Anmeldelsesdato:23-10-2008
Terrence HowardJim Rhodes
Jeff BridgesObadiah Stane / Iron Monger
Leslie BibbChristine Everhart
Gwyneth PaltrowVirginia 'Pepper' Potts
Clark GreggAgent Phil Coulson

Supermanden med jernmasken

Med et hjerte af stål og en personlighed med kant. Sådan er og bliver en superhelts persona mest interessant sammenlignet med den mere kedelige, klassiske duksedrengshelt uden ridser i lakken. Netop derfor er Iron Man og alter egoet Tony Stark nok Marvels mest interessante helt rent personlighedsmæssigt – og et naturligt valg som tegneseriegigantens første 100% selvfinansierede spillefilm. Ikke helt ulig DC Comics’ Batman gemmer der sig under jernmandens højteknologiske panseroverflade en skyggeplaget menneskeskæbne med indre dæmoner. Ja, i starten er han intet mindre end en både herligt usympatisk rig playboy og fabrikanten bag verdens mest dødbringende våben. Ikke just svigermors prototype på en helt. Når han så oven i købet spilles af en af Hollywoods mest rebelske – og allerbedste – skuespillere, Robert Downey Jr., er der alle muligheder for, at transformationen til superheltestatus kan blive rigtig interessant.

Troværdige absurditeter
Og bare rolig. Årets første store superheltefilm skuffer ikke. I hænderne på Jon Favreau er Iron Man blevet en både troværdig, velmotiveret og underholdende actionfilm, som stråler af respekt og kærlighed over for det originale tegneserieunivers. Specielt frydefuld er den første times uundgåelige fokus på Starks overgang fra kapitalistisk rigmand til samvittighedsplaget supertelt. Under en tilfangetagelse i Afghanistan udvikler Stark sin første, primitive jerndragt, og herefter følger en minutiøs udbygning og udvikling på en overbevisende realistisk facon. Naturligvis skal man som i alle heltefilm købe et par hurtige og absurde mellemregninger eller to, men fordi Favreau indgående følger Starks geniale opfindsomhed og de forskellige stadier af sin hovedpersons – i øvrigt fantastisk blærede og visuelt suverænt fungerende – heltedragt, tror man helt og aldeles på Iron Mans tilblivelse. Både hvad angår udklædning og figurmotivation. Det er afvekslende og indtrængende interessant at se en helt skabe sig selv fra bunden frem for blot at blive bidt af et kryb eller styrte ned fra en planet og herefter acceptere sin skæbne.

For lidt infight
Det halter en smule mere, når Iron Man så har taget sin endelige form og skal slå på tæven på menneskehedens vegne. Reelt er der kun et kvarter mod filmens slutning, hvor vi virkelig ser, hvad den fuldtudviklede titelfigur kan præstere mod en ligeværdig modstander. Just som testosteronet begynder at pumpe, og det flyver med biler og motorcykler om ørerne på os til tonerne af svedige guitar-riffs, er det hele forbi – uden det klimaks, man kunne have håbet på. Teknisk er der igennem hele filmen intet at udsætte på hverken de computeranimerede eller fysiske effekter, men der er simpelthen for lidt infight med superskurken til, at vi helt mister pusten i en overstadig rus af ramasjang.

Dumsmart drengerøvssarkasme
Selvom der afslutningsvis – undskyld udtrykket – ikke smedes, mens jernet er varmt, skal det dog understreges, at den rendyrkede underholdning i start såvel som slutning er mere end tilstrækkelig. Ydermere er både Downey Jr. og skurken Obadiah Stane i form af Jeff Bridges’ slibrige og til lejligheden skaldede virksomhedsmogul overbevisende hårdnakkede og tredimensionelle. Såvel hver for sig som i hinandens selskab slår de to prominente herrer gnister, og især kærkomment er det, hvor meget plads der gives til Downey Jr.’s humoristiske punchlines og dumsmarte drengerøvssarkasme. De øvrige markante roller spilles af Terrence Howard og Gwyneth Paltrow som hhv. Starks militærkontakt James Rhodes (der i tegneserien fra tid til anden også iklæder sig Iron Man-dragten pga. Starks alkoholproblem!) og punktlige personlige assistent Virginia Potts. Særligt fremhæves skal sidstnævntes underspillede og underliggende flirten med den evigt kække og charmerende Downey Jr.

Mens vi venter på toeren
Dels pga. figurernes troværdighed og gode kemi, dels takket være Favreaus evne til perfekt at tage forlægget seriøst, men ikke for seriøst, overlever man således sagtens, at vi skal vente på den forhåbentligt snart kommende Iron Man 2 for at opleve det helt store overflødighedshorn af popcorn-action. Heldigvis har Favreau for længst gennemtænkt og pitchet en trilogi for såvel studie som skuespillere, der alle er villige til at vende tilbage i deres respektive roller. Mens vi venter, så kan det specielt for Marvel-nørder stærkt anbefales at sidde igennem rulleteksterne, for herefter venter der en herlig lille ekstra scene...

11 slettede og udvidede scener er i underkanten for en film med så kulørt en forhistorie at fortælle.