15-09-04:
Katten
21-11-01:
Grinchen

1,85:1

Kommentarspor med instruktørerne, Ice Age-kortfilm, slettede scener.
Featuretter: "Animation Screen Tests", "Bringing the Characters to Life", "That's One Big Elephant - Animating Horton","Meet Katie", "A Person is a Person - a Universal Message", "Our speck - Where Do We Fit In?", "Elephant Fun - The Facts", "We Are Here!"
Horton og støvfolket Hvem

Anmeldt af:Søren Langelund
Genre:Animation, Adventure
Varighed:88 minutter
Instruktør:Jimmy Hayward
Steve Martino

Anmeldelsesdato:08-10-2008
Jens Jacob Thychsendk. stemme Horton
Jim Carreyori. stemme Horton
Troels Lybydk. stemme Borgesteren
Steve Carellori. stemme Borgesteren
Søs Egelinddk. stemme Kænguru
Carol Burnettori. stemme Kænguru

Det store i de små

"I en middagsstund inde i regnskovens indre
tog Horton et bad for at svede lidt mindre
med måsen i mudder, med plask og med sprøjt.
Men så lød der en lyd, det var ikke ret højt."

Så simpelt og uimodståeligt indledes en af USA's mest udødelige børnebøger Horton og Støvfolket Hvem, der nu som 3D-animationsfilmberiger de danske biografer. Forfatteren bag er det amerikanske svar på Halfdan Rasmussen, Dr. Seuss, som tidligere har fået andre af sine værker filmatiseret i mindre heldige live action-udgaver – senest Mike Myers-miseren Katten. Med en animation der på én gang er moderne, tempofyldt, farverig og alligevel særdeles tro mod forlægget, synes Seuss imidlertid for alvor at komme til sin ret på det store lærred som tegnefilm. Studiet og producenterne bag Ice Age-filmene har nemlig lavet en skøn, flot og afvæbnende familiefilm, som formentlig og forhåbentlig bliver en af påskens helt store billetbaskere.

Fox Film
Energisk elefant
Horton fra ovennævnte vers er en godhjertet og energisk elefant, og den lille lyd han hørte, var et skrig om hjælp fra noget så utroligt og for de fleste ligegyldigt som et støvfnug. Hortons motto er imidlertid, at "en person er en person, uanset hvor lille vedkommende er", og det viser sig, at støvfnugget huser en hel by beboet af et finurligt folkefærd med navnet Hvem. Pga. sin åbenlyst skrøbelige status er Hvem dog i betydelig fare for udslettelse, så Horton tager det lille mikrokosmos under sin snabels beskyttelse og drager af sted på en farefuld rejse gennem junglen til et sikkert sted for sine nye venner.

Yndefuld som en bulldozer
Med afsæt i Dr. Seuss’ runde og originalt humoristiske streg har 3D-animatorerne formået at give ikke så lidt karismatisk liv til de dårende dejlige figurer, og specielt er hovedperson Horton med sine udtryksfulde øjne og en nærmest chaplinsk gestik fra første scene morsom og næsten irriterende nem at holde af. Ikke et øje er tørt eller en lattermuskel uberørt, når han f.eks. midtvejs i en overlegent velkomponeret scene så yndefuldt som en bulldozer forcerer en faldefærdig hængebro i klassisk adventure-stil. Selvom der er mange af disse små, gyldne sketch-øjeblikke, lever Horton og Støvfolket Hvem dog mindst lige så meget i kraft af sin fængslende hovedhistories simle skønhed.

Fox Film
Rendyrket lommefilosofi
Som Frodo i Ringenes Herre bærer Horton resolut på en fysisk lille, men alligevel stor byrde, og selvom sammenligningen mellem de to film så også ophører dér, er vejen mod forløsning fyldt med så mange ømt og kækt formidlede næstekærlighedsmoraler, at man flere steder har svært ved at sidde stille i sædet af fryd. Et splitsekunds økologisk eftertanke er der såmænd også, når vi stilles over for muligheden for, at også vores egen verden bare er en lille brik i et større spil. Lommefilosofisk, måske, men afsindigt rendyrket og underholdende leveret – og endda helt uden sange og irriterende romancer på tværs af figurgalleriet. Fantasifulde børn i alle aldre får i selskab med Horton og hans venner såvel som fjender således en sympatisk omgang human indoktrinering, hvor den barnenaive overbevisning om det gode i alle vore medmennesker virker som den mest skinbarlige sandhed.

Mindeværdig og elskværdig
Originalversionen med stemmer fra komiske katalysatorere som Jim Carrey, Steve Carell og Seth Rogen er naturligvis altid at foretrække. Men man skal ikke beklage sig, hvis man tvangsindlægges til den danske version, for under Lars Thiesgaards kyndige instruktion bliver figurindtalingerne aldrig for overstadige. Således er eneste reelle anke, at filmen måske er 10 minutter for lang og lidt for sød til hippe teenagere. Er man ikke et barn (det være sig fysisk eller psykisk) eller følges med et, skal man derfor måske trække en stjerne fra bedømmelsen. Men på sine egne præmisser er Horton og Støvfolket Hvems hyldest til såvel det kolossale som mikroskopiske endt som den mest mindeværdige og elskværdige animationsfilm siden Disney/Pixars Ratatouille.

Massivt ekstramateriale: Fra et fornøjeligt kommentarspor med filmens instruktører over bunker af slettede scener, storyboards og korte featuretter om filmens tilblivelse til indslag om elefanter og en kortfilm med Sid og Scrat fra Ice Age-filmene. Godt for de små også.