Anmeldt af:Mathilde Risvig

Trine DyrholmAgnes
Pål Sverre HagenJan Thomas
Ellen Dorrit PetersenAnna
Trond Espen SeimJon M
Fredrik GrøndahlJens

Sorg og forsoning

Det værste man kan gøre ved en mor er at tage hendes barn fra hende. Det har hovedpersonen, Jan Thomas, i den norske film De usynlige gjort. Da han som teenager sammen med en kammerat snuppede en klapvogn med en lille, sovende dreng i, gik det helt galt. Det gik faktisk så galt, at han røg i fængsel. I medierne og i omgivelsernes øjne blev han stemplet som iskold barnemorder. Nu er han ude og forsøger med bittesmå skridt at bygge en tilværelse som kirkeorganist op. Han skammer sig over, hvad der skete otte år tidligere og hans livsgnist er slukket. I sit nye job møder han venlighed og små tegn på kærlighed fra kirkens præst, Anna. Han åbner sig så småt mod livet, men hans løsladelse ripper op i sorgen hos den familie, hvis søns død, han medvirkede til.

Aldrig mere kakao
Den døde dreng hedder Isak og hans mor hedder Agnes. Hun spilles af danske Trine Dyrholm, og mere om Trine Dyrholm senere. Den dag Isak døde og forsvandt, var Agnes væk et splitsekund for at købe kakao og kanelboller til dem. Agnes har ikke rørt kakao siden. Det fortæller hun til sin mands nye chef ved en middag. Agnes' mand, Jon, og den nye chef er ved at synke i jorden af skam. Den nye chefs kone kvitterer ved at fortælle Agnes, at hun har en søn, der er narkoman. Han kunne lige så godt som være død for dem. Det får Agnes til at bryde ud i latter af bar lettelse, fordi hun endeligt møder en person, der også sørger over et mistet barn. Agnes' egen mand Jon har travlt med at komme videre med livet og har for længst erkendt tingenes tilstand. Familien har, på det tidspunkt filmen foregår, adopteret to piger.

Stilhed, vand og musik
Vand er et gennemgående tema i filmen. Isak druknede i en elv. Agnes svømmer dagligt i svømmebassinet på sin arbejdsplads, og under vandet ser og søger hun sin døde søn. Jan Thomas fik brækket fingrene og blev næsten druknet af sine fængsels-kammerater dagen før, han blev løsladt. Nu færdes han i en verden, som det meste af tiden er ligeså lydløs som under vand. Han er druknet i livet. Det er kun i musikken, man kan høre Jan Thomas, og det er kun i musikken, han nærmer sig skønhed. Han er en gudsbenådet organist, som får kirkegængerne til knap at tro deres egne ører. Det er også hans musik der får kirkens præst, Anna og hendes søn Jens, til at interessere sig for ham. Filmen er stilistisk en neddæmpet oplevelse og holder sig, udover vandtemaet og fraværet af lyd, mest til nære brune og gyldne billeder.

Trine Dyrholm brillerer
Udover den fremragende Pål Sverre Valheim Hagen i den ene hovedrolle, så viser Trine Dyrholm endnu engang, at hun er en af de mest talentfulde og alsidige danske skuespillere for tiden. Hendes udlægning af den fortabte mor, Agnes, er nøgent, modigt og ikke udelukkende sympatisk, da hun begynder at stalke Jan Thomas. Personligt har denne anmelder aldrig set Trine Dyrholm spille dårligt. De usynlige er instrueret af norske Erik Poppe – det er hans tredje spillefilm. Filmen vandt for nyligt ved Hamptons International Film Festival, USA, både festivalens hovedpris og publikumsprisen. Den amerikanske skuespiller, Alec Baldwin, er ved den lejlighed citeret for at sige om Trine Dyrholm: "Hun er den mest fantastiske skuespiller, jeg har set har de seneste 20 år".

Meningen med sorg
For mange mennesker er meningen med livet at få børn. De usynlige viser, at ligegyldigt, hvordan man vender og drejer det, er der ingen mening med døden. Da slet ikke børns død. Filmen postulerer, der kun er forsoning med døden og det postulerer den fint.