de støder på et filmhold, der er ved at optage "en omgang euro-trash" med dværge og udklædninger i læssevis. Her er det især pigen Chloë, som fanger interessen.

In Bruges udspiller sig i en række akter, hvor dramatikeren McDonagh lag for lag piller skrællen af de to på overfladen hårdkogte dræbere. Det sker i skiftevise alvorlige og humoristiske scener, men tonen er påfaldende ensartet, og det er absolut ingen lille bedrift at kunne mestre både det alvorlige og sjove på én og samme gang. Godt hjulpet af en gennemført idyllisk og stemningsbærende fotografering af Brügges mange seværdigheder, har McDonagh i det hele taget ramt et udtryk, som er selvstændigt og som understøtter historiens udvikling præcist. For Brügge er udover den virkelighedsfjerne kulisse for både film og turister, et personligt limbo for Ray og Ken. Den ene på vej ud af livet, den anden på ud til livet. Den retrospektive, som lever på erfaringen om aktion og reaktion i det hårdkogte gangstermiljø overfor den fremadskuende, naive rookie, som lærer for hvert ord, han siger og hver handling, han foretager.

Camera Film
Da de to personers historie er på nippet til at være fortalt, og de to livsanskuelser blotlagt, sætter McDonagh filmen i det afsluttende gear. Chefen Harry, som hidtil blot har været en ivrigt bandende trussel enten i telefonen eller i en besked i hotellets reception, afgiver en ordre, der helt ændrer magtbalancen i det ellers så fredelige Belgien. Vi klipper uden varsel direkte ind til Harry på hans kontor i London – og et vidunderligt overfald på en telefon senere står han distingveret og velklædt midt i den dramatiske skueplads i det tågeindhyllede Brügge – til et slutopgør, der nok er teatralsk langt ud over, hvad en realistisk gengivelse kan bære, men som passer smukt ind i den udvikling, som filmens personer har gennemgået. Harry spilles med frådende vellyst af Ralph Fiennes, der sætter tænder i psykopatrollen med samme appetit, som Ben Kingsley gjorde for et par år siden i Sexy Beast. Harrys psykopati er bare mere struktureret og spiller på et indgroet æresbegreb, som bliver en bittersød og faktisk meget morsom ledsager under hele den sidste tredjedel af filmen, hvor man godt ved, at aftrækkerkløen lokker hos alle involverede, men hvor alle samtidig anerkender det vedtagne sæt spilleregler.

McDonagh har lavet en film med tre skuespillere, der giver deres bedste i meget fyldige og velskrevne roller. Der er klare reminiscenser af amerikanske David Mamet over tonen i manuskriptet, men McDonagh er bestemt sin egen. En actionfilm uden nævneværdig handling, et filosofisk drama om livets afgørende vadesteder formuleret med tåretrillende humoristisk sans, og en komedie med indfølte præstationer og kirurgisk præcise nedslag i den menneskelige psyke. Et paradoks, så afgjort, men et seværdigt og uventet et af slagsen.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12